IPPB1/415-910/08-2/EC - Sprzedaż budynku wielorodzinnego - możliwość skorzystania z ulgi meldunkowej w przypadku zameldowania w jednym z lokali w tym budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-910/08-2/EC Sprzedaż budynku wielorodzinnego - możliwość skorzystania z ulgi meldunkowej w przypadku zameldowania w jednym z lokali w tym budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani E M, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2008 r. (data wpływu 7 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości w ramach tzw. ulgi meldunkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości w ramach tzw. ulgi meldunkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni w 2008 roku zakupiła nieruchomość zabudowaną budynkiem wielorodzinnym typu kamienica. W budynku tym w poszczególnych lokalach zamieszkują lokatorzy na podstawie umów najmu na czas nieokreślony. Wnioskodawczyni zamierza się zameldować w tej kamienicy a w niedalekiej przyszłości ją sprzedać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w myśl art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać ze zwolnienia w zapłacie podatku dochodowego w związku ze sprzedażą całej kamienicy (budynku) po rocznym zameldowaniu się w tej kamienicy?

Zdaniem wnioskodawczyni w przypadku sprzedaży kamienicy w której zamieszkują lokatorzy po 12 miesięcznym okresie zameldowania się jej w tej kamienicy, powinna skorzystać ze zwolnienia w opłacie podatku dochodowego

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

*

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca r. kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw, nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Z przedstawionego przez wnioskodawczynię zdarzenia przyszłego wynika, że nabycie nieruchomości nastąpiło w 2008 roku.

Wobec powyższego w niniejszej sprawie do opodatkowania przychodu ze sprzedaży kamienicy zastosowanie będą miały przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Zgodnie z art. 22 ust 6c i 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania, zaś wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika iż wnioskodawczyni zamierza zameldować się w kamienicy, aby po upływie 12 miesięcy od zameldowania móc skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przychodu (dochodu) uzyskanego z planowanej w przyszłości sprzedaży tej nieruchomości.

Wnioskodawczyni wskazała, iż w przedmiotowym budynku znajdują się również inne mieszkania, w których mieszkają lokatorzy na podstawie umowy najmu na czas nieokreślony.

Zgodnie art. 21 ust. 1 pkt 126 wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

*

jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Artykuł 21 ust. 21 stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126 ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2008 r. (Dz. U. Nr 59, poz. 361) w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych, podatnikom, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym, jeżeli przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy uzyskane zostały w 2008 roku przedłuża się do dnia 30 kwietnia 2009 r. termin do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Koniecznym warunkiem do zastosowania zwolnienia jest zameldowanie na pobyt stały w zbywanym lokalu lub budynku przez okres 12 miesięcy przed datą jego zbycia przy czym przepis powyższy nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez wyżej wskazany okres.

W świetle art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Oznacza to, że w przypadku gdy zbywana nieruchomość wchodzi w skład wspólności majątkowej małżeńskiej, warunki do skorzystania z ulgi meldunkowej muszą spełniać oboje małżonkowie.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że budynek, który zakupiła wnioskodawczyni posiada kilka lokali mieszkalnych zamieszkanych przez najemców.

Ponieważ w przedmiotowym budynku (kamienicy) istnieją znajdujące się pod różnymi numerami mieszkania, wnioskodawczyni w świetle prawa podatkowego chcąc zameldować się w przedmiotowym budynku zamelduje się pod konkretnym adresem w konkretnym lokalu mieszkalnym. To nie oznacza, że zameldowana jest w każdym z nich.

Tak więc sprzedaż opisywanej nieruchomości (budynku), w którym znajduje się kilka lokali mieszkalnych, w których wnioskodawczyni nie będzie zameldowana, będzie stanowić źródło przychodu podlegające opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach wymienionych na wstępie.

Decydujące znaczenie ma bowiem fakt zameldowania w zbywanym budynku lub lokalu.

Jeżeli więc sprzedaży będzie podlegał budynek, w którym znajdują się poszczególne lokale to zwolnieniem tym będzie objęty jedynie przychód ze zbycia tego lokalu, w którym wnioskodawczyni będzie zameldowana na pobyt stały. Wnioskodawczyni nie będzie bowiem zameldowana w budynku mieszkalnym ale w konkretnym lokalu.

Należy też zwrócić uwagę, że ulgą nie jest objęta wartość gruntu.

Reasumując:

*

sprzedaż nabytego przez wnioskodawczynię budynku mieszkalnego w części, w której wnioskodawczyni nie będzie zameldowana, stanowić będzie źródło przychodu (dochodu) podlegające opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, według zasad określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

*

zwolnieniem z tytułu art. 21 ust. 1 pkt 126 może być objęty tylko przychód w części odpowiadającej wartości lokalu mieszkalnego, w którym wnioskodawczyni będzie zameldowana na okres minimum 12 miesięcy przed datą zbycia, po spełnieniu warunków określonych w art. 21 ust. 21 i ust. 22 ww. ustawy.

Mając na względzie powyższe, zajęte przez wnioskodawczynię stanowisko w kwestii zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia całego budynku mieszkalnego wielorodzinnego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl