IPPB1/415-84/08-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-84/08-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2008 r. (data wpływu 23 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru 19% podatku liniowego jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru 19% podatku liniowego ja

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zatrudniony od dnia 12 marca 2007 r. na stanowisku Dyrektora d/s Organizacji i Zarządzania w oparciu o umowę o pracę w X Spółka z o.o. Spółka ta prowadzi działalność w zakresie organizowania gier na automatach o niskich wygranych, zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.).

Do obowiązków Wnioskodawcy należy zgodnie z zakresem uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności:

* przestrzeganie przepisów ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych,

* nadzór nad funkcjonowaniem działów: działu informatycznego, działu rejestracji automatów, działu umów, działu akt weryfikacyjnych i rozliczeń, działu pracowników nadzorujących automaty - niskie wygrane,

* koOrdynacja prac wykonywanych w firmie,

* podejmowanie decyzji w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunków pracy

Jednocześnie Wnioskodawca prowadzi samodzielną działalność gospodarczą, w ramach której wykonuje dla swojego pracodawcy usługi na podstawie umowy o współpracy gospodarczej. Usługi te polegają na:

* obsłudze interwencyjnej automatów do gier o niskich wygranych obejmującej w szczególności usuwanie awarii i uszkodzeń wg uznania, w tym również spowodowanych niewłaściwą eksploatacją, działaniami przestępczymi,

* wyszukiwaniu ewentualnych lokalizacji, w których usługodawca prowadzić będzie działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych,

* obsłudze technicznej w zakresie hadware i software automatów do gier o niskich wygranych,

* utrzymaniu automatów do gier o niskich wygranych w stanie estetycznym i bezpiecznym dla użytkowników,

* dostarczaniu części i podzespołów zamiennych oraz transportu urządzenia do swojego punktu serwisowego w przypadku takiej potrzeby,

* niezwłocznym informowaniu upoważnionych pracowników usługodawcy o każdorazowym fakcie zniszczenia plomb nałożonych przez uprawnione organy wraz ze wskazaniem przyczyn ich uszkodzenia lub zerwania,

* doradztwie w zakresie wprowadzania nowych rozwiązań technicznych

Wynagrodzenie z tytułu wykonywania ww. usług jest uzależnione od wyników uzyskiwanych w poszczególnych miesiącach przez wyszukane przez Wnioskodawcę lokalizacje i obsługiwane przez niego automaty o niskich wygranych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z faktem wykonywaniu usług na rzecz swojego pracodawcy, Wnioskodawca może korzystać z formy opodatkowania dochodów osiągniętych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej według podatku liniowego 19% na podstawie art. 9a ust. 2-5 oraz art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy mogą wybrać metodę opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c tejże ustawy, z zastrzeżeniem art. 9a ust. 3. Z treści art. 9a ust. 3 ww. ustawy wynika, że jeżeli podatnik uzyska z działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał w roku poprzednim lub bieżącym traci prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c.

Usługi wykonywane przez stronę w ramach działalności gospodarczej na rzecz pracodawcy nie pokrywają się z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy, więc strona jest uprawniona do stosowania sposobu opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według jednolitej stawki 19%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl przepisu art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do zapisu art. 9a ust. 1 powołanej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 9a ust. 2 ww. ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

W myśl art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki nie mającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub, co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy.

Zatem, warunkiem koniecznym, który umożliwi podatnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą opodatkowanie tej działalności podatkiem liniowym jest, aby podatnik nie świadczył na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy usług odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje na rzecz tego pracodawcy w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że czynności wykonywane w ramach stosunku pracy przez Wnioskodawcę jako Dyrektora d/s Organizacji i Zarządzania w Spółce z o.o. X, nie odpowiadają czynnościom, które Wnioskodawca wykonuje na rzecz swojego pracodawcy w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Reasumując, Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą na rzecz obecnego pracodawcy z tytułu usług nie odpowiadających czynnościom, które wykonuje na rzecz swojego pracodawcy w ramach stosunku pracy, może opodatkować uzyskane z tej działalności dochody według podatku liniowego 19% określonego w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, że świadczenie w ramach działalności usługi na rzecz obecnego pracodawcy odpowiadają czynnością wykonywanym w ramach stosunku pracy. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl