IPPB1/415-805/08-2/IF - Wybór zryczałtowanej formy opodatkowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-805/08-2/IF Wybór zryczałtowanej formy opodatkowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru formy opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru formy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W wyniku przeprowadzonej przez Urząd Kontroli Skarbowej dotyczącej roku podatkowego 2006 stwierdzono, iż Wnioskodawca w 2006 r. utracił prawo do rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze względu na przekroczenie w 2005 r. wysokości przychodów ponad 250.000 euro według obowiązującego kursu. Do chwili obecnej Wnioskodawca rozliczał się na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu zostało złożone na początku działalności i od tego czasu nie zostało zmieniane. Wnioskodawca dodaje, iż nie składał oświadczenia o wyborze ryczałtu na 2007 r. oraz na 2008 r. ponieważ uważał, że obowiązuje go zasada tzw. ciągłości wyboru oświadczenia, przewidziana w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Jednocześnie wysokość przychodów w 2006 r. nie przekroczyła limitu 250.000 euro wg właściwego kursu, co nie wyklucza opodatkowania w formie ryczałtu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z zaistniałą sytuacją Wnioskodawca ma prawo do rozliczenia podatku dochodowego w 2007 r. i w latach kolejnych na zasadach przewidzianych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, może on w 2007 r. i w latach kolejnych rozliczać się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ od początku prowadzenia działalności gospodarczej rozliczał się w tej formie, na co złożył w Urzędzie Skarbowym stosowne oświadczenie, którego nigdy nie zmieniał.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ustawodawca sformułował zasadę ciągłości woli podatnika w zakresie opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przypadku gdy podatnik dokonał wyboru tej formy opodatkowania w latach poprzednich.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje interpretację Urzędu Skarbowego w Suwałkach z dnia 12 kwietnia 2005 r. (sygn. US.III.415/13/65/05).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Ponadto stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nie przekraczającej 250.000 euro,

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250.000 euro.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) obniżono kwotę przychodów, których osiągnięcie pozbawia prawa do skorzystania z ww. formy opodatkowania. Limit przychodów uprawniający do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w 2008 r. został obniżony z 250.000 euro do 150.000 euro.

Od 1 stycznia 2008 r. weszły w życie nowe przepisy powołanej ustawy - do przepisu art. 8 dodano ust. 6 i 7 odpowiednio w brzmieniu:

*

podatnicy tracą prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskali przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej:

1.

wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej kwotę 150.000 euro, lub

2.

wyłącznie w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności przekroczyła kwotę 150.000 euro (art. 8 ust. 6 powołanej ustawy),

*

podatnicy, o których mowa w ust. 6, są obowiązani zaprowadzić właściwe księgi i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach (art. 8 ust. 7 powołanej ustawy).

Kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy (art. 4 ust. 2 ww. ustawy).

Z uwagi na fakt, iż w roku 2005 przychód uzyskany przez Wnioskodawcę przekroczył kwotę 250.000 euro - co ustalono w wyniku kontroli - Wnioskodawca został zobowiązany od dnia 1 stycznia 2006 r. do zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 9a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne pisemne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa do urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej, oświadczenie o wyborze formy opodatkowania (na dany rok podatkowy), składają wszyscy wspólnicy tej spółki (art. 9 ust. 2 ustawy).

W związku z powyższym, aby można było opodatkować osiągane w 2007 i 2008 r. przychody ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, na zasadach określonych w rozdziale 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym należało złożyć odpowiednio w terminie do dnia 20 stycznia 2007 r. oraz do dnia 21 stycznia 2008 r., pisemny wniosek lub oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9a ust. 1 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Niedopełnienie tej czynności w ww. terminach spowodowało, że do podatnika w roku 2007 i 2008 mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych.

Końcowo należy zauważyć, iż Wnioskodawca może skorzystać w 2009 r. ze zryczałtowanej formy opodatkowania, jeżeli złoży oświadczenie w ustawowym terminie określonym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz spełni pozostałe warunki uprawniające do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w 2009 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, ul. Piotrkowska 135,90-434 Łódź.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl