IPPB1/415-894/10-4/MT - Zmiana formy opodatkowania z ryczałtu na zasady ogólne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-894/10-4/MT Zmiana formy opodatkowania z ryczałtu na zasady ogólne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 8 października 2010 r.) oraz piśmie (data nadania 17 grudnia 2010 r.), (data wpływu 21 grudnia 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-894/10-2/MT z dnia 8 grudnia 2010 r. (data nadania 9 grudnia 2010 r., data doręczenia 15 grudnia 2010 r.)o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wykonuje działalność w zakresie robót remontowo-budowlanych. Od 1 stycznia 2009 r. Wnioskodawca powinien przejść na zasady ogólne, bowiem w 2008 r. osiągnął przychody z działalności w wysokości 564.272,31 zł i przekroczył limit przychodu na 2009 rok umożliwiający pozostanie przy opodatkowaniu ryczałtem wynoszący równowartość 150.000,00 euro licząc według kursu średniego NBP z dnia 1 października 2008 r., tj. kwotę 506.625,00 zł. Wnioskodawca jednak nie założył w terminie ksiąg podatkowych i nie deklarował opodatkowania na zasadach ogólnych, ponieważ na skutek pomyłki przeoczył przekroczenie terminu. Obecnie Wnioskodawca składa do właściwego Urzędu Skarbowego korektę zeznania podatkowego za 2009 rok, deklarując opodatkowanie na zasadach ogólnych - zeznanie na druku PIT-36. W 2009 r. przychody podatnika wyniosły 220.304,82 zł, zatem uprawniały one do wyboru ponownie od 1 stycznia 2010 r. opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca nie złożył jednak oświadczenia o wyborze opodatkowania w tej formie w terminie do 20 stycznia 2010 r., ponieważ nie miał świadomości, że już za 2009 rok powinien opłacać podatek na zasadach ogólnych.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 8 grudnia 2010 r. Nr IPPB1/415-894/10-2/MT Wnioskodawca uzupełnił swój wniosek pismem z dnia 16 grudnia 2010 r. wskazując swoje dane identyfikacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wybór opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dokonany uprzednio wywołuje skutek na rok 2010 i Wnioskodawca może w tym roku korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy zachował on prawo do opodatkowania w 2010 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Podatnik przez cały czas deklarował opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i nie modyfikował złożonego uprzednio oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania. W związku z tym, na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w 2010 r. podatnik zachowuje prawo do opodatkowania w formie zryczałtowanej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub innych spółek osobowych, bądź działalność prowadzona samodzielnie. Nie oznacza to jednak, iż ww. formy prowadzenia działalności gospodarczej muszą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 6 ust. 4 ww. ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1.

w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro,

2.

rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy (art. 4 ust. 2 ww. ustawy).

Z uwagi na fakt, iż w roku 2008 przychód uzyskany przez Wnioskodawcę przekroczył kwotę 150.000,00 euro Wnioskodawca został zobowiązany od dnia 1 stycznia 2009 r. do zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z przepisów powyższych wynika zatem, iż pozarolnicza działalność gospodarcza co do zasady podlega opodatkowaniu na tzw. zasadach ogólnych a więc wg określonej w art. 27 ww. ustawy skali podatkowej, bądź "podatkiem liniowym", o którym mowa w art. 9a ust. 2 i 3 ww. ustawy, chyba że podatnik tą działalność prowadzący, skorzysta, po spełnieniu ustawowych warunków, z jednej z form zryczałtowanego opodatkowania (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych; karta podatkowa), o której mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Jednym z warunków zastosowania ww. zryczałtowanego opodatkowania jest złożenie wniosku lub oświadczenia o jego wyborze, o czym stanowi cytowany powyżej art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 9 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie bowiem z tym przepisem - pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Przy czym, jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki składają wszyscy wspólnicy naczelnikom urzędów skarbowych właściwym według miejsca zamieszkania każdego ze wspólników (art. 9 ust. 2).

W związku z powyższym, aby można było opodatkować osiągane w 2010 r. przychody ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, na zasadach określonych w rozdziale 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym należało złożyć w terminie do dnia 20 stycznia 2010 r. pisemny wniosek lub oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9a ust. 1 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Niedopełnienie tej czynności we wskazanym terminie powoduje, że do podatnika mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie, przekroczenie w 2008 r. limitu przychodu 150.000.00 euro spowodowało, że Wnioskodawca w 2009 r. nie mógł być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, co wynika z cytowanego art. 6 ust. 4 ustawy. Ma to natomiast wpływ na formę opodatkowania w roku 2010, jeżeli bowiem Wnioskodawca do dnia 20 stycznia 2010 r. nie złożył oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych to w roku 2010 z mocy obowiązującego prawa podatkowego był zobowiązany do opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl