IPPB1/415-76/07-2/ES - Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na udział w programach promujących.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-76/07-2/ES Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na udział w programach promujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2007 r. (data wpływu 16 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na udział w programach promujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na udział w programach promujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. W celu pozyskania jak największej rzeszy odbiorców - co w konsekwencji przekłada się na maksymalizację przychodów ze sprzedaży - bierze udział w różnych programach promujących wysoką jakość produkowanych wyrobów oraz kulturę przedsiębiorczości. Efektem ww. działań są liczne wyróżnienia, tytuły i certyfikaty między innymi kilkakrotnie przyznany tytuł "Solidarna Firma" czy "Przedsiębiorstwo Fair Play", a także otrzymanie w 2006 r. Godła "Teraz Polska". Udział w tego typu programach jest doskonałą okazją do przedstawienia a także zareklamowania działalności Firmy, wymaga jednak poniesienia pewnych nakładów finansowych. Składają się na nie przede wszystkim opłaty rejestracyjne i tzw. opłaty za uczestnictwo w poszczególnych edycjach przedmiotowych programów. Faktury VAT dokumentujące powyższe wydatki kwalifikujemy w koszty uzyskania przychodów, księgując analitycznie (rodzajowo) w koszty reklamy pod nazwą: "Udział w programach promujących Firmę".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki związane z uczestnictwem Firmy w różnych programach promujących jej działalność można uznać za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem wnioskodawcy promocja firmy ma niewątpliwie związek z pozyskaniem przychodów, dlatego poniesione nakłady związane z uczestnictwem w programach promocyjnych należy kwalifikować do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W powołanym wyżej przepisie ustawodawca nie wskazuje enumeratywnie, jakie konkretne wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Wskazuje jedynie, że aby określony koszt mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu:

*

musi pozostawać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą;

*

nie może być wymieniony w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 ustawy);

Zwrot "w celu" użyty w ww. przepisie oznacza, że aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągniętym przychodem musi zachodzić związek przyczynowy - poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Należy podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, iż udział w tego typu programach jest doskonałą okazją do przedstawienia a także zareklamowania działalności firmy. Udział w tego typu programach ma na celu wspieranie i promowanie uczciwych i solidnych firm. Firmy takie mają ułatwione funkcjonowanie na rynku. Działania promocyjne pomagają w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy, tworzą sprzyjające warunki do współpracy oraz umożliwiają nawiązywanie kontaktów biznesowych.

Zatem poniesione w tym celu przez podatnika wydatki mogą przyczynić się do osiągnięcia, bądź zwiększenia przychodów.

W przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawca wskazał związek poniesionych wydatków z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Jednocześnie wydatki te nie zostały wymienione przez ustawodawcę w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe, wydatki poniesione przez wnioskodawcę związane z uczestnictwem w programach promujących stanowić będą koszt uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl