IPPB1/415-853/14-2/EC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-853/14-2/EC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2014 r. (data wpływu 25 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem naród przekazywanych osobom prowadzącym działalność gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem naród przekazywanych osobom prowadzącym działalność gospodarczą.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej jako: Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji i dostawy na rynek polski między innymi łożysk tocznych i ślizgowych, systemów liniowych dla przemysłu oraz precyzyjnych elementów do silników, przekładni i układów napędowych, sprzęgieł oraz innych wyrobów przemysłu motoryzacyjnego.

W celu intensyfikacji sprzedaży oferowanych produktów oraz związania kontrahentów z oferowanymi produktami, Wnioskodawca planuje z organizować dla odbiorców swoich produktów akcje promocyjne (lojalnościowe) w postaci tzw. programów bonusowych. Programy bonusowe organizowane przez Wnioskodawcę polegać mają na gromadzeniu przez uczestników programu punktów bonusowych, za które będą oni mogli następnie nabywać premie bonusowe.

Uczestnicy programu będą otrzymywać punkty bonusowe za realizację tzw. kuponów bonusowych. Kupon bonusowy załączany będzie do wybranych produktów oferowanych przez Wnioskodawcę. Każdemu kuponowi odpowiadać będzie określona liczba punktów bonusowych, ustalona w proporcji do ceny sprzedawanego produktu lub uzależniona od bieżących planów dotyczących dystrybucji wybranych produktów.

Zgromadzone przez uczestnika programu punkty bonusowe będą mogły zostać wymienione na premie bonusowe. Premią bonusową może być w szczególności premia rzeczowa (nagroda rzeczowa) lub premia innego rodzaju (np. usługi szkoleniowe lub instrukcje montażowe). Punktów bonusowych nie można będzie przenieść na inny podmiot ani zamienić ich na gotówkę.

Udział w programie bonusowym będą mogły wziąć wyłącznie osoby fizyczne i prawne oraz spółki osobowe trudniące się w ramach swojej działalności gospodarczej określonego rodzaju aktywnością premiowaną przez Wnioskodawcę (tekst jedn.: naprawą pojazdów mechanicznych oraz skupem i/lub sprzedażą pojazdów jakiegokolwiek rodzaju). Warunkiem uczestnictwa w programie będzie rejestracja podmiotu (uczestnika) na stronie portalu internetowego. Podmiot rejestrujący się na portalu zobowiązany będzie podać dane, które pozwolą zweryfikować, czy jest on uprawniony do udziału w programach bonusowych organizowanych przez Wnioskodawcę, tj. czy prowadzi określony rodzaj aktywności gospodarczej.

Prowadzenie przez podmiot działalności gospodarczej uprawniającej do udziału w programie podlegać będzie dodatkowej weryfikacji przed realizacją pierwszej nagrody w ramach programu (m.in. uczestnik programu może zostać zobowiązany do przesłania za pośrednictwem faksu lub poczty elektronicznej kopii zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacyjnego REGON).

Sprzedaż produktów, do których dołączane są kupony bonusowe na rzecz podmiotów uprawnionych do udziału w programie bonusowym następować będzie za pośrednictwem dystrybutorów produktów Wnioskodawcy. Zaznaczyć należy, że Wnioskodawca nie będzie sprzedawał produktów bezpośrednio podmiotom, do których adresowane są programy bonusowe.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, że wszelkie koszty związane z zakupem i przekazaniem premii bonusowych uczestnikom programów bonusowych ponosić będzie w całości Wnioskodawca. Kosztami tymi nie będą obciążani dystrybutorzy sprzedający produkty Wnioskodawcy uczestnikom programu bonusowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca będzie postępował prawidłowo kwalifikując uzyskane przez ww. uczestników programów bonusowych nagrody (premie bonusowe) w ramach programu bonusowego jako przychody z działalności gospodarczej i nie pobierając podatku, tj. uznając, że nie ciążą na nim obowiązki płatnika, jak również nie sporządzając informacji podatkowej PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on postępował prawidłowo kwalifikując przekazane premie bonusowe jako przychody z działalności gospodarczej uczestników programu bonusowego oraz nie pobierając podatku od przekazywanych uczestnikom programu bonusowego premii bonusowych, gdyż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą samodzielnie lub jako wspólnicy spółek osobowych uzyskiwać będą powyższe nagrody w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i zobowiązane będą do ujęcia ich w przychodach z tego źródła. Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on obowiązany do poboru podatku od przekazywanych nagród w ramach programu, gdyż nie będą na nim ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawcy nie będzie dotyczył także obowiązek sporządzania informacji podatkowej PIT-8C.

Ustawa z dnia 26.07. 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.; dalej: ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych) dzieli przychody uzyskiwane przez osoby fizyczne przyporządkowując je do określonego źródła przychodów. Katalog tych źródeł znajduje się w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z: art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest rn. in. pozarolnicza działalność gospodarcza.

Przepis art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychodem z działalności, o której mowa w art. 10 ust. i pkt 3 ww. ustawy, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2 2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

W opinii Wnioskodawcy nieodpłatnie przekazywane uczestnikom programu premie bonusowe stanowić będą właśnie ww. świadczenia w naturze ewentualnie inne nieodpłatne świadczenia. Po winny zatem, stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostać doliczone do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uczestników programu bonusowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, konsekwencją przyjęcia powyższego twierdzenia, iż nagrody w ramach programu bonusowego stanowią dochód z działalności, powinno być także uznanie, że podlegają one opodatkowaniu na zasadach określonych dla tego źródła przychodów stosownie do wybranej przez uczestnika programu metody opodatkowania, tj. zasadniczo według skali podatkowej ewentualnie 19% - stawką liniową.

Wnioskodawca podkreśla przy tym, że w przedmiotowym przyszłym stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł, przy czym zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym przyszłym stanie faktycznym, przekazywanie nagród w ramach programu bonusowego nie może w szczególności być kwalifikowane jako sprzedaż premiowa. Zgodnie z utrwalonym już stanowiskiem organów podatkowych "sprzedażą premiową" jest umowa sprzedaży zawarta bezpośrednio pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączona z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Czynność może zostać przy tym uznana za sprzedaż premiową, gdy:

* dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi;

* nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu;

* nagroda nie została przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy.

Wnioskodawca wskazał, ze powyższe stanowisko potwierdzają m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 stycznia 2014 r. nr IPPB1/415-1129/13-4/ES, z dnia 27 sierpnia 2010 r. nr IPPB2/415-539/10-4/MK1 oraz z dnia 9 lutego 2010 r. nr IPPB2/415-693/09-2/MG, jak również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 5 listopada 2012 r. nr ILPB1/415-699/12-6/AMN.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że w przedmiotowym stanie faktycznym stronami umowy sprzedaży będą: dystrybutorzy i przedsiębiorcy - uczestnicy programów bonusowych, do których kierowana jest akcja promocyjna (program bonusowy). Wnioskodawca, który przekazywał będzie nagrodę w ramach programu bonusowego, nie będzie stroną umowy sprzedaży.

Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 27 sierpnia 2010 r. nr IPPB2/415-539/10-4/MK1 "Klienci nie zawierają więc z Wnioskodawcą umów sprzedaży, a co za tym idzie nie mamy (...) do czynienia ze sprzedażą premiową". Wnioskodawca uważa zatem, że w przedstawionym stanie faktycznym, nie zostaną spełnione przesłanki, które pozwoliłyby zakwalifikować program bonusowy organizowany przez Wnioskodawcę jako "sprzedaż premiową".

W orzecznictwie sądowym i stanowiskach organów podatkowych przeważa przy tym pogląd, że nagrody przekazywane przedsiębiorcom zawsze podlegają opodatkowaniu na zasadach dotyczących opodatkowania dochodów z działalności, tj. zgodnie z wybraną przez przedsiębiorcę metodą opodatkowania (według skali podatkowej lub liniowo). Powyższe stanowisko potwierdzają m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 lipca 2007 r., sygn. akt II FSK 1012/07, w którym Sąd wskazał, że "Sam fakt uzyskiwania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej eliminuje danego podatnika z kręgu osób uprawnionych do skorzystania ze zryczałtowanego opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych" oraz uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 czerwca 2007 r., sygn. akt II FPS 5/06, gdzie Sąd podkreślił, że "Sprzedaż, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to sprzedaż konsumencka, jednostkowa, incydentalna niezwiązana z działalnością gospodarczą."

Podobne stanowisko w powyższej kwestii zaprezentował także Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 16 czerwca 2011 r. nr ILPB1/415-357/11-4/TW stwierdzając, że "jeżeli nagroda została uzyskana w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - wówczas nie ma zastosowania zryczałtowana forma opodatkowania. W związku z powyższym nie będą miały zastosowania przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak więc podmiot otrzymujący nagrodę jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować uzyskany z tego tytułu przychód wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami stosownie do wybranej formy opodatkowania. Reasumując, nagroda uzyskana przez odbiorcę z tytułu zebrania określonej ilości punktów z tytułu osiągniętego wysokiego obrotu w transakcjach z Wnioskodawcą stanowi przychód tego odbiorcy (o ile jest on osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą łub spółką) w wysokości wartości otrzymanej nagrody, który winien być doliczony do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej."

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż uczestnicy programu bonusowego w związku z otrzymaniem punktów bonusowych, które wymienią nieodpłatnie na nagrody, uzyskiwać będą przychód ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Zobowiązani będą zatem do doliczenia wartości takiej nagrody do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jako otrzymanego nieodpłatnie świadczenie i opodatkowania jej, wraz z innymi uzyskanymi z tego źródła przychodami, stosownie do wybranej formy opodatkowania.

Dlatego też Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedstawionym przyszłym stanie faktycznym, nie będzie on zobowiązany jako płatnik do pobrania podatku dochodowego od przekazywanej nagrody.

Na Wnioskodawcy nie będzie również ciążył obowiązek sporządzenia informacji podatkowej PIT~8C. Zgodnie z treścią art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Skoro, jak wskazano powyżej, w przedmiotowej sprawie uczestnik programu bonusowego, w związku z otrzymaniem punktów bonusowych, które będzie mógł wymienić nieodpłatnie na nagrody, uzyska przychód wymieniony w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1, przepis art. 42a ww. ustawy, nie znajdzie zastosowania.

Powyższe stanowisko potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 lutego 2013 r. nr ITPB2/415-501/13/MM, w której organ podniósł, iż "Odnosząc się natomiast do przychodów przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, należy zauważyć, że w sytuacji, gdy przekazywane nagrody są (będą) związane z działalnością gospodarczą osoby fizycznej je otrzymującej wówczas dla tej osoby stanowią (będą stanowiły) przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, stosownie do art. 14 w z w. z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym przypadku na wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawiania PIT-8C."

Podsumowując Wnioskodawca uważa, że będzie postępował prawidłowo kwalifikując wydane świadczenia (premie bonusowe) jako przychody z działalności gospodarczej uczestników programu bonusowego oraz nie pobierając podatku od ich wartości, gdyż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą samodzielnie lub jako wspólnicy spółek osobowych uzyskują powyższe nagrody w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i zobowiązane będą do samodzielnego opodatkowania tych nagród na zasadach dotyczących przychodów z tego źródła. Wnioskodawca nie będzie obowiązany zatem do poboru podatku od przekazywanych w ramach programu bonusowego nagród, gdyż nie będą na nim ciążyć obowiązki płatnika. Wnioskodawca nie będzie miał również obowiązku sporządzania informacji podatkowej PIT-8C w związku z przekazywaniem nagród ww. uczestnikom programów bonusowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Na wstępie należy stwierdzić, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia "sprzedaż premiowa".

Przy dokonywaniu interpretacji określonego powyżej zwolnienia przedmiotowego należy uwzględnić dyrektywy wykładni prawa. Podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa. Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia.

Pojęcie "sprzedaży premiowej" nie występuje w żadnym akcie normatywnym.

Z definicji słownikowej języka polskiego PWN wynika, że sprzedaż to "odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę."

Ponadto umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121). i tak zgodnie z treścią art. 535 Kodeksu cywilnego, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii. Z nagrodą związaną ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli przeniesienia własności rzeczy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji i dostawy na rynek polski między innymi łożysk tocznych i ślizgowych, systemów liniowych dla przemysłu oraz precyzyjnych elementów do silników, przekładni i układów napędowych, sprzęgieł oraz innych wyrobów przemysłu motoryzacyjnego.

W celu intensyfikacji sprzedaży oferowanych produktów oraz związania kontrahentów z oferowanymi produktami, Wnioskodawca planuje z organizować dla odbiorców swoich produktów akcje promocyjne (lojalnościowe) w postaci tzw. programów bonusowych. Programy bonusowe organizowane przez Wnioskodawcę polegać mają na gromadzeniu przez uczestników programu punktów bonusowych, za które będą oni mogli następnie nabywać premie bonusowe.

Uczestnicy programu będą otrzymywać punkty bonusowe za realizację tzw. kuponów bonusowych. Kupon bonusowy załączany będzie do wybranych produktów oferowanych przez Wnioskodawcę. Każdemu kuponowi odpowiadać będzie określona liczba punktów bonusowych, ustalona w proporcji do ceny sprzedawanego produktu lub uzależniona od bieżących planów dotyczących dystrybucji wybranych produktów.

Zgromadzone przez uczestnika programu punkty bonusowe będą mogły zostać wymienione na premie bonusowe. Premią bonusową może być w szczególności premia rzeczowa (nagroda rzeczowa) lub premia innego rodzaju (np. usługi szkoleniowe lub instrukcje montażowe). Punktów bonusowych nie można będzie przenieść na inny podmiot ani zamienić ich na gotówkę.

Udział w programie bonusowym będą mogły wziąć wyłącznie osoby fizyczne i prawne oraz spółki osobowe trudniące się w ramach swojej działalności gospodarczej określonego rodzaju aktywnością premiowaną przez Wnioskodawcę (tekst jedn.: naprawą pojazdów mechanicznych oraz skupem i/lub sprzedażą pojazdów jakiegokolwiek rodzaju).

Sprzedaż produktów, do których dołączane są kupony bonusowe na rzecz podmiotów uprawnionych do udziału w programie bonusowym następować będzie za pośrednictwem dystrybutorów produktów Wnioskodawcy. Zaznaczyć należy, że Wnioskodawca nie będzie sprzedawał produktów bezpośrednio podmiotom, do których adresowane są programy bonusowe.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że wszelkie koszty związane z zakupem i przekazaniem premii bonusowych uczestnikom programów bonusowych ponosić będzie w całości Wnioskodawca. Kosztami tymi nie będą obciążani dystrybutorzy sprzedający produkty Wnioskodawcy uczestnikom programu bonusowego.

Zatem w ramach programu lojalnościowego Wnioskodawca przyznawać będzie nabywcom jego towarów punkty bonusowe, Klienci zakupią towar bezpośrednio od dystrybutorów. Klienci nie zawierają więc z Wnioskodawcą umów sprzedaży, a co za tym idzie nie mamy wówczas do czynienia ze sprzedażą premiową, ponieważ nagrody przyznawane w ramach sprzedaży premiowej związane są ze sprzedażą i mogą dotyczyć jedynie stron zawieranej umowy sprzedaży (sprzedawca - nabywca).

Z tych też względów nagrody w tych przedsięwzięciach, których uczestnikami będą m.in. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki osobowe nie będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wartość nagród uzyskiwanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki osobowe stanowić będzie dla tych osób przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w zacytowanym powyżej art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten podlegać będzie opodatkowaniu zgodnie z wybraną formą opodatkowania. Zatem Spółka w odniesieniu do tych osób nie będzie występowała w roli płatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl