IPPB1/415-786/08-2/PJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-786/08-2/PJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania czynności aportu w postaci nieruchomości, wniesionego do spółki osobowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania aportu w postaci nieruchomości, wniesionego do spółki osobowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki jawnej działającej pod firmą A. Sp. jawna. Jeden ze wspólników wspomnianej spółki jawnej Pan A. prowadzi również działalność gospodarczą niezależnie. W indywidualnie prowadzonej działalności gospodarczej Pan A. wykorzystuje nieruchomość będącą środkiem trwałym. Nieruchomość składa się z działki gruntu zabudowanej budynkiem o przeznaczeniu użytkowym.

Pan A. zamierzając zwiększyć swoje zaangażowanie w prowadzoną spółkę wniesie przedmiotową nieruchomość do spółki jawnej w formie wkładu rzeczowego. Zgodnie z art. 8 § 1 Kodeksu spółek handlowych spółka jawna może we własnym imieniu nabywać prawa i zaciągać zobowiązania. Ma więc zdolność prawną jednakże na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych spółka ta nie jest podatnikiem, podatnikami są natomiast wspólnicy.

Zgodnie z art. 28 Kodeksu spółek handlowych majątkiem spółki staje się wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia. Czynność wniesienia nieruchomości do spółki wymaga formy aktu notarialnego i w jej efekcie następuje przeniesienie własności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy wniesienie nieruchomości do spółki jawnej przez Pana A. powoduje skutki w podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn. czy powstaje z tego tytułu zobowiązanie podatkowe w tym podatku.

2.

W przypadku wniesienia własności nieruchomości w formie wkładu do spółki jawnej, czy przy ustaleniu wartości początkowej konieczne jest sporządzenie operatu szacunkowego ustalającego wartość rynkową nieruchomości, która będzie stanowiła wartość początkową środka trwałego dla celów amortyzacji, jak i ewentualnych dalszych rozporządzeń stanowiących koszt uzyskania przychodu wspólników spółki jawnej.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. Z gramatycznej wykładni tego przepisu wynika jednoznacznie, że dotyczy on jedynie udziałów i akcji w spółkach kapitałowych oraz wkładów w spółdzielniach. Należy stwierdzić, iż z uwagi na brzmienie tego przepisu, jego hipoteza wprost zawęża zakres przedmiotowy jego stosowania wyłącznie do spółek posiadających osobowość prawną czyli spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych. Nie jest zatem dopuszczalne analogiczne jego zastosowanie w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki jawnej. Objęcie udziału w spółce jawnej przez podatnika w zamian za wniesienie wkładu w formie niepieniężnej nie będzie zatem podlegało opodatkowaniu w podatku dochodowym od osób fizycznych, na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 9 powyższej ustawy.

Podobne stanowisko zajął Urząd Skarbowy w Łodzi w piśmie z dnia 30 września 2005 r., znak IA-415/17/05 gdzie dodatkowo stwierdzono: "Pojęcie "wartość nominalna" akcji lub udziałów występuje wyłącznie w przepisach Kodeksu spółek handlowych i odnosi się do spółek kapitałowych. W art. 50 i dalszych k.s.h. w odniesieniu do spółek jawnych występuje pojęcie "udział kapitałowy", co pozwala wnioskować, iż nie jest to pojęcie tożsame z użytym przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem tutejszego organu podatkowego przytoczony w zapytaniu przepis art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym. Wniesienie wkładów do spółki jawnej przez jej wspólnika nie wywołuje skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe działanie powoduje jedynie alokację majątku osobistego pomiędzy wspólnikami, a spółką osobową w ramach której prowadzona jest działalność gospodarcza. Skutki podatkowe przy wniesieniu wkładu powstają przy wnoszeniu wkładów niepieniężnych do spółek kapitałowych. Z kolei przepis art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c) powyższej ustawy. W przedmiotowej sprawie podwyższenie wkładu w spółce jawnej poprzez wniesienie udziałów i akcji spółek kapitałowych nie ma charakteru odpłatnego, zatem nie rodzi skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl przepisu art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy. Odnośnie art. 20 ust. 1 powoływanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zauważyć należy, że przepis ten zawiera otwarty katalog przychodów, zaliczonych do przychodów z innych źródeł. Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Do kategorii tej mogą zatem zostać zaliczone również inne przychody, jeżeli są objęte definicją przychodów zawartą w art. 11 ust. I ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z powołanym przepisem art. 11 ust. 1 przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i inne wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z powyższego wynika, że przytoczona definicja nie obejmuje nabycia praw w związku z wniesieniem do spółki osobowej wkładu niepieniężnego. Zatem należy uznać, że w przedmiotowej sprawie nie ciąży na Podatniku obowiązek podatkowy wynikający z przepisu art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. (...)".

Mając na uwadze powyższe, należy zgodzić się z twierdzeniem, że w przypadku wniesienia wkładu do spółki jawnej, w opisanym na wstępie stanie faktycznym, nie powstaje przychód o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym. Wniesienie wkładu do spółki jawnej nie może być też traktowane, jako przychód z innego źródła przychodów niż kapitały pieniężne. Konsekwencją tego twierdzenia jest przyjęcie, że taka czynność nie powoduje skutków w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wspólników spółki jawnej, w tym wspólnika wnoszącego wkład.

Analogicznie w przedmiotowej sprawie wypowiedział się Urząd Skarbowy w Zgierzu w piśmie z dnia 16 lutego 2007 r., znak l-3/415/3/07, stwierdzając: "Katalog przychodów z kapitałów pieniężnych został zawarty przez ustawodawcę w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 9 w / cyt ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Z brzmienia cyt. wyżej przepisu jednoznacznie wynika, iż dotyczy on jedynie udziałów i akcji w spółkach kapitałowych oraz wkładów w spółdzielniach. Zatem wym. wyżej przepis art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie. Należy stwierdzić, iż wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej nie stanowi odpłatnego zbycia na zasadzie art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli nie powoduje powstania przychodów z kapitałów pieniężnych."

Reasumując w przypadku wniesienia wkładu do spółki jawnej w postaci nieruchomości nie powstaje zobowiązanie w podatku dochodowym od osób fizycznych dla wspólnika wnoszącego wkład ani tym bardziej dla innych wspólników.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl