IPPB1/415-822/10-4/KS - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia uzyskanego przez wspólnika spółki cywilnej realizującej projekt "Akademia USG" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków unijnych oraz formie dotacji z budżetu państwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-822/10-4/KS Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia uzyskanego przez wspólnika spółki cywilnej realizującej projekt "Akademia USG" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków unijnych oraz formie dotacji z budżetu państwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2010 r. (data wpływu 15 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu (wynagrodzenia) z tytułu dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu (wynagrodzenia) z tytułu dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 31 grudnia 2009 r. Spółka, której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem, podpisała umowę o dofinansowanie projektu "Akademia USG" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości działającą na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zwaną w dalszej części Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia).

Przedmiotowa umowa przewiduje, że Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia), przyznaje Beneficjentowi wsparcie w formie dotacji rozwojowej na realizacją Projektu, zwaną "wsparciem" w łącznej kwocie nie przekraczającej 1.568.310,20 zł oraz, że Instytucja Wdrażająca (Pośrednicząca II stopnia) w ramach kwoty wsparcia udziela Beneficjentowi pomoc publiczną na realizację Projektu w łącznej kwocie nie przekraczającej 21.900,00 zł. Szczegółowe zestawienie wydatków kwalifikowanych projektu, które mają zostać sfinansowane z wyżej wymienionych środków zawiera załącznik do umowy zwany budżetem.

Uczestnikami kursów szkoleniowych mają być lekarze medycyny - pracownicy firm z sektora mikro i małych przedsiębiorstw z całej Polski. Firmy te będą dokonywały wpłat własnych za uczestnictwo w kursie, a ich wkład ma wynieść 227.728,80 zł, stanowiąc wkład prywatny Spółki cywilnej.

Program "Akademia USG" jest realizowany w oparciu o:

* nazwa priorytetu: Priorytet 2. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących,

* nazwa działami: Działanie 2.1. Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki,

* nazwa poddziałania: Poddziałalnie 2.1.1. Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach.

* okres programowania: Program dotyczy okresu programowania na lata 2007-2013.

Pismem z dnia 6 listopada 2010 r. (data wpływu 7 grudnia 2010 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła przedstawiony stan faktyczny. W uzupełnieniu wniosku poinformowała, iż Szkoła Ultrasonografii, której jest współwłaścicielem realizuje projekt "Akademia USG" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt ten jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach tego projektu Szkoła Ultrasonografii organizuje szkolenia dla lekarzy. Zgodnie z projektem 80% kosztów szkolenia pokrywane jest ze środków Unii Europejskiej a 20% w ramach wkładu własnego pokrywają uczestnicy szkoleń, którzy są beneficjentami ostatecznymi pomocy publicznej.

Szkoła Ultrasonografii jest liderem i faktycznie realizuje projekt, a jej partnerem jest firma"D" I. M., A. P. i Wspólnicy S.J. z siedzibą w P.

Szkoła Ultrasonografii jest bezpośrednim beneficjentem pomocy publicznej i na jej konto wpływają środki finansowe, z których 85% pochodzi z konta Ministra Finansów przekazywane przez Bank a 15% z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Zgodnie z harmonogramem płatności wsparcie przelewane jest po zatwierdzeniu przez PARP wniosku o płatność raz na kwartał. Pierwszą transzę Szkoła Przedsiębiorczości otrzymała w marcu 2010 r. Dotychczas otrzymano trzy transze.

Wszystkie środki, które wpływają na konto Szkoła Ultrasonografii zarówno od uczestników szkoleń jaki i dofinansowanie są wydatkowane na realizacją projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy kwota dotacji, która ma wpłynąć na wyodrębnione dla celów projektowych konto Spółki cywilnej realizującej przedmiotowy projekt w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, jest przychodem firmy (a co za tym idzie przychodem Wnioskodawczyni jako wspólnika Spółki) korzystającym ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i co za tym następuje, nie powinna być ujmowana w księdze przychodów i rozchodów prowadzonej dla Spółki cywilnej, jako przychód firmy, a koszty z niej sfinansowane nie powinny być uznawane za koszty uzyskania przychodów firmy Szkoła Ultrasonografii S.C. (a co za tym idzie Wnioskodawczyni jako wspólnika Spółki).

2.

Czy w przypadku osiągnięcia wynagrodzenia przez Wnioskodawczynię - wspólnika Spółki, jako osoby realizującej projekt bez podpisywania umów o pracę lub zlecenia z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości gdyż na zawarcie umów o pracę lub zlecenia nie pozwalają przepisy ustawowe w odniesieniu do wspólników spółek cywilnych, będzie ono korzystało także ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odpowiedź na pytanie drugie stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Natomiast odpowiedź na pytane pierwsze zostanie udzielona w odrębnej interpretacji.

Zdaniem Wnioskodawczyni odpowiedź na pytania jest twierdząca, co jest wykazane poniżej.

Z uwagi na fakt, iż Spółka cywilna bezpośrednio będzie realizowała cel programu, a środki stanowiące dofinansowanie pochodzą częściowo z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa i są dotacją rozwojową jak również, iż przeznaczone są na realizację Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki", którego realizacja rozpoczęła się w 2010 r., a jego realizacja przewidziana jest na lata 2010-2011, dotacja ta będzie stanowić przychód Spółki cywilnej (a co za tym idzie przychód Wnioskodawczyni jako wspólnika Spółki), zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Konsekwencją powyższego jest brak konieczności jej ewidencjonowania w księdze przychodów i rozchodów Spółki cywilnej jako przychód firmy, a koszty z niej pokrywane nie powinny stanowić kosztów uzyskania przychodów firmy.

Opodatkowaniu podlegają wyłącznie wpłaty własne firm uczestniczących w projekcie, a koszty pokrywane z wpłat własnych stanowią koszty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Zdaniem Wnioskodawczyni także ewentualne wynagrodzenie Wnioskodawczyni - wspólnika Spółki jako bezpośrednio realizującego projekt "Akademia USG" korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie wyżej wskazanego przepisu i jego wypłata z dotacji na konto prywatne Wnioskodawczyni - wspólnika Spółki nie rodzi obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. (...).

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Odnosząc się do opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawczyni, które może uzyskiwać w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu należy zauważyć, że wspólnicy prowadząc działalność gospodarczą w formie Spółki cywilnej uzyskują przychody i ponoszą koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane proporcjonalnie do wysokości posiadanych udziałów w tej Spółce. Wspólnicy realizują projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem ewentualne środki, Wnioskodawczyni które może uzyskiwać w związku z realizacją projektu nie stanowią wynagrodzenia dla Wnioskodawczyni (wspólnika Spółki cywilnej), lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wobec tego skutki podatkowe otrzymania przez Wnioskodawczynię wskazanego we wniosku ewentualnego wynagrodzenia będą tożsame ze skutkami otrzymania przez Spółkę cywilną (a w istocie wspólników tej Spółki) dofinansowania do ww. projektu

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego Wnioskodawczyni jest wspólnikiem Spółki cywilnej, która podpisała umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Nadmienić należy, iż od dnia 1 stycznia 2007 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. Ustawa powyższa została zastąpiona nową ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która (z pewnymi wyjątkami) weszła w życie dnia 1 stycznia 2010 r.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b, tj:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych, mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 powoływanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Z opisu przedstawionego stanu faktycznego wywieść również należy, iż Spółka cywilna, której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem organizuje szkolenia. Zgodnie z projektem 80% kosztów szkolenia pokrywane jest ze środków Unii Europejskiej a 20% w ramach wkładu własnego pokrywają uczestnicy szkoleń. Spółka jako lider faktycznie realizuje projekt, jest bezpośrednim beneficjentem pomocy publicznej i na jej konto wpływają środki finansowe, z których 85% pochodzi z konta Ministra Finansów przekazywane przez Bank a 15% z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Pierwsza transza środków otrzymana została w marcu 2010 r.

Zatem środki, które Wnioskodawczyni jako wspólnik spółki otrzyma w roku 2010 w formie dotacji z budżetu państwa wypłacone za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w części, w której pochodzą z budżetu państwa korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z kolei środki, które w roku 2010 r. zostaną otrzymane z Banku w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki" są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast kwoty otrzymywane w ramach wkładu własnego pokrywanego przez uczestnicy szkoleń, stanowią przychód z działalności gospodarczej, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując na tle powołanych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż wspólnicy realizują projekt w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w formie Spółki cywilnej, a nie jako pracownicy firmy czy zleceniobiorcy. Zatem otrzymywane dofinansowanie, nie stanowi wynagrodzenia dla Wnioskodawczyni (wspólnika spółki cywilnej) lecz w części, która nie pochodzi z wpłat dokonywanych przez uczestników szkolenia jest przychodem z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, korzystającym ze zwolnienia na podstawie ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pomimo tego, że ta część otrzymanego dofinansowanie (która nie pochodzi z wpłat uczestników szkolenia) będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania stanowisko należało uznać za nieprawidłowe. Nie można bowiem podzielić poglądu, iż przedmiotowe dofinansowanie stanowi dla Wnioskodawczyni wynagrodzenie. Wnioskodawczyni realizuje bowiem projekt w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w formie Spółki jawnej, a nie jako zatrudniony pracownik spółki, czy też jej zleceniobiorca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl