IPPB1/415-757/13-2/EC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-757/13-2/EC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę jawną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę jawną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, osoba fizyczna, polski rezydent podatkowy jest akcjonariuszem w spółce komandytowo - akcyjnej, z siedzibą na terytorium Polski (dalej: SKA). Wnioskodawca posiada 25.000 akcji w kapitale zakładowym SKA o wartości nominalnej 1 zł każda. Wyżej wymienione akcje Wnioskodawca objął w zamian za gotówkę. Oprócz Wnioskodawcy, akcjonariuszem SKA jest jeszcze jedna osoba fizyczna będąca również polskim rezydentem podatkowym. Drugi akcjonariusz również posiada w kapitale zakładowym SKA 25.000 akcji o wartości nominalnej 1 zł każda, objętych w zamian za gotówkę. Komplementariuszem SKA jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, z siedzibą na terytorium Polski (dalej: Komplementariusz). Komplementariusz posiada w kapitale zakładowym SKA 100 akcji o wartości nominalnej 1 zł każda, objętych w zamian za gotówkę.

SKA ewidencjonuje zdarzenia gospodarcze na podstawie ksiąg rachunkowych, zgodnie z odpowiednimi przepisami ustawy o rachunkowości. Ponieważ SKA rozpoczęła działalność w drugiej połowie 2013 r., pierwszy rok obrotowy Spółki zakończy się 31 grudnia 2014, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330) (dalej: Ustawa o rachunkowości).

W chwili obecnej wspólnicy SKA planują przekształcenie SKA w spółkę jawną (dalej: SPJ). Planowane przekształcenie zostanie przeprowadzone do dnia 31 grudnia 2013 r. Przy czym, nie jest wykluczone, że przekształcenie może nastąpić również w 2014 r. Przekształcenie SKA w SPJ zostanie przeprowadzone z zamknięciem ksiąg rachunkowych SKA, na podstawie art. 12 ust. 2 pkt 3 Ustawy o rachunkowości. Oznacza to, że na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej, zostanie sporządzone sprawozdanie finansowe SKA na podstawie art. 45 ust. 1 Ustawy o rachunkowości. W wyniku przekształcenia, dotychczasowi wspólnicy SKA staną się wspólnikami SPJ.

Celem planowanego przekształcenia będzie wyłącznie zmiana formy działalności prowadzonej przez spółkę. Do przekształconej spółki nie przystąpią nowi wspólnicy. Jednocześnie, w momencie przekształcenia również dotychczasowi wspólnicy nie będą wnosić do spółki przekształconej dodatkowych wkładów.

W przypadku wykazania przez SKA zysku w sprawozdaniu finansowym sporządzonym w ramach planu przekształcenia, całkowity zysk osiągnięty przez SKA do dnia przekształcenia tego podmiotu w SPJ zostanie na mocy uchwały wspólników SKA przeznaczony na kapitał zapasowy SKA przed przekształceniem w SPJ. W związku z planowanym przekształceniem poszczególni wspólnicy SKA nie uzyskają żadnego przysporzenia majątkowego, np. w postaci dywidendy wypłaconej przez SKA, dopłat itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy planowane przekształcenie SKA w SPJ, będzie wiązało się dla Wnioskodawcy z powstaniem przychodu (lub dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych za rok podatkowy, w którym dojdzie do przekształcenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane przekształcenie SKA w SPJ, nie będzie wiązało się dla Wnioskodawcy z powstaniem przychodu (lub dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych za rok podatkowy, w którym dojdzie do przekształcenia.

Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. 2000, Nr 94, poz. 1037) (dalej: k.s.h.), spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną (art. 552 k.s.h.). Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 k.s.h.).

Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów k.s.h. polega na zmianie jej formy prawnej przy zachowaniu tożsamości podmiotowej. Oznacza to, że spółka przekształcana nie jest traktowana jako podmiot likwidowany, gdyż działalność gospodarcza jest kontynuowana przy wykorzystaniu tego samego majątku przez ten sam podmiot ale w innej (zmienionej) formie prawnej.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w chwili obecnej planowane jest przekształcenie SKA (osobowa spółka handlowa, spółka przekształcana) w SPJ (osobowa spółka handlowa, spółka przekształcona).

W związku z powyższym w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze, że osobowa spółka handlowa zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki (art. 93a § 2 pkt 1 lit. a) Ordynacji podatkowej). Dodatkowo należy mieć na uwadze, że spółki osobowe cechuje transparentność podatkowa, co w praktyce oznacza, że na gruncie ustawy o PIT podatnikiem nie jest spółka, lecz jej poszczególni wspólnicy (art. 5a pkt 26 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o PIT). Z tego względu, skutki podatkowe związane planowanym przekształceniem SKA w SPJ nie będą obejmować spółki, lecz będą dotyczyć poszczególnych wspólników przekształcanej spółki, w tym Wnioskodawcy.

W związku z powyższym należy wskazać, że jak wynika z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT, wśród źródeł przychodów ustawodawca wymienia kapitały pieniężne. Z kolei w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT przychodem z kapitałów pieniężnych są m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną.

Jednocześnie, zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe. Przychód, o którym mowa powyżej, określa się na dzień przekształcenia.

Biorąc zatem pod uwagę treść wyżej wymienionych przepisów, opodatkowaniu PIT podlega wartość niepodzielonych zysków, ale wyłącznie w spółkach kapitałowych, w sytuacji gdy dochodzi do przekształcenia spółek kapitałowych w spółki osobowe. Z tego względu przekształcenie spółki osobowej (w analizowanym przypadku - spółki komandytowo-akcyjnej) w inną spółkę osobową (w analizowanym przypadku - spółkę jawną) nie jest objęte dyspozycją art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT. Za stanowiskiem prezentowanym przez Wnioskodawcę przemawia również brzmienie art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT oraz art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, z których to przepisów jednoznacznie wynika, że wartość niepodzielonych zysków stanowi wyłącznie przychód z udziału w zyskach osób prawnych (a nie spółek nie mających osobowości prawnej). Reasumując powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, w wyniku planowanego przekształcenia SKA (spółki osobowej) w SPJ (spółkę osobową), Wnioskodawca nie uzyska przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT.

Jednocześnie, w opinii Wnioskodawcy, w wyniku planowanego przekształcenia SKA w SPJ, Wnioskodawca nie uzyska przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych również z żadnego innego tytułu. Ani art. 14 ustawy o PIT, definiujący przychody z działalności gospodarczej, ani też żadne inne przepisy uregulowane w tej ustawie nie przewidują jako źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z tytułu przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową.

Za przedstawionym powyżej stanowiskiem przemawia również to, że w wyniku planowanego przekształcenia Wnioskodawca nie otrzyma żadnej korzyści majątkowej. Planowane przekształcenie skutkować będzie bowiem wyłącznie zmianą formy prawnej spółki. Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, całkowity zysk osiągnięty przez SKA do dnia przekształcenia tego podmiotu w SPJ zostanie na mocy uchwały wspólników SKA przeznaczony na kapitał zapasowy SKA. Tym samym, zyski przekazane na kapitał zapasowy SKA powiększą majątek należący do SKA, który po przekształceniu w SPJ będzie majątkiem SPJ. Zysk uzyskany przez SKA przed przekształceniem nie zostanie więc w żaden sposób wypłacony pomiędzy poszczególnych wspólników spółki. Jednocześnie, w związku z planowanym przekształceniem, poszczególni wspólnicy SKA nie uzyskają żadnej korzyści majątkowej, np. w postaci dywidendy wypłaconej przez SKA, dopłat itp.

Przedstawione powyżej stanowisko jest jednolicie prezentowane w najnowszej praktyce organów podatkowych (np. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w Interpretacji z dnia 5 czerwca 2013 r., sygn. IPTPB1/415-181/13-2/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 10 kwietnia 2013 r., sygn. ILPB1/415-44/13-2/TW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 25 kwietnia 2013 r., sygn. IPPB1/415-255/13-2/EC).

Reasumując powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, planowane przekształcenie SKA w SPJ, nie będzie wiązało się dla Wnioskodawcy z powstaniem przychodu (lub dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych za rok podatkowy, w którym dojdzie do przekształcenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl