IPPB1/415-933/09-2/ES - PIT - w zakresie zwolnienia od podatku przyznanej premii pieniężnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-933/09-2/ES PIT - w zakresie zwolnienia od podatku przyznanej premii pieniężnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca na podstawie sporządzonego audytu energetycznego zgodnie z wymaganiami art. 3 ustawy z dnia 18 grudnia 1996 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 162, poz. 1121 z późn. zm.), określającego zakres i parametry techniczne oraz ekonomiczne przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, który został zweryfikowany pozytywnie przez audytora, otrzymał wraz z małżonką zawiadomienie Banku G. z dnia 15 kwietnia 2008 r. nr 0861/2008 o przyznaniu premii termomodernizacyjnej. Wnioskodawca zawarł też umowę z Bankiem O. w L. na skredytowanie przedsięwzięcia jw. w części przekraczającej udział własny, oraz z wykonawcą na realizację zadania. W roku bieżącym Wnioskodawca wraz z żoną zakończył realizację inwestycji i złożył w Banku O. zawiadomienie o zakończeniu zadania inwestycyjnego wraz z kompletem wymaganych dokumentów.

Pracownik banku poinformował Wnioskodawcę i jego żonę, że premia termomodernizacyjna zostanie przekazana przez Bank G. i zmniejszy kredyt zaciągnięty w banku oraz, że nastąpi to w miesiącu grudniu. Pozostała część kredytu inwestycyjnego, która pozostanie po wypłacie premii termomodernizacyjnej będzie w dalszym ciągu spłacana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 133 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., poz. 176 z późn. zm.) kwota premii termomodernizacyjnej przyznanej na podstawie ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 162, poz. 1121 z późn. zm.) a otrzymana w czasie obowiązywania ustawy z dnia 21 lipca 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1459) jest zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy w myśl art. 3 ustawy z dnia 21 lipca 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji remontów (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1459) z tytułu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego inwestorowi przysługuje premia na spłatę części kredytu zaciągniętego na przedsięwzięcie termomodernizacyjne.

Częściowe sfinansowanie zaciągniętego przez nas kredytu stanowi świadczenie nieodpłatne, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych W związku z art. 11 ust. 1 za datę powstania tego przychodu należy uznać datę faktycznego otrzymania.

Przychód ten Wnioskodawca uzyska prawdopodobnie w miesiącu grudniu 2009 r..

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 133 ustawy o podatku dochodowym został wprowadzony przez art. 28 ustawy z dnia 21 lipca 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1459) i obowiązuje od dnia 19 marca 2009 r.

Przepis ten stanowi, iż wolna od podatku dochodowego jest premia termomodernizacyjna uzyskana na podstawie ww. ustawy z dnia 21 lipca 2008 r.

Z art. 23 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 lipca 2008 r. wynika, iż w B. tworzy się Fundusz, który to Fundusz przejmuje aktywa i zobowiązania Funduszu Termomodernizacji, utworzonego na podstawie ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. Nr 162, poz. 1121 z późn. zm.), która utraciła moc, w związku z czym wypłata premii na jej podstawie stała się niemożliwa.

Wypłata premii na rzecz Wnioskodawcy zostanie dokonana przez Fundusz Termomodernizacji i Remontów, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 21 lipca 2008 r. Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy premię, należy uznać jako uzyskaną na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 lipca 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1459) i zwolnioną od opodatkowania - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 133 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się - co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie - że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 9 ust. 1) są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

Równocześnie przepis art. 20 ust. 1 przytoczonej ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i zasadnym jest aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść) tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

Artykułem 28 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459) dodano w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pkt 133. Przepis ten wszedł w życie dnia 19 marca 2009 r.

Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 133 wolne od podatku dochodowego są premia termoizolacyjna, premia remontowa i premia kompensacyjna uzyskane na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459).

Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą sądów administracyjnych, przepisy prawa podatkowego należy interpretować ściśle, zaś ich wykładnia rozszerzająca jest niedopuszczalna. W szczególności przepisy dotyczące ulg i zwolnień, będące odstępstwem od zasady równości i powszechności opodatkowania, nie powinny być interpretowane rozszerzająco.

Przenosząc powyższe na grunt opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż zwolnienie przedmiotowe wynikające z zacytowanego wyżej przepisu można zastosować tylko wówczas, gdy podatnik otrzyma premię termoizolacyjną, premię remontową i premię kompensacyjną na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459).

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca wraz z małżonką uzyskali premię termomodernizacyjną na podstawie ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termoizolacyjnych (Dz. U. Nr 162, poz. 1121 z późn. zm.), a więc nie spełniają warunków do przedmiotowego zwolnienia.

Z uwagi, iż przepisów prawa nie należy interpretować rozszerzająco stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl