IPPB1/415-871/08-2/JB - Przekazywanie przez zakład aktywności zawodowej pobranych zaliczek na podatek dochodowy na PFRON i ZFRON.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-871/08-2/JB Przekazywanie przez zakład aktywności zawodowej pobranych zaliczek na podatek dochodowy na PFRON i ZFRON.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu 31 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przekazywania środków na Fundusz Aktywności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przekazywania środków na Fundusz Aktywności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Powiatowy Zakład (dalej Zakład), którego organizatorem jest Powiat X funkcjonuje jako zakład budżetowy prowadzący działalność gospodarczą w celu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Działalność finansowana jest ze środków PFRON, organizatora i z własnej działalności.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych art. 17 ust. 1 pkt 4 mówi o zwolnieniu z podatku dochodowego dochodów podatników, których celem statutowym jest rehabilitacja zawodowa i społeczna inwalidów. Natomiast Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej art. 31 mówi o zwolnieniu z zastrzeżeniem z podatków. W oparciu o przytoczone przepisy prawne powstał problem przekazywania przez Zakład, środków na utworzony Fundusz Aktywności, z tytułu zwolnień podatkowych. W przypadku podatku dochodowego od osób prawnych nie jest pewne, czy na Fundusz Aktywności winien być przekazywany naliczony podatek czy dochód naliczony z otrzymanych przychodów z działalności pomniejszonych o koszty uzyskania tych przychodów. Artykuł 21 ust. 1 pkt 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi o zwolnieniu z podatku świadczeń otrzymanych zgodnie z odrębnymi przepisami na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych ze środków PFRON. Skoro Zakład otrzymuje dofinansowanie z PFRON i Powiatu X, prowadzonej działalności (której celem statutowym jest rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych), cały podatek dochodowy od osób fizycznych pobrany od podatników powinien być przekazany na Fundusz Aktywności.

Analizując natomiast przepis art. 38 ust. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy powstaje problem przekazywania środków z podatku na FA i na PFRON, ponieważ przepis ten na równi traktuje ZAZ i ZPCh. Ustawa o rehabilitacji art. 31 ust. 4 dotyczy tylko zakładów aktywności zawodowej a ust. 3 zakładów pracy chronionej. Poza tym art. 21 pkt 2e Ustawy o rehabilitacji całkowicie zwalnia publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, których wyłącznym celem jest (między innymi) rehabilitacja społeczna osób niepełnosprawnych, z miesięcznych wpłat na PERON.

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych art. 2 ust. 3 pkt 3 wyłącza nieruchomości zajęte na potrzeby starostw powiatowych. W związku z tym Zakład zajmujący takie nieruchomości nie podlega podatkowi od nieruchomości a art. 7 ust 2 pkt 4 nie ma tu zastosowania. Interpretacje urzędów są różne. Obowiązek składania rocznej deklaracji DN-1 i zwolnienie z art. 7 ust. 2 pkt 4 oraz naliczenie wg deklaracji DN-1 podatku i w ratach miesięcznych przekazywanie środków na Fundusz.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

W jakiej wysokości powinien Zakład przekazywać środki na Fundusz Aktywności: czy w wysokości podatku dochodowego od osób prawnych a zysk netto winien zwiększać kapitał własny, czy w wysokości dochodu obliczonego z przychodów z działalności pomniejszonych o koszty tej działalności?

2.

W jakiej wysokości powinien Zakład przekazywać środki z podatku od osób fizycznych na Fundusz Aktywności: czy w całości, czy 90% na Fundusz Aktywności a 10% na PFRON i czy art. 21 pkt 2e ustawy o rehabilitacji ma zastosowanie do Zakładu?

3.

Czy zakład ma obowiązek składania deklaracji DN-1, naliczania podatku od nieruchomości i przekazywania miesięcznie środków na Fundusz Aktywności. Czy umorzenie podatku od środków transportowych jest tożsame ze zwolnieniem i środki powinny być przekazane na Fundusz Aktywności, czy zmniejszyć zobowiązanie płacone ze środków PFRON?

Odpowiedź na pytanie drugie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź na pytanie pierwsze zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną. W zakresie pytania trzeciego odrębne rozstrzygnięcie.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania Nr 2:

Zdaniem Wnioskodawcy Zakład powinien w całości przekazywać na Fundusz Aktywności pobrany od podatników podatek dochodowy od osób fizycznych. Skoro ustawa o rehabilitacji (art. 31) osobno traktuje zakłady aktywności i zakłady pracy chronionej, określając w jakich wysokościach winny przekazywać środki na Fundusz Aktywności oraz całkowicie zwalnia Zakład (art. 21 pkt 2e ww. ustawy) z wpłat na PFRON to ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przeczy tym zasadom łącząc art. 38 ust. 2 pkt 1 i 2 zakłady aktywności z zakładami pracy chronionej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Artykuł 31 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) stanowi, że, prowadzący zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej w stosunku do tego zakładu jest zwolniony z:

*

podatków, z zastrzeżeniem ust. 2, z tym że:

a)

z podatków od nieruchomości, rolnego i leśnego - na zasadach określonych w przepisach odrębnych,

b)

z podatku od czynności cywilnoprawnych - jeżeli czynność przez niego dokonana pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzeniem zakładu.

*

opłat, z wyjątkiem opłaty skarbowej i opłat o charakterze sankcyjnym.

Natomiast w art. 31 ust. 2 ww. ustawy zostały wymienione rodzaje podatków których nie dotyczy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1. Został tam wymieniony między innymi w punkcie 4 - podatek dochodowy.

Wobec powyższego podkreślić należy, że zakład aktywności zawodowej, jako płatnik nie jest zwolniony z poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Na podstawie art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) płatnicy będący zakładami pracy chronionej lub zakładami aktywności zawodowej kwoty pobranych zaliczek na podatek od przychodów z tytułów określonych w art. 12 oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, wypłacanych przez tych płatników:

1.

za miesiące od początku r. do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku r. u tego płatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 przekazują:

1.

za miesiące od początku r. do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku r. u tego płatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 przekazują:

a)

w 10 % na PFRON,

b)

w 90 % na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych,

2.

za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód podatnika uzyskany od początku r. u tego płatnika przekroczył kwotę, o której mowa w pkt 1, przekazują na zasadach określonych w ust. 1.

Zatem wymienione wyżej przepisy prawa podatkowego uprawniają płatnika będącego zakładem aktywności zawodowej do przekazywania podatku dochodowego na wymienione w pkt 1 fundusze i zwalniają tego płatnika z obowiązku przekazywania na rzecz organu podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od dochodu osoby niepełnosprawnej za miesiące, w których dochód tej osoby nie przekroczył kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej oraz miesiąca, w którym następuje przekroczenie. Po przekroczeniu wymienionej kwoty, zgodnie z art. 38 ust 1 ww. ustawy, płatnicy przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 (cyt. wyżej) i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania płatnika a jeżeli płatnik jest osoba fizyczną, wg siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Reasumując, zakład aktywności zawodowej jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, stosownie do zapisu art. 38 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pobrane zaliczki na podatek dochodowy od przychodów określonych w art. 12 oraz od zasiłków pieniężnych wypłacanych przez tych płatników przekazuje w 10% na PFRON i w 90% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Biorąc pod uwagę wyżej wskazane przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W tym miejscu podkreślić należy, że art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy m.in. ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Stosownie do tej definicji, ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej.

A zatem tut. organ nie jest uprawniony do interpretacji części pytania Wnioskodawcy dotyczącego zastosowania art. 21 ust. 2e ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl