IPPB1/415-744/08-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-744/08-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2008 r. (data wpływu 27 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania 50 % kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania 50 % kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zatrudniony na umowę o pracę na stanowisku architekta, w firmie zajmującej się między innymi projektowaniem architektonicznym. Do obowiązków służbowych Wnioskodawcy należy wykonywanie projektów architektonicznych, będących dziełem w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (art. 1, ust. 2, pkt 6).

W zawartej przez Wnioskodawcę umowie o pracę znajdują się następujące zapisy:

* "w trakcie trwania stosunku pracy autorskie prawa majątkowe do wszystkich utworów pracownika przechodzą na rzecz Pracodawcy",

* "90 % wynagrodzenia za pracę wykazanego w § 4 umowy o pracę obejmuje wynagrodzenie za wykonywanie prac w związku z którymi następuje przeniesienie wszelkich autorskich praw majątkowych na Pracodawcę oraz innego rodzaju rozporządzanie prawami autorskimi".

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wynagrodzenia z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub rozporządzania tymi prawami stosuje się koszty uzyskania przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki ubezpieczeniowe.

Jednocześnie pismem z dnia 22 sierpnia 2008 r. (data wpływu 22 sierpnia 2008 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu Nr IPPB1/415-744/08-2/AM z dnia 12 sierpnia 2008 r., Wnioskodawca sprecyzował pytanie, które ma być przedmiotem indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawca zadał następujące pytanie.

Czy zgodne z przepisami podatkowymi będzie przyjmowane w rozliczeniu podatkowym kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50 % w odniesieniu do tej części wynagrodzenia, która przysługuje Wnioskodawcy z tytułu wykonywania w ramach obowiązków służbowych projektów architektonicznych, a więc z tytułu wykonywania dzieł, do których prawa przenoszone są na pracodawcę.

Wnioskodawca uważa, iż zgodnie z przywołanymi wyżej przepisami koszty uzyskania przychodu w odniesieniu do tej części wynagrodzenia, która przysługuje mu z tytułu wykonywania w ramach obowiązków służbowych projektów architektonicznych, a więc z tytułu wykonywania dzieł, do których prawa przenoszone są na pracodawcę powinny wynosić 50 % wartości uzyskanego przychodu, pomniejszonego o potrącone przez płatnika składki ubezpieczeniowe. Strona stoi na stanowisku, iż nie stosuje się ww. zasady w odniesieniu do tej części wynagrodzenia, która przysługuje z tytułu wykonywania innych obowiązków służbowych oraz za dni wolne od pracy, urlop lub zwolnienie lekarskie. Na potwierdzenie własnego stanowiska Wnioskodawca powołuje się na interpretację wydaną przez Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie nr sygn. 1472/DPC/415-24/06/PK

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50 % uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Powołany przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy wskazuje, że ustalenie czy określony przychód został osiągnięty z tytułu praw autorskich lub pokrewnych należy ocenić w świetle odrębnych regulacji, czyli przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 z późn. zm.), czy zostały spełnione dwie podstawowe przesłanki:

* zaistnienia "utworu" w rozumieniu wyżej cytowanej ustawy oraz

* udzielenia przez twórcę licencji na korzystanie z danego utworu zamawiającemu, względnie rozporządzania majątkowymi prawami autorskimi do twórczego dzieła.

Kwestia, czy dane dzieło jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego nie decyduje wola stron, lecz ustalenia faktyczne.

W myśl postanowień art. 1 ust. 1 o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Jednakże należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Artykuł 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy m.in. ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Stosownie do tej definicji, ww. ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej.

W sprawach interpretowania przepisów ww. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych uprawnione jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departament Prawno-Legislacyjny.

Mając powyższe na uwadze, tylko wówczas gdy praca wykonywana przez Wnioskodawcę jest twórcza tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do ustalenia czego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie jest uprawniony, do przychodów osiągniętych z tego źródła mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodu jeżeli w warunkach umowy o pracę twórca korzysta z praw autorskich lub rozporządza nimi i z umowy o pracę wynika jaka część wypłacanego wynagrodzenia dotyczy praw autorskich lub rozporządzania nimi.

Końcowo należy wyjaśnić, iż warunkiem zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu z tytułu korzystania z praw autorskich nie jest przekazanie praw autorskich. Z treści przepisu art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że pięćdziesięcio procentowe koszty uzyskania przychodu określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych lub rozporządzania przez nich tymi prawami. Przepis stanowi zarówno o korzystaniu z praw autorskich jak i o rozporządzaniu tymi prawami.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl