IPPB1/415-895/08-2/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-895/08-2/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2008 r. (data wpływu 1 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19% - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną zgodnie z art. 30c ust. 1. W roku poprzedzającym rozpoczęcie działalności gospodarczej (2006) oraz w roku następnym (2007), prowadząc już działalność gospodarczą Wnioskodawca był zatrudniony jako nauczyciel-psycholog w Społecznym Stowarzyszeniu E, które było organem prowadzącym Pierwszą Społeczną Szkołę Podstawową w L. Do zakresu obowiązków Wnioskodawcy należało:

* organizowanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej dla uczniów,

* pomoc opiekunom, wychowawcom i nauczycielom w analizie przyczyn niepowodzeń w nauce i trudności w zachowaniu,

* wspieranie nauczycieli w działaniach wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły,

* organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej dla rodziców,

* prowadzenie dokumentacji,

* współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,

* współpraca z innymi organami (policja, sądy itp.).

Dodatkowo, poza zakresem obowiązków wyznaczonych w pisemnym zakresie czynności psychologa, w ramach godzin pracy Wnioskodawca prowadził zajęcia pozalekcyjne, które polegały na nauce żonglowania oraz różnych zabaw edukacyjnych. Obecnie Wnioskodawca nie pracuje już na stanowisku/etacie nauczyciela psychologa w ww. szkole. Niemniej jednak prowadzi tam szkolenia i zajęcia z żonglowania w ramach prowadzonej przeze niego działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy fakt prowadzenia pozalekcyjnych zajęć z żonglowania, które wybiegały poza wyznaczony zakres obowiązków Wnioskodawcy w roku poprzedzającym rozpoczęcie działalności gospodarczej, w roku następnym, powoduje utratę prawa do opodatkowania działalności gospodarczej zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z faktem wykonywania tych zajęć w formie warsztatów edukacyjno-terapeutycznych (PKWIU 80.42) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz szkoły, w której Wnioskodawca był zatrudniony.

Zdaniem Wnioskodawcy działalność, którą prowadzi, może pozostać opodatkowana na zasadach o których mowa w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ oficjalnie wyznaczone przez byłego pracodawcę obowiązki nie pokrywają się z zakresem usług wykonywanych na jego rzecz, w ramach prowadzonej przez niego działalności.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 9a ust. 3 ww. ustawy jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

* w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z powyższym, możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w świetle wyżej wskazanego przepisu wykonywanie przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jakiejkolwiek usługi, obejmującej swoim zakresem chociażby część czynności wykonywanych na rzecz pracodawcy w ramach stosunku pracy, wyklucza możliwość opodatkowania tzw. podatkiem liniowym. Istotnym na gruncie przedmiotowej sprawy jest zatem określenie, czy czynności wynikające ze stosunku pracy pokrywają się z czynnościami, jakie Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zatrudniony był na podstawie umowy o pracę jako nauczyciel-psycholog w Szkole Podstawowej. Jednocześnie w ramach godzin pracy prowadził również zajęcia żonglowania. Od 2007 r. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą, w ramach której prowadzi w ww. szkole zajęcia żonglowania.

Zatem Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej wykonuje czynności, które odpowiadają czynnościom świadczonym na rzecz byłego pracodawcy w ramach stosunku pracy (nauka żonglowania w ramach godzin pracy). Wobec powyższego spełniona została negatywna przesłanka zawarta w art. 9a ust. 3 ww. ustawy, wykluczająca możliwość opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym.

Reasumując, w świetle opisanego we wniosku stanu faktycznego i powołanych przepisów prawa Wnioskodawca nie będzie miał prawa do opodatkowania działalności gospodarczej zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z faktem wykonywania tych samych czynności w ramach działalności gospodarczej oraz obowiązków pracowniczych.

W tym stanie rzeczy przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl