IPPB1/415-750/14-2/MT
Pismo z dnia 19 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-750/14-2/MT
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2014 r. (data wpływu 24 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z podnajmu powierzchni użytkowej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z podnajmu powierzchni użytkowej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczną nieprowadząca działalności gospodarczej, zamierza wynająć od spółki z ograniczoną odpowiedzialnością określoną powierzchnię użytkową w nieruchomości należącej do tej spółki (dalej: Powierzchnia Użytkowa w Nieruchomości).
Umowa najmu zawarta pomiędzy wskazaną powyżej spółką, a Wnioskodawczynią nie będzie zawierała żadnych ograniczeń odnośnie uprawnienia Wnioskodawczyni do oddania Powierzchni Użytkowej w Nieruchomości w podnajem innym podmiotom.
Wnioskodawczyni zamierza oddać Powierzchnię Użytkową w Nieruchomości w podnajem jednemu bądź kilku podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Z tytułu zawarcia umowy podnajmu Powierzchni Użytkowej w Nieruchomości Wnioskodawczyni będzie pobierać od tych pomiotów prowadzących działalność gospodarczą miesięczny czynsz. Należy podkreślić, iż z uwagi na to, że Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej, umowa podnajmu Powierzchni Użytkowej w Nieruchomości zostanie zawarta przez Wnioskodawczynię w ramach podnajmu prywatnego.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawczyni nie będzie uznana za podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczy w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: u.p.d.o.f.), a osiągane z tytułu podnajmu Powierzchni Użytkowej w Nieruchomości przychody, będą mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 6 ust. 1a w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: UZPDOF).
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawczyni nie będzie uznana za podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f., a osiągane z tytułu podnajmu Powierzchni Użytkowej w Nieruchomości przychody, będą mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 6 ust. 1a w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a UZPDOF.
u.p.d.o.f. wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposoby opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów u.p.d.o.f., odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:
* pkt 3 pozarolnicza działalność gospodarcza,
* pkt 6 najem, podnajem, dzierżawa (...).
u.p.d.o.f. w art. 5a pkt 6 definiuje także pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej, za którą uważa się działalność zarobkową:
wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową
polegającą na poszukiwaniu, rozpowszechnianiu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- która jest prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły {przy czym przesłanki te muszą zostać spełnione łącznie), z której uzyskiwany przychód, nie jest zaliczany do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 4-9 u.p.d.o.f.
W ww. art. 10 ust. 6 u.p.d.o.f., ustawodawca wskazuje natomiast jako odrębne źródło przychodu podnajem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.
W konsekwencji, przychody z podnajmu są traktowane jako odrębne źródło przychodu i mogą zostać uzyskiwane poza działalnością gospodarczą, jeżeli nie wypełniają przesłanek charakterystycznych dla działalności gospodarczej.
Zakwalifikowanie uzyskanego przychodu (w tym z podnajmu) do przychodu uzyskiwanego z pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z definicją określoną w u.p.d.o.f. musi natomiast spełnić łącznie trzy przesłanki:
zarobkowy cel działalności,
wykonywanie działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
działalności prowadzona jest we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.
Zauważyć także należy, iż w myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 u.p.d.o.f., przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku lecz związanych z działalnością gospodarczą. Wykładnia językowa dyspozycji art. 14 ust. 2 pkt 11 u.p.d.o.f. wskazuje, iż dopiero wówczas przychód z tytułu najmu należy opodatkować zgodnie z regułami przewidzianymi dla przychodów z działalności gospodarczej, jeżeli związek z działalnością gospodarczą zaistnieje przed uzyskaniem przychodu z podnajmu.
W opinii Wnioskodawczyni, powyższe przepisy wskazują, iż uzyskiwany przez nią przychód z podnajmu zostałby zaliczony do źródła przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej tylko w przypadku gdyby Wnioskodawczyni dokonała wpisu do ewidencji działalności gospodarczej podając najem jako przedmiot działalności, bądź też spełniła powyżej wymienione przesłanki, w tym kryterium zorganizowania działalności wynikające z art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f., lub przedmiotem umowy najmu będą składniki majątku związane z prowadzoną działalnością.
Zdaniem Wnioskodawczyni - nie spełnia ona kryteriów niezbędnych do zaliczenia przychodu z podnajmu Powierzchni Użytkowej w Nieruchomości jako uzyskiwanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a mianowicie kryterium zorganizowanego charakteru działalności. Zorganizowany sposób działania w obrocie gospodarczym oznacza prowadzenie działalności w sposób metodyczny, zaplanowany i profesjonalny, co przekładania się m.in. na konieczność pozyskiwania i poszukiwania klienta poprzez udostępnianie informacji o posiadanych lokalach do wynajęcia (reklamę, ogłoszenia), podejmowanie szeregu czynności jak nabywanie nowych nieruchomości, bądź też ich budowę z zamiarem wynajmu, a zatem podejmowanie czynności na zewnątrz o charakterze komercyjnym. Ponadto, o zorganizowanym charakterze działalności może świadczyć także wyodrębnienie pewnych składników materialnych, czy też przyjęcie przez podatnika określonej formy organizacyjno - prawnej i dopełnienie wymogu rejestracji w ewidencji działalności. Zdaniem Wnioskodawczyni, opisanego powyżej kryterium zorganizowania działalności gospodarczej nie można przypisać do podnajmu Powierzchni Użytkowej w Nieruchomości przez Wnioskodawczynię.
W przypadku zatem, gdy Wnioskodawczyni odda Nieruchomość w podnajem jednemu bądź kilku podmiotom prowadzącemu działalność gospodarczą, to uzyskane przez Wnioskodawczynię z tego tytułu przychody będą kwalifikowane jako przychody określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f.
Stosownie do treści ar., 9a ust. 6 u.p.d.o.f., dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie chyba, że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 UZPDOF, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy łub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.
Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy łub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, o czym stanowi art. 2 ust. 1a UZPDOF.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. UZPDOF, od przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.
Podkreślenia wy maga ponadto to, że u.p.d.o.f., jak również UZPDOF nie neguje prawa do rozliczania uzyskanych przychodów z tytułu podnajmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w sytuacji, gdy podatnik nie jest właścicielem nieruchomości. Ustawa nie wymaga by przedmiot umowy podnajmu stanowił własność podmiotu oddającego w podnajem. Co więcej charakter "umowy podnajmu" z cywilistycznego punktu widzenia wskazuje na to, że stosunek obligacyjny, jaki nawiązuje się pomiędzy stronami dotyczy przedmiotu, którego właścicielem nie jest żadna ze stron umowy. Ustawodawca zaś zarówno w u.p.d.o.f., jak również w UZPDOF wskazuje równolegle umowę najmu i podnajmu, jaką tą, z której przychody można rozliczyć w formie ryczałtu.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawczyni nie będzie uznana za podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f., a osiągane z tyt. podnajmu Powierzchni Użytkowej w Nieruchomości przychody, będą mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 6 ust. 1a w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a UZFDOF.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono o d uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.