IPPB1/415-837/10-2/KS - Skutki podatkowe otrzymania dotacji na zakup środka trwałego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-837/10-2/KS Skutki podatkowe otrzymania dotacji na zakup środka trwałego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na zakup środka trwałego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na zakup środka trwałego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni ubiega się o dotację, złożyła wniosek w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Priorytet 1, Tworzenie Warunków dla Rozwoju Potencjału Innowacyjnego Przedsiębiorczość na M., Działanie 1.5 Rozwój Przedsiębiorczości.

Wniosek przeszedł pozytywnie ocenę formalną. W ciągu miesiąca powinna zostać wydana ocena merytoryczna. Dotacja w wysokości 60% kwoty określonej w projekcie ma być przeznaczona na zakup budynku na prowadzenie sesji i szkoleń coachingowych dla kobiet.

Po podpisaniu umowy związanej z projektem i otrzymaniu zaliczki Wnioskodawczyni zamierza zakupić budynek. Część ceny nabycia nieruchomości, która nie została sfinansowana dotacją Wnioskodawczyni pokryje częściowo własnymi środkami, a w większej mierze kredytem bankowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana dotacja na zakup środka trwałego - budynku (tzn. dotacja, którą Wnioskodawczyni ma zamiar otrzymać), będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), przychodem z działalności gospodarczej są m.in. dotacje na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z zakupem środków trwałych, od których zgodnie z art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów samorządu terytorialnego.

Otrzymana dotacja zostanie w całości przeznaczona na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych, czyli na zakup środka trwałego. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane środki finansowe w tej części nie będą stanowiły przychodu z działalności gospodarczej. Natomiast odpisy amortyzacyjne od tego środka trwałego nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni ubiega się o dotację, Dotacja w wysokości 60% kwoty określonej w projekcie ma być przeznaczona na zakup budynku. Po podpisaniu umowy związanej z projektem i otrzymaniu zaliczki Wnioskodawczyni zamierza zakupić budynek.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

W świetle wcześniej powoływanego przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawczynię dofinansowanie, które zostanie przeznaczone na nabycie środka trwałego w postaci budynku, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to jednocześnie, że w zakresie zwolnienia z opodatkowania dofinansowania przeznaczonego na zakup środka trwałego, nie będzie miał zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu nadmienić należy, iż otrzymane dofinansowanie w części przeznaczonej na zakup środka trwałego nie stanowi przychodu, ale też nie są kosztem uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od wartości środka trwałego sfinansowanej tą pomocą, co wynika z treści art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując w oparciu o powyższe przepisy stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawczynię dofinansowanie, które zostanie przeznaczone na nabycie środka trwałego w postaci budynku, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji do tej części dofinansowania nie będzie miał zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczynię w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl