IPPB1/415-858/09-5/AM - Określenie wartości początkowej aportu wniesionego przez osobę fizyczną do spółki jawnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-858/09-5/AM Określenie wartości początkowej aportu wniesionego przez osobę fizyczną do spółki jawnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.).) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zakresie określenia wartości początkowej nieruchomości wniesionej jako wkład niepieniężny do spółki jawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia wartości początkowej nieruchomości wniesionej jako wkład niepieniężny do spółki jawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Począwszy od 1994 r. Wnioskodawca (dalej zwany "Podatnikiem") prowadzi na własny rachunek działalność gospodarczą objętą wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, której przedmiotem jest:

a.

wynajem zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z),

b.

sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana (46.90.7),

c.

pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową straganami i targowiskami (47.99.Z),

d.

wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych (43.39Z),

e.

pozostałe specjalistyczne roboty budowlane gdzie indziej niesklasyfikowane (46.90Z).

Podatnik zatrudnia obecnie 2 osoby (jedną na podstawie umowy o pracę, drugą na podstawie umowy zlecenia), jak również jest zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług.

W 1995 r. wspólnie z małżonką Podatnik nabył nieruchomości gruntowe do majątku wspólnego (małżeńska - wspólność majątkowa). Na nabytych gruntach zostały wybudowane budynki biurowo-handlowe z zapleczem magazynowym. Powyższa nieruchomość zabudowana budynkami zwana jest dalej "Zabudowana Nieruchomość". Oddanie tych budynków do użytku następowało etapami w zależności od postępu prac tj. budynek handlowy z zapleczem magazynowym Nr 1 został oddany do użytku w 1997 r., a budynek handlowy z zapleczem magazynowym Nr 2 - w 1999 r. W 2005 r. została oddana do użytku nadbudowa części biurowej budynku Nr 2. Podatnik wynajmuje powierzchnie biurowe i magazynowe w budynkach Nr 1 i 2 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (aktualnie jest zawartych 5 umów najmu). Budynki są ujęte w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych i amortyzowane. Dla tych budynków stawka amortyzacyjna z Wykazu stawek amortyzacyjnych wynosi 2,5%.

Podatnik prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Podatnik nie prowadzi dokumentacji finansowej pozwalającej na identyfikowanie przychodów kosztów oraz należności i zobowiązań dotyczących działalności handlowej oraz działalności w zakresie wynajmu. W przedsiębiorstwie Podatnika nie występuje struktura organizacyjna w postaci działów, wydziałów czy oddziałów.

Aktualnie Podatnik rozważa utworzenie wraz z innymi osobami fizycznymi spółki jawnej, której przedmiotem działalności będzie m.in. wynajem pomieszczeń biurowych i magazynowych. W tym celu Podatnik rozważa wniesienie wkładu niepieniężnego do nowo utworzonej spółki jawnej w postaci Zabudowanej Nieruchomości. Wartość wkładu, tj. Zabudowanej Nieruchomości zostanie określona przez rzeczoznawcę przy uwzględnieniu jej wartości rynkowej. Tak ustalona wartość rynkowa zostanie wskazana w umowie spółki jawnej jako wartość wkładu.

Opisana powyżej działalność gospodarcza prowadzona przez Podatnika jako osobę fizyczną nie ulegnie zawieszeniu ani likwidacji po wniesieniu Zabudowanej Nieruchomości do nowo utworzonej spółki jawnej. Podatnik będzie nadal wykonywał działalność zarówno w zakresie wynajmu jak i pozostałych przedmiotów określonych we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wniesienie wkładu niepieniężnego/aportu w postaci nieruchomości do spółki jawnej implikuje w momencie jego wniesienia powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie wspólnika wnoszącego ten wkład...

2.

Czy przedmiot wkładu niepieniężnego do spółki jawnej stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 5a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

3.

Czy przedmiot wkładu niepieniężnego do spółki jawnej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

4.

Jak ustalić wartość początkową budynków wniesionych do spółki jawnej w formie aportu...

5.

Czy dla środków trwałych tj. budynków wniesionych aportem do spółki jawnej i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych spółki jawnej można ustalić indywidualną stawkę amortyzacyjną dla środków trwałych używanych...

Odpowiedź na pytanie czwarte stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek Pana w zakresie pytania pierwszego, drugiego, trzeciego i piątego zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami.

W opinii Wnioskodawcy zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do osobowej spółki handlowej za wartość początkową środków trwałych uważa się ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu, wartość poszczególnych środków trwałych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej, z dnia wniesienia wkładu.

Zgodnie z art. 22g ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w razie zmiany formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji (wykazie) podmiotu o zmienionej formie prawnej, podzielonego albo połączonego. Zgodnie z art. 22g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tę samą zasadę stosuje się w razie:

1.

podjęcia działalności przez podmiot po przerwie trwającej nie dłużej niż 3 lata,

2.

zmiany formy prawnej prowadzonej działalności, polegającej na połączeniu lub podziale dotychczasowych podmiotów albo zmianie wspólników spółki niebędącej osobą prawną,

3.

zmiany działalności wykonywanej samodzielnie przez jednego z małżonków na działalność wykonywaną samodzielnie przez drugiego z małżonków

* jeżeli przed przerwą lub zmianą składniki majątku były wprowadzone do ewidencji (wykazu).

Zgodnie z art. 22g ust. 14a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powyższą zasadę stosuje również w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego.

W omawianym przypadku, wniesienie Zabudowanej Nieruchomości nie będzie stanowiło zmiany formy prawnej działalności gospodarczej, ani podziału lub połączenia podmiotów. Przedmiot wkładu niepieniężnego nie będzie stanowił przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W konsekwencji, nie będą miały zastosowania przepisy art. 22g ust. 12, 13 i 14a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

Natomiast wartość początkowa budynków Nr 1 i 2 wniesionych do spółki jawnej w formie aportu powinna zostać określona zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Należy przy tym dodać, że zastosowanie będzie miał także art. 22g ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który odsyła do art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dającego możliwość organom podatkowym oszacowania wartości początkowej według wartości rynkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi, że za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej - ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu lub udziału, wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej, z dnia wniesienia wkładu.

W myśl art. 22g ust. 16 powołanej ustawy przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 8, 9, 14 i 15, zastosowanie ma przepis art. 19.

Zgodnie z art. 19 ust. 3 wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Natomiast jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający, o czym stanowi art. 19 ust. 4 wyżej cytowanej ustawy.

Pod uwagę należy wziąć również regulacje zawarte w art. 22g ust. 12 i ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z art. 22g ust. 12 ustawy wynika, że w razie zmiany formy prawnej, a także połączenia lub podziału podmiotów dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji (wykazie) podmiotu o zmienionej formie prawnej, podzielonego albo połączonego.

Przepis ust. 12 stosuje się odpowiednio w razie:

1.

podjęcia działalności przez podmiot po przerwie trwającej nie dłużej niż 3 lata,

2.

zmiany formy prawnej prowadzonej działalności, polegającej na połączeniu lub podziale dotychczasowych podmiotów albo zmianie wspólników spółki niebędącej osobą prawną,

3.

zmiany działalności wykonywanej samodzielnie przez jednego z małżonków na działalność wykonywaną samodzielnie przez drugiego z małżonków

* jeżeli przed przerwą lub zmianą składniki majątku były wprowadzone do ewidencji (wykazu), o czym stanowi art. 22g ust. 13 ww. ustawy.

Przepis ust. 12 ma zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że podmiot powstały w wyniku zmiany formy prawnej, podziału albo połączenia lub podmiot istniejący, do którego przeniesiono w wyniku wydzielenia część majątku podmiotu dzielonego, wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu o zmienionej formie prawnej, połączonego albo podzielonego (art. 22g ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, że wspólnicy mogą, co do zasady, ustalić wartość początkową środków trwałych wniesionych do spółki jawnej w postaci aportu maksymalnie w jego wartości rynkowej, ustalonej na dzień jego wniesienia. Należy jednakże mieć na uwadze, iż zasadnicze regulacje określone w art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w ściśle zdefiniowanych przypadkach - zostają wyłączone ze stosowania przez normy szczególne zapisane w art. 22g ust. 12 i 13 ww. ustawy.

Należy więc stwierdzić, że skoro sytuacja, o której mowa we wniosku wyczerpuje znamiona cytowanego uprzednio art. 22g ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, a jednocześnie nie znajdują tu zastosowania przepisy art. 22g ust. 12, 13 i 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie Pani posiadała uprawnienie, jako wspólnik spółki jawnej wraz z pozostałymi wspólnikami tej spółki, do ustalenia wartości początkowej przedmiotowej nieruchomości na dzień wniesienia aportu w wysokości nie wyższej od wartości rynkowej z tego dnia.

Przy dokonywaniu przez podatnika własnej wyceny wartości początkowej środka trwałego zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy, dopuszczalne jest skorzystanie m.in. z pomocy osób posiadających wiedzę fachową w tym zakresie. Pamiętać jednak należy, że w przypadku gdy wycena nieruchomości znacznie odbiega od wartości rynkowej właściwy organ może skorzystać z uprawnień wynikających z wyżej cytowanego przepisu art. 19 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl