IPPB1/415-842/12-2/MS - PIT w zakresie formy opodatkowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 października 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-842/12-2/MS PIT w zakresie formy opodatkowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje założenie firmy zajmującej się pozarolniczą działalnością gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej w zakresie introligatorstwa pod liczbą porządkową numer 59 tabeli. Planowana działalność (wytwórczo-usługowa) będzie polegała na:

* Oprawie dokumentów, czyli: dyplomów, certyfikatów i wykonywaniu zdobionej galanterii papierniczej np. zaproszeń, exlibrisów. Produkty wytwarzane będą ręcznie (złocenie, podmalowywanie) i przy użyciu maszyn introligatorskich (m.in. prasa do papieru). Praca nie polega na tworzeniu dokumentów (jego treści i strony merytorycznej) ale na wykonaniu i nadaniu plastycznej oprawy introligatorskiej produktom. Będą to produkty tworzone jednostkowo (jedna do kilku sztuk) lub w małych seriach personalizowanych.

Wnioskodawczyni będzie pracować na tekstach i materiałach otrzymanych od klienta oraz w oparciu o wzory wykonane przez Wnioskodawczynię, które będą własnością firmy w momencie jej otwarcia, wzory będą modyfikowane, - zmiana kompozycji, skali wzorów, łączenie i dodawanie/odejmowanie zdobień, zgodnie z zamówieniem klienta. Dyplomy w celu wykończenia będą wypisywane ręcznie lub kaligrafowane, również drukowane, przy czym dołączenie tekstu jest w przypadku tego produktu konieczne do wykończenia pracy ale nie stanowi jej podstawy, jeśli Wnioskodawczyni nie mogłaby w ramach karty wykonywać sama tej pracy mogłaby skorzystać z usługi zewnętrznej (specjalistycznej).

Produkty będą złocone, tłoczone, ozdabiane ozdobami introligatorskimi np. suchymi pieczęciami, wykonywane na papierach które będą klejone, cięte, wycinane ploterem. Dyplomy umieszczane będą w okładkach tekturowych. Na życzenie klienta do wykonania całkowitego produktu może być konieczne zlecenie specjalistycznej firmie zewnętrznej oprawy (oprawy tradycyjnymi metodami-oprawianie w drewniane ramy wykonywane na wymiar z odpowiednim zaklejeniem tyłu oprawy).

* Oprawie dokumentów historycznych takich jak drzewa genealogiczne, wykonana na planszach tekturowych, na podstawie materiałów powierzonych przez klienta, czyli: zdjęć, tekstów, opracowanego drzewa genealogicznego. Materiały powierzone będą: przygotowywane, klejone i dostosowywane (skalowane, przycinane) do umieszczenia na tekturach ozdobnych, umieszczane w papierowej dodatkowej oprawie służącej wyeksponowaniu tych materiałów i ozdobieniu w oparciu o wzory firmy. Dodatkowo produkt może być podmalowywany, ozdabiany przez tłoczenia i złocenia, czasem przez teksty kaligrafowane (usługa specjalistyczna służąca wykończeniu produktu) i podmalowywane. Produkty będą personalizowane i nie będą przeznaczane do dalszej odsprzedaży przez klientów.

* Inną działalnością będzie wytwarzanie klaserów, ozdobnych pudelek kolekcjonerskich - z tektury i papierów ozdobnych, dodatkowo ozdabianych, wykonywanych na konkretne zamówienie i dopasowywanych do kolekcji klienta.

Ze względu na unikatowy rodzaj działalności, wykorzystujący również dawne techniki introligatorskie Wnioskodawczyni ma nadzieję że Jej przyszłe produkty mieszczą się w tym sposobie opodatkowania. Jest to również działalność w której o zdobyciu klienta decyduje dobra reputacja na którą pracuje się długo, a początki mogą być trudne i zastosowanie karty podatkowej w tej działalności daje szansę firmie Wnioskodawczyni na przetrwanie tego pierwszego okresu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Wnioskodawczyni prosi o opinię, czy w zakresie opodatkowania w formie karty podatkowej mieszczą się powyżej opisane usługi i wytwórczość i z czego ewentualnie powinna zrezygnować, chcąc rozliczać się na karcie podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, planowana przez Wnioskodawczynię działalność mieści się w opisie do punktu 59 karty podatkowej.

W Krajowej Informacji Podatkowej, dzwoniąc z wątpliwościami na infolinię Wnioskodawczyni otrzymała odpowiedź, że definicje terminów zawartych w zał. 4 do ww. ustawy Wnioskodawczyni powinna znaleźć w słowniku języka polskiego. A zatem:

Wnioskodawczyni uznaje że dyplomy, certyfikaty oraz drzewa genealogiczne są dokumentami, w rozumieniu słownika języka polskiego:

* jedna z definicji mówi, że dokument to: materiał w postaci tekstu, fotografii lub jakikolwiek przedmiot, mający wartość dowodową lub informacyjną słownik języka polskiego PWN 2009 oraz:

* dyplom-to dokument stwierdzający: przyznanie tytułu naukowego i zawodowego i związanych z nim uprawnień; potwierdzający wyróżnienie moralne lub materialne za położone zasługi, osiągnięte wyniki.

* certyfikat to zaświadczenie pisemne o charakterze oficjalnym,

* drzewo genealogiczne to dokument historyczny, kronika dokumentująca historię rodu.

Wnioskodawczyni będzie zajmowała się oprawą takich dokumentów

* w ramach galanterii papierniczej, (czyli wg. słownika języka polskiego - drobnych wyrobów papierniczych) mieszczą się inne wymienione produkty.

Pudełka ozdobne dla kolekcjonerów i klasery będą służyły eksponowaniu znaczków, monet lub innych drobnych przedmiotów kolekcjonerskich, została taka działalność opisana w ustawie.

Wartością sprzedawanych produktów jest ich jakość osiągnięta dzięki wykorzystaniu technik introligatorskich.

Preferencja podatkowa w tej działalności jest bardzo ważna przy rozpoczęciu i rozwijaniu działalności, szczególnie że jest to działalność niszowa ale jak doświadczenie pokazuje potrzebna na rynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej (art. 2 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy).

Zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Z kolei w załączniku nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dotyczącym charakterystyki działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej pod liczbą porządkową numer 59 tabeli scharakteryzowano usługi w zakresie introligatorstwa, w ramach których można wykonywać: oprawy książek, dokumentów, bloków, notesów itp., tłoczenie, złocenie i barwienie napisów i ozdób introligatorskich. Konserwowanie druków i naprawa zniszczonych kart, ksiąg i opraw. Laminowanie. Naklejanie map, plansz, planów, reprodukcji, fotografii itp. Wyrób albumów, bloków, ksiąg handlowych, klaserów itp. Wyrób ozdobnych pudeł i pudełek, etui do biżuterii, futerałów, kaset do nakryć stołowych itp. Wyrób teczek na akta, obwolut, opakowań z kartonu i papieru oraz zdobionej galanterii papierniczej. Usługowe krojenie papieru, tektury i wszelkich materiałów introligatorskich. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni zamierza prowadzić działalność gospodarczą, w ramach której świadczyłaby usługi w zakresie introligatorstwa.

Mając zatem na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane przepisy uznać należy, że pozarolnicza działalność gospodarcza w zakresie introligatorstwa może być przez Wnioskodawczynię opodatkowana w formie karty podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl