IPPB1/415-794/08-2/AŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-794/08-2/AŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu 9 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem liniowym przychodów z działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług konsultacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem liniowym przychodów z działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług konsultacyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 20 kwietnia 2005 r. wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod nazwą "X". Prowadzi książkę przychodów i rozchodów i wybrał opodatkowanie 19% podatkiem liniowym. W okresie tym świadczył usługi firmie "Y" sp. z o.o. w zakresie doradztwa przy sprzedaży mieszkań, pozyskiwania finansowania projektów developerskich, przygotowywania budżetu oraz konsultacji dotyczących kontroli budżetu i raportów developerskich.

W dniu 27 maja 2008 r. uchwałą jedynego wspólnika spółki "Y" z Cypru został powołany do pełnienia funkcji członka zarządu (na podstawie k.s.h.) spółki "Y" sp. z o.o. Pełni tę funkcję odpłatnie. W ramach tej funkcji świadczy usługę zarządzania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy świadcząc usługi konsultacyjne na rzecz spółki "Y" sp. z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz wykonując usługi zarządzania z tytułu powołania do zarządu można nadal stosować 19% liniowe opodatkowanie prowadzonej działalności gospodarczej, a z tytułu powołania - opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych wg skali progresywnej.

Zdaniem wnioskodawcy jednoosobowa działalność gospodarcza nie może być wykorzystywana do rozliczania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu, jednak przepisy i praktyka dopuszczają możliwość świadczenia wielu usług przez jedną osobę i stosowanie wynagrodzenia mieszanego. Przepisy podatku dochodowego wskazują, iż przychody otrzymywane przez osoby, które należą do zarządów osób prawnych - niezależnie od sposobu ich powołania - są przychodami z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 7 p.d.o.f.). Ponieważ świadczone wcześniej usługi konsultanta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie pokrywają się z obowiązkami członka zarządu wnioskodawca uważa że może dalej je wykonywać na rzecz spółki "Y" sp. z o.o. i stosować liniową 19% stawkę podatku dochodowego. Natomiast wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu jest opodatkowane wg skali progresywnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są m.in. działalność wykonywana osobiście oraz pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, świadczył Pan w ramach działalności gospodarczej - firmie "Y" sp. z o.o. - usługi w zakresie doradztwa przy sprzedaży mieszkań, pozyskiwania finansowania projektów developerskich, przygotowywania budżetu oraz konsultacji dotyczących kontroli budżetu i raportów developerskich. W związku z powołaniem Pana do pełnienia funkcji członka zarządu spółki "Y" sp. z o.o. świadczy Pan w ramach tej funkcji - odpłatnie usługę zarządzania.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 powołanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Natomiast w świetle art. 13 pkt 9 powołanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z powyższych uregulowań wynika, iż zarządzanie przedsiębiorstwem może być źródłem przychodu określonym w art. 13 pkt 7 bądź pkt 9 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychody te, bez względu na podstawę prawną ich uzyskania, uważane są za przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Do przychodów z art. 13 pkt 7 zalicza się otrzymane wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji na podstawie samego tylko aktu ustanowienia. W praktyce wynagrodzenie to dość często jest określane jako wynagrodzenie za udział w posiedzeniach spółki. Natomiast, do przychodów z art. 13 pkt 9 należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m.in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji lecz z tytułu tej umowy.

Prawidłowym jest więc Pana stanowisko, dotyczące zaliczenia przychodów otrzymanych za wykonywanie usług zarządzania spółką do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 9 ustawy.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Jak wynika z przedstawionego stanu fatycznego w ramach działalności gospodarczej wykonuje Pan usługi doradztwa na rzecz spółki, polegające na doradztwie przy sprzedaży mieszkań, pozyskiwaniu finansowania projektów developerskich, przygotowywaniu budżetu oraz konsultacji dotyczących kontroli budżetu i raportów developerskich.

Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem - zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.

O kwalifikacji wykonywanej działalności na gruncie prawa podatkowego do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że świadczone usługi konsultanta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie pokrywają się z obowiązkami członka zarządu.

Opierając się na opisie świadczonych usług doradczych, należy uznać, iż przedmiotowych usług nie można zakwalifikować jako uzyskiwanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze.

Stwierdzić zatem należy, iż usługi doradcze w zakresie opisanym we wniosku można zakwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 tej ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

* wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

* wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca w spółce "Y" sp. z o.o. pełni funkcję członka zarządu na podstawie powołania uchwałą jedynego wspólnika tj. spółki "Y" z Cypru. Zakres świadczonych usług konsultanta nie pokrywa się z obowiązkami członka zarządu.

Zatem w opisanym stanie faktycznym wnioskodawca nie spełnia negatywnych przesłanek zawartych w przepisie art. 9a ust. 3 ustawy.

Wykonywana przez wnioskodawcę funkcja członka zarządu odbywa się na podstawie aktu powołania i osiągane na tej podstawie przychody mają charakter przychodów z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz wyżej przytoczonych przepisów prawnych wnioskodawca spełnia warunki do opodatkowania usług doradztwa, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, podatkiem liniowym przy jednoczesnym opodatkowaniu wg skali podatkowej przychodów z działalności wykonywanej osobiście osiąganych jako członek zarządu wykonujący usługi zarządzania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl