IPPB1/415-788/08-2/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-788/08-2/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19%.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od 1998 r. Wnioskodawca jest zatrudniony w kancelarii prawnej ("Kancelaria") na podstawie umowy o pracę jako prawnik. W związku z nieposiadaniem uprawnień do samodzielnego wykonywania zawodu radcy prawnego, wszelkie zadania pracownicze wykonuję pod kierunkiem radców prawnych i adwokatów. W rezultacie, wykonywane przez Stronę czynności mają charakter niesamodzielny i pomocniczy wobec kierujących ich wykonaniem radców prawnych i adwokatów.

W roku bieżącym Wnioskodawca zdał egzamin radcowski i z dniem złożenia ślubowania radcowskiego uzyska uprawnienia do samodzielnego świadczenia pomocy prawnej jako radca prawny. Na dzień poprzedzający uzyskanie powyższych uprawnień Strona zamierza rozwiązać obecną umowę o pracę z Kancelarią i od dnia następnego po uzyskaniu takich uprawnień zamierza rozpocząć działalność gospodarczą.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie zawierać z Kancelarią umowy o świadczenie usług prawnych na rzecz Kancelarii i jej klientów. Umowy te będą obejmowały świadczenie pomocy prawnej i innych usług prawnych w zakresie zgodnym z uprawnieniami i obowiązkami radcy prawnego określonymi w ustawie o radcach prawnych.

Zakres obowiązków Wnioskodawcy ulegnie zasadniczej zmianie w porównaniu z zakresem objętym wcześniejszą umową o pracę. Strona całkowicie zaprzestanie wykonywać zadania pracownika (aplikanta), natomiast zacznie samodzielnie świadczyć pomoc prawną na rzecz klientów Kancelarii jako radca prawny. Do nowego zakresu obowiązków Wnioskodawcy będą należały: samodzielne udzielanie porad prawnych i sporządzanie opinii prawnych na rzecz klientów Kancelarii, opracowanie dla nich projektów umów i innych aktów prawnych oraz występowanie w ich imieniu przed sądami i urzędami. Nie mając stosownych uprawnień, powyższych czynności Wnioskodawca nie wykonuje w ramach stosunku pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody z tytułu świadczenia usług prawnych w ramach wykonywanej działalności gospodarczej w charakterze radcy prawnego na rzecz kancelarii prawnej, w której Wnioskodawca jest zatrudniony (do dnia poprzedzającego uzyskanie uprawnień radcy prawnego) na podstawie umowy o pracę w charakterze prawnika/aplikanta, mogą być opodatkowane (od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej następującego po dniu uzyskania uprawnień radcy prawnego) podatkiem liniowym według zasad określonych przepisami art. 9a i 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę, iż czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy nie będą odpowiadać czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy, może On skorzystać z opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej liniową stawką 19%, na zasadach przewidzianych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższego wynika zatem, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania określonego w art. 30c - według liniowej stawki 19%, zostali pozbawieni ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał bądź wykonuje na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub roku poprzedzającym rok podatkowy w ramach stosunku pracy.

W złożonym wniosku podkreśla Pan, że zakres obowiązków składających się na treść wykonywania zawodu radcy prawnego, zasadniczo różni się od czynności wykonywanych w ramach stosunku pracy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (tekst jedn. z 2002 r. Dz. U. Nr 123, poz. 1059 z późn. zm.) zawód radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami. Wykonywanie zawodu radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, z wyjątkiem występowania w charakterze obrońcy w postępowaniu karnym i w postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe.

Natomiast celem aplikacji radcowskiej na podstawie art. 32 ust. 1 ww. ustawy jest przygotowanie aplikanta do należytego i samodzielnego wykonywania zawodu radcy prawnego. Zgodnie z § 16 ust. 1 i ust. 8 regulaminu aplikacji radcowskiej z dnia 10 czerwca 2006 r. (Uchwała Nr 504/VI/2006 Krajowej Rady Radców Prawnych) aplikant odbywa aplikację pod kierunkiem patrona i w okresie aplikacji radcowskiej aplikant obowiązany jest wypełniać polecenia patrona związane ze szkoleniem aplikacyjnym.

W trakcie aplikacji aplikant zobowiązany jest do uczestniczenia w zajęciach szkoleniowych organizowanych przez Krajową Radę Radców Prawnych oraz odbycia praktyki w sądzie, prokuraturze, urzędach, kancelariach prawniczych oraz w innych jednostkach organizacyjnych wskazanych przez Radę (§ 7 ust. 1 Regulaminu).

Z powyższego wynika zatem, że zakres czynności wykonywanych przez Pana w ramach aplikacji radcowskiej odbywanej w Kancelarii na podstawie umowy o pracę jest rozbieżny z zakresem czynności i usług, które świadczyć będzie Pan jako radca prawny na rzecz Kancelarii.

Wobec powyższego, w przedstawionym przez Pana zdarzeniu przyszłym nie zachodzą okoliczności o których mowa w art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując dochody uzyskiwane przez Pana z tytułu wykonywania wolnego zawodu radcy prawnego mogą być opodatkowane 19% podatkiem liniowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl