IPPB1/415-811/11-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-811/11-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dobrowolnego umorzenia akcji spółki komandytowo-akcyjnej bez wynagrodzenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dobrowolnego umorzenia akcji spółki komandytowo-akcyjnej bez wynagrodzenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest komandytariuszem w spółce komandytowej (dalej "Spółka"). Wnioskodawca zamierza dokonać restrukturyzacji prowadzonej działalności. W tym celu, wspólnie z komplementariuszem, zamierza dokonać przekształcenia spółki komandytowej w spółkę komandytowo-akcyjną. Dotychczasowy komplementariusz byłby również komplementariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej, Wnioskodawca objąłby natomiast wszystkie akcje w przekształconej spółce komandytowo-akcyjnej. Planowane jest, że już po przekształceniu spółki komandytowej w spółkę komandytowo-akcyjną, zostanie pozyskany nowy akcjonariusz - osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, która w zamian za wkład pieniężny obejmie akcje spółki komandytowo-akcyjnej lub nabędzie od dotychczasowego akcjonariusza (wnioskodawcy) część posiadanych przez niego akcji. W dalszej kolejności posiadane przez Wnioskodawcę akcje spółki komandytowo-akcyjnej, pozostałe po zbyciu części akcji nowemu akcjonariuszowi, zostaną umorzone bez wynagrodzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, umorzenie akcji Wnioskodawcy w spółce komandytowo-akcyjnej bez wynagrodzenia, w trybie przewidzianym w art. 359 w zw. z art. 126 § 1 pkt 2 ustawy dnia 5 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej "k.s.h.") spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu w rozumieniu przepisów ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, chociażby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 5a ustawy o PIT, przez papiery wartościowe rozumie się papiery, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1358 z późn. zm.). Zgodnie z tym artykułem akcje są zaliczane do papierów wartościowych, bez względu na to czy dotyczą spółki akcyjnej czy też spółki komandytowo-akcyjnej.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o PIT wskazuje, iż dla powstania przychodu z kapitałów pieniężnych musi wystąpić przychód należny z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych. Akcje wnioskodawcy mają być umorzone w trybie, który nie przewiduje wypłaty wynagrodzenia. W konsekwencji, w sytuacji, w której umorzenie akcji przeprowadzane jest bez wynagrodzenia, nie powstaje przychód należny, wobec czego nie dojdzie u Wnioskodawcy do powstania przychodu na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, również na gruncie art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy o PIT, w przypadku umorzenia akcji bez wynagrodzenia, nie dojdzie do powstania przychodu (dochodu) po stronie Wnioskodawcy. Przepis tego artykułu stanowi iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód z umorzenia akcji. Przepis tego artykułu określa co stanowi dochód z udziału w zyskach osób prawnych, a spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową, która nie posiada osobowości prawnej. Dodatkowo, powstanie dochodu (przychodu) na gruncie tego artykułu jest uzależnione od faktycznego uzyskania dochodu z tytułu udziału. W przypadku nieodpłatnego umorzenia akcji nie dochodzi do powstania u wnioskodawcy przychodu należnego, wobec czego nie powstaje u niego również przychód (dochód) do opodatkowania.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie ustawy o PIT, umorzenie akcji bez wynagrodzenia w SKA jest neutralne podatkowo dla akcjonariusza, którego akcje są umarzane. Stanowisko, zgodnie z którym w przypadku nieodpłatnego umorzenia akcji w spółkach komandytowo-akcyjnych po stronie podatnika będącego osobą fizyczną nie dochodzi do powstania przychodu, znajduje potwierdzenie w rozstrzygnięciach organów podatkowych.

Takie stanowisko zajął Minister Finansów m.in. w interpretacji indywidualnej z 16 czerwca 2011 r. sygn. IPPB2/415-380/11-2/AS, w interpretacji indywidualnej z 9 listopada 2010 r. sygn. ILPB2/415-947/10-3/WM, w interpretacji indywidualnej z 7 stycznia 2010 r. sygn. 1BPBII/2/415-1023/09/MW oraz w interpretacji indywidualnej z 2 marca 2010 r., sygn. ITPBI/415-981B/09/TK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wskazać jedynie należy, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miała ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl