IPPB1/415-845/09-4/JB - Opodatkowanie dochodu ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-845/09-4/JB Opodatkowanie dochodu ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 10 listopada 2009 r.) oraz piśmie z dnia 25 stycznia 2010 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-845/09-2/JB z dnia 15 stycznia 2010 r. (data nadania 15 stycznia 2010 r., data doręczenia 18 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

1.

Produkcja energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii,

2.

Rzeczoznawstwo majątkowe.

Podatek dochodowy od osób fizycznych rozlicza na zasadach ogólnych - prowadzi księgę przychodów i rozchodów.

Do września 2005 r. (termin obowiązywania nowej ustawy prawo energetyczne) za wyprodukowaną energię elektryczną Wnioskodawca wystawiał fakturę do E - cena za 1 kWh wynosiła około 0,26 zł/kWh netto.

Nowa ustawa prawo energetyczne wprowadziła nowe zasady rozliczania za wyprodukowaną energię elektryczną:

1.

Energia elektryczna tzw. czarna dostarczana do lokalnego odbiorcy Energii (E) - cenę za tę energię ustała Prezes Urzędu Regulacji Energetyki - w 2005 r. cena wynosiła około 0,11 zł/kWh netto.

2.

Świadectwa pochodzenia energii wystawiane przez Prezesa Regulacji Energetyki na podstawie ilości energii dostarczonej do lokalnego odbiorcy (E).

Sprzedaż świadectw pochodzenia energii odbywa się za pośrednictwem towarowej giełdy energii na podstawie faktury - cena w 2005 r. wynosiła około 0,18 zł/kwh netto.

Ilość uzyskanych świadectw pochodzenia energii jest wynikiem wyprodukowanej energii elektrycznej tzw. czarnej dostarczonej do lokalnego odbiorcy. Wytworzona energia elektryczna z odnawialnego źródła energii jest nierozerwalnie związana z prawami majątkowymi świadectwem pochodzenia energii, a ich ilość jest efektem prowadzenia działalności gospodarczej.

W przypadku zaniechania produkcji energii elektrycznej tzw. czarnej, na produkcję której posiada Wnioskodawca koncesję, również nie otrzyma świadectw pochodzenia energii. Produkcja energii elektrycznej oraz uzyskanie świadectw pochodzenia energii są wynikiem ponoszenia kosztów produkcji, tj. m.in. zakupem materiałów eksploatacyjnych, kosztami zakupu maszyn i urządzeń i innych kosztów.

Stosownie do postanowień art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...)od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających podatek wynosi 19% uzyskanych przychodów. Dochodem jest różnica między sumą przychodów z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych () a kosztami uzyskania przychodu.

Stosownie do postanowień art. 30b ust. 4 (...) przypisu art. 30b ust. 1 nie stosuje się, jeżeli odpłatne zbycie papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Strona wskazuje, iż w Jego przypadku sprzedając energię elektryczną tzw. czarną do lokalnego odbiorcy (E S.A.) oraz sprzedając świadectwa pochodzenia energii za pośrednictwem towarowej giełdy energii - wystawia faktury Vat w ramach przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej. W świetle powyższego art. 30b ust 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma do Wnioskodawcy zastosowanie.

Za rok 2008 r. w ramach rozliczenia z urzędem skarbowym Wnioskodawca złożył zeznanie roczne Pit-36 (rozliczenie wspólne z żoną) uwzględniając PIT-11 jakie otrzymał z sądów w ramach zleceń oraz PIT-8C, który otrzymał z towarowej giełdy energii. W PIT-8C jako koszty uzyskania przychodu ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii uwzględnione są jedynie koszty prowizji domu maklerskiego.

W dniu 3 listopada 2009 r. Wnioskodawca otrzymał wezwanie naczelnika urzędu skarbowego zobowiązujące do złożenia PIT-38.

Strona wskazuje, iż złożenie PIT-38 wiązałoby się z rzetelnym rozdzieleniem kosztów uzyskania przychodów z każdego rodzaju działalności z dodatkowym rozdzieleniem kosztów przypadających na wytworzenie energii elektrycznej tzw. czarnej - której cena za 1 kWh jest w zasadzie stała przez cały rok (cenę tej energii ustala prezes urzędu regulacji energetyki w marcu danego roku w 2008 r. wynosiła o 1,288 zł/kWh) oraz kosztów przypisanych do uzyskania świadectw pochodzenia energii - których cena jest uzależniona od notowań giełdowych (w 2008 r. kształtowała się od 0,23888 do 0,24450 zł/kWh).

Z powyższego wynika, że przychód z działalności produkcji energii elektrycznej tzw. czarnej jest jedynie około 35% przychodem z tej części działalności, natomiast sprzedaż świadectw pochodzenia energii generuje około 65% przychodu. Zaliczając koszty uzyskania przychodu jedynie do 35% przychodu z tej części działalności musi powodować straty w dochodzie z działalności - należny podatek wyniósłby 0 zł. Jako niesprawiedliwe strona uważa wystawienie PIT-38 z 65% przychodu z działalności, która nie jest obarczona żadnymi kosztami uzyskania przychodu, gdyż łączny podatek z jednej działalności (produkcja energii elektrycznej czarnej oraz uzyskanie świadectw pochodzenia energii) przekroczyłby łączne zobowiązanie podatkowe (powyżej 19%).

W związku z wezwaniem z dnia 15 stycznia 2010 r. Wnioskodawca pismem z dnia 25 stycznia 2010 r. doprecyzował swój wniosek wskazując, iż w myśl ustawy prawo energetyczne odnawialne źródło energii posiadające koncesję na wytwarzanie energii generuje dwa produkty:

A.

energię elektryczną tzn. Energia elektryczna czynna będąca przedmiotem dostawy na podstawie umowy z lokalnym odbiorcą wytworzona w odnawialnym źródle energii,

B.

świadectwa wytworzonej energii - tzn. Potwierdzenie wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii. Jedno prawo majątkowe odpowiada 1 kwh wytworzonej energii elektrycznej.

Prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ust. D (ustawy o giełdach towarowych).

Zgodnie z art. 9e pkt 1 potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii jest świadectwo pochodzenia tej energii zwane dalej "świadectwem pochodzenia".

Pkt 2 świadectwo pochodzenia zawiera w szczególności:

1.

nazwę i adres przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się wytwarzaniem energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii,

2.

określenie lokalizacji, rodzaju i mocy odnawialnego źródła energii we którym energia elektryczna została wytworzona,

3.

dane dotyczące ilości energii elektrycznej objętej świadectwem pochodzenia i wytworzonej w określonym odnawialnym źródle energii,

4.

określenie okresu w którym energia elektryczna została wytworzona.

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą "B" jest wytwórca energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii - na wytwarzanie energii elektrycznej posiada koncesję W...... wydaną przez prezesa urzędu regulacji energetyki. Przez prezesa urzędu regulacji energetyki świadectwo pochodzenia wystawione jest na wytwórcę "B" Rzeczoznawstwo majątkowe Zbigniew M.

Stosowanie do postanowień art. 30b ust. 4 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) przepisu art. 30b ust. 1 (dotyczącego dochodów uzyskanym z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych) nie stosuje się, jeżeli odpłatne zbycie papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Wnioskodawca podkreśla, iż w Jego przypadku sprzedaż dwóch produktów działalności wytwórczej, tj. energii elektrycznej (sprzedawanej dla lokalnego odbiorcy), jak i sprzedaż praw majątkowych (za pośrednictwem towarowej giełdy energii) odbywa się na podstawie wystawionych faktur w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W zaświadczeniu o Nr indentyfikacyjnym pod rodzajem prowadzonej działalności Wnioskodawca ma wpis: wytwarzanie energii elektrycznej - 4011Z. Jako osoba fizyczna nie dokonał żadnej sprzedaży praw majątkowych za pośrednictwem towarowej giełdy energii.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w zaistniałej sytuacji Wnioskodawca powinien wystawić PIT-38 za 2008 r., gdy wystawiając PIT-36 rozliczył podatek dochodowy stawką 19% wynikającą z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od faktycznie osiągniętych przychodów z działalności gospodarczej z uwzględnieniem faktycznych kosztów uzyskania całego przychodu...

2.

W przypadku konieczności wystawienia PIT-38, Wnioskodawca prosi o podanie sposobu rozliczenia kosztów przypisanych do każdej części uzyskanych przychodów (ze szczególnym uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów przynależnych dla świadectw pochodzenia energii...

Ad 1 Rozliczenie uzyskanego dochodu w 2008 r. poprzez wystawienie PIT-36 (rozliczonego na zasadach ogólnych - opodatkowanego podatkiem 19% od dochodu), w którym dokonałem rozdzielenia poszczególnych przychodów (również przychodu uzyskanego w PIT-8C) w żaden sposób nie naruszyło należności podatkowych należnych do urzędu skarbowego. Obowiązek wystawienia PIT-38 w sytuacji, gdy niezmiernie trudne jest dla strony rozdzielenie kosztów przypisanych dla każdego rodzaju działalności mija się z celem i zasadą jasności systemu podatkowego. Za słuszny uważa więc sposób rozliczenia (PIT-36), co potwierdza również stanowisko Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej VI kadencji - zatwierdzając dnia 23 października 2009 r. Projekt ustawy przypisującej przychody z odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia energii (...) do źródła przychodów z działalności gospodarczej.

Wnioskodawca stoi więc na stanowisku, iż rozliczenie uzyskanego dochodu za 2008 r. powinno następować poprzez wystawienie PIT-36 z uwzględnieniem PIT/B. Dochody z towarowej giełdy energii na podstawie PIT-8C Wnioskodawca rozliczył wiec w PIT-36 wpisując je w poz. D.1 Nr 79, co w żaden sposób nie naruszyło należności podatkowych.

Ad 2 Działalność wytwórcza generująca dwa produkty (zgodnie z ustawą - Prawo energetyczne) obarczona jest kosztami produkcji, które można by było rozdzielić i koszty związane z wytworzeniem energii elektrycznej oraz koszty pozyskanych świadectw pochodzenia energii w zależności od osiągniętego dochodu w roku podatkowym za sprzedaż energii elektrycznej (tzw. czarnej) oraz sprzedaż praw majątkowych wynikających ze sprzedaży świadectw pochodzenia (procentowy udział w przychodzie ze sprzedaży poszczególnych produktów).

Działalność wytwórcza obciążona jest kosztami wytwarzania takimi jak:

a.

zakup materiałów eksploatacyjnych niezbędnych do funkcjonowania elektrowni,

b.

opłata za korzystanie z wysypiska,

c.

zakup energii elektrycznej na potrzeby elektrowni,

d.

składki ZUS,

e.

koszty użytkowania samochodu prywatnego do celów służbowych,

f.

koszty amortyzacji urządzeń elektrowni.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 3 dochodem jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Ad 1

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w art. 10 ust. 1 rozróżnia poszczególne źródła przychodów. Takimi źródłami są m.in.:

*

pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3) oraz

*

kapitały pieniężne i prawa majątkowe (art. 10 ust. 1 pkt 7).

Od zakwalifikowania przychodu do danego źródła zależy sposób opodatkowania tego przychodu.

Zgodnie z definicją działalności gospodarczej, zawartą w przepisie art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność - m.in. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa - prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

W art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy oprócz elementu pozytywnego (prowadzenia działalności zarobkowej w sposób zorganizowany i ciągły) ustawodawca wprowadził także element negatywny, tzn. że uzyskiwane przychody nie mogą być zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 tej ustawy. Jeżeli zatem uzyskiwany przez osobę fizyczną przychód zaliczany jest w świetle regulacji wskazanych powyżej przepisów do odrębnego źródła przychodów, to nawet spełnienie pozytywnego elementu definicji określonej w art. 5a ust. 6 ww. ustawy nie powoduje, że przychód podatkowo będzie uznawany za pochodzący z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej w myśl art. 14 ust. 1 ustawy, są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast odrębnym źródłem przychodów, wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych.

Zgodnie z art. 9e ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504 z późn. zm.), potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii jest świadectwo pochodzenia tej energii, zwane dalej "świadectwem pochodzenia".

Przy kwalifikacji do właściwego źródła przychodów z odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia należy mieć na uwadze treść art. 9e ust. 6 ww. ustawy, zgodnie z którym prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019 i Nr 183, poz. 1537 i 1538).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii należy uznać za instrumenty finansowe niebędące papierami wartościowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.). Przychody uzyskane ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii stanowią zatem przychody z kapitałów pieniężnych.

Na mocy art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z brzmieniem art. 30b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli odpłatne zbycie papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających następuje w wyniku działalności gospodarczej.

Odnosząc się do kwestii regulacji zawartej w tym przepisie należy zauważyć, iż przepis ten, jak wynika z jego literalnego brzmienia, ma zastosowanie do sytuacji, gdy przedmiotem działalności gospodarczej jest obrót papierami wartościowymi, udziałami oraz instrumentami finansowymi. W przypadku, gdy przedmiot działalności stanowi dystrybucja energii elektrycznej oraz wytwarzanie energii w odnawialnych źródłach energii, a nie obrót prawami majątkowymi, przepis ten nie ma zastosowania.

Wprawdzie przedmiotowe prawa majątkowe są nierozerwalnie związane z wytwarzaną z odnawialnych źródeł energią, jednakże brak jest podstaw do przyjęcia, iż produkcja energii jest jednocześnie "produkcją" świadectw pochodzenia i praw z nich wynikających.

Obrót prawami majątkowymi, czy instrumentami finansowymi, może być wykonywany w ramach działalności gospodarczej, jednakże w sytuacji, gdy taki obrót nie jest przedmiotem prowadzonej przez podatnika działalności - stanowi odrębne źródło przychodów.

W przedmiotowej sprawie sprzedaż świadectw pochodzenia energii stanowi odrębne źródło przychodu Wnioskodawcy, gdyż przedmiotem działalności jest produkcja (wytwarzanie) energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii, a nie obrót prawami majątkowymi (świadectwami pochodzenia energii).

Fakt, iż Wnioskodawca rozliczył uzyskany przychód (dochód) z tytułu sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej z odnawialnego źródła w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36 19% podatkiem dochodowym, tj. opodatkował ten przychód (dochód) według właściwej dla tego typu przychodów stawki podatkowej nie oznacza, iż Wnioskodawca postąpił prawidłowo.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż fakt, że strona ma trudności w przyporządkowaniu kosztów uzyskania przychodów do właściwego źródła, jakim są: przychody z działalności gospodarczej oraz przychody z kapitałów pieniężnych nie ma wpływu na przedmiotowe rozstrzygnięcie.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca przychód (dochód) uzyskany w 2008 r. ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii winien wykazać w zeznaniu rocznym PIT-38, na podstawie otrzymanej z Domu Maklerskiego informacji PIT-8C. W konsekwencji przychód (dochód) ten nie podlega wykazaniu w zeznaniu rocznym PIT-36. Sprzedaż świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych (czyli sprzedaż pochodnych instrumentów finansowych) podlega bowiem opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. jak kapitały pieniężne.

W tym miejscu należy wskazać, iż w myśl art. 1 ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 201, poz. 1541) od 1 stycznia 2010 r. przychody z odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia otrzymanych przez przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii na wniosek, o którym mowa w art. 9e ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.) są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ad 2

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Z tak sformułowanego przepisu wynikają dwa warunki, których łączne spełnienie decyduje o zakwalifikowaniu wydatku do kosztów uzyskania przychodów, a mianowicie:

*

wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu,

*

wydatek nie może należeć do kategorii wydatków, których zgodnie z art. 23 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Koszty uzyskania przychodu muszą być ściśle przyporządkowane do danego źródła przychodu.

Zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 pkt 38a ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z nabyciem pochodnych instrumentów finansowych - do czasu realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo rezygnacji z realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo ich odpłatnego zbycia - o ile wydatki te, stosownie do art. 22g ust. 3 i 4, nie powiększają wartości początkowej środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Artykuł 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia poszczególne źródła przychodów. Takimi źródłami są m.in.:

*

pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3) oraz

*

kapitały pieniężne i prawa majątkowe (art. 10 ust. 1 pkt 7).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca uzyskuje przychód z tych dwóch źródeł.

Koszty uzyskania przychodów należy ściśle przyporządkować do każdego z tych źródeł przychodów. Do kosztów uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej można zaliczyć tylko koszty związane ściśle z tą sprzedażą, tj.:

*

koszty wpisu do rejestru,

*

opłaty transakcyjne,

*

koszty związane z obrotem na Towarowej Giełdzie Energii,

*

koszty usług maklerskich itp.

Nie mogą natomiast stanowić kosztów uzyskania przychodów związane ze sprzedażą świadectw pochodzenia energii elektrycznej koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż wydatki wymienione przez Wnioskodawcę, tj.;

a.

zakup materiałów eksploatacyjnych niezbędnych do funkcjonowania elektrowni,

b.

opłata za korzystanie z wysypiska,

c.

zakup energii elektrycznej na potrzeby elektrowni,

d.

składki ZUS,

e.

koszty użytkowania samochodu prywatnego do celów służbowych,

f.

koszty amortyzacji urządzeń elektrowni.

jako związane z podstawową działalnością podatnika, czyli wytwarzaniem energii elektrycznej, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów związanych ze sprzedażą świadectw pochodzenia energii elektrycznej. A zatem Wnioskodawca nie może ustalić procentowego udziału kosztów w przychodzie ze sprzedaży poszczególnych produktów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Jednocześnie dodać należy, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl