IPPB1/415-892/09-2/EC - Czy dotacje otrzymane na realizację projektów w ramach POKL 2007-2013 są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a koszty kwalifikowane w związku z realizacją projektu stanowią koszty uzyskania przychodu?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-892/09-2/EC Czy dotacje otrzymane na realizację projektów w ramach POKL 2007-2013 są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a koszty kwalifikowane w związku z realizacją projektu stanowią koszty uzyskania przychodu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2009 r. (data wpływu 27 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dotacji w związku z realizacją programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dotacji w związku z realizacją programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji, opodatkowaną na zasadach ogólnych. Zapisów księgowych dokonuje w formie pełnej księgowości. W roku 2009 jako beneficjent - Kierownik Projektu podpisał umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy w K., W. i w O. na realizację projektów w ramach Priorytetu 6 i 8 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki objętych okresem programowania 2007-2013. Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie jako koszt kwalifikowany, który rozliczany jest na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę noty księgowej - obciążeniowej. Na warunkach określonych w umowie z poszczególnymi instytucjami wdrażającymi Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektów w wartości stanowiącej nie więcej niż 100 % wydatków bezpośrednich kwalifikowanych oraz x % kosztów bezpośrednich jako zwrot poniesionych wydatków pośrednich rozliczanych ryczałtem. Instytucje wdrażające przelewają pieniądze na konta wyodrębnione, dla każdego projektu oddzielnie, w formie zaliczki do rozliczenia w późniejszym okresie. Konto dotacji, chociaż otwiera je beneficjent służy jedynie do pokrywania wydatków kwalifikowanych. Przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez beneficjenta transz dotacji rozwojowej i wykazania poniesionych wydatków we wniosku o płatność. W ramach projektów Wnioskodawca zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji poszczególnych projektów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje na realizację projektów w ramach POKL 2007-2013 są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a koszty kwalifikowane w związku z realizacją projektu stanowią koszty uzyskania przychodu.

2.

Czy wynagrodzenie Wnioskodawcy uzyskane na podstawie noty księgowej, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Odpowiedź na pytanie pierwsze stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacje stanowią przychód firmy jednocześnie podlegając zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), oraz koszty kwalifikowane w związku z realizacją projektów nie stanowią wówczas kosztów uzyskania przychodu (art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle zatem ww. przepisów otrzymana przez wnioskodawcę dotacja co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Kielcach, Warszawie i w Olsztynie na realizację projektów w ramach Priorytetu 6 i 8 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki objętych okresem programowania 2007-2013.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki.

W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie powołanego przepisu ze zwolnienia korzystają dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż jeżeli w związku z realizacją programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007 - 2013, wnioskodawca jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te stanowić będą przychód z prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Pamiętać jednakże należy, iż wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymana dotacja rozwojowa na realizację projektu korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z tym koszty kwalifikowane poniesione w związku z realizacją projektu nie stanowią kosztu uzyskania przychodu należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl