IPPB1/415-712/13-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-712/13-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2013 r. (data wpływu 5 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wniesienia w drodze aportu udziałów cypryjskiej spółki kapitałowej do spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Słowackiej:

* na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe,

* na podstawie art. 24 ust. 8a oraz art. 24 ust. 8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wniesienia w drodze aportu udziałów cypryjskiej spółki kapitałowej do spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Słowackiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną zamieszkałą w Polsce, polskim rezydentem podatkowym i podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: PIT). Wnioskodawca zamierza przystąpić do spółki osobowej z siedzibą w Republice Słowackiej, znanej jako komamditná spoločnosť (dalej: Słowacka spółka komandytowa/Spółka k.s). Słowacka spółka komandytowa będzie zorganizowana a także zarejestrowana według prawa słowackiego, a jej konstrukcja prawna odpowiadać będzie konstrukcji polskiej spółki komandytowej.

Słowacka spółka komandytowa, podobnie jak polska spółka komandytowa, jest spółką osobową, w której co najmniej jeden wspólnik odpowiada za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem bez ograniczeń (wspólnik o nieograniczonej odpowiedzialności - odpowiednik komplementariusza), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika ograniczona jest do wysokości wniesionych przez niego do spółki wkładów (wspólnik o ograniczonej odpowiedzialności - odpowiednik komandytariusza). Wnioskodawca przystąpi do Spółki k.s. w charakterze wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności - odpowiednika polskiego komplementariusza. Poza Wnioskodawcą, wspólnikami Spółki k.s. mogą być inne osoby fizyczne lub prawne będące rezydentami podatkowymi w Polsce.

Zgodnie ze słowackimi regulacjami podatkowymi, podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym ustala się dla Spółki ks. jako odrębnego podmiotu. Od tak ustalonej podstawy opodatkowania odejmuje się jednak część przypadającą na wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności, określoną proporcjonalnie do ich udziałów w zysku wskazanych w umowie spółki. Kwota pozostała po odjęciu z podstawy opodatkowania udziałów przypadających na wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności stanowi dochód Spółki k.s. i podlega opodatkowaniu na poziomie spółki. Natomiast wyłączona z podstawy opodatkowania kwota przypadająca na wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności stanowi dochód tychże wspólników i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W konsekwencji, w odniesieniu do dochodów Spółki ks. przypadających na wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności, to wspólnicy są podatnikami podatku dochodowego.

Słowacka spółka komandytowa podlegać będzie regulacjom Dyrektywy Rady 2009/133/WE z 19 października 2009 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, podziałów przez wydzielenie, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych państw członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SE lub SCE z jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego. W związku z tym jest wymieniona w poz. 19 Załącznika nr 3 do ustawy o PIT.

Jednocześnie, Wnioskodawca posiada udziały w spółce kapitałowej, która jest rezydentem podatkowym na Cyprze (dalej: CypCo) i rozważa możliwość wniesienia udziałów, które posiada w Spółce cypryjskiej jako wkładu niepieniężnego do Słowackiej spółki komandytowej. W wyniku dokonanego aportu, Słowacka spółka komandytowa uzyska bezwzględną większość głosów (100%) w CypCo. Spółki takiego typu jak CypCo wymienione są w poz. 8 Załącznika nr 3 do ustawy o PIT.

W związku z powyższym Wnioskodawca jest zainteresowany oceną skutków podatkowych planowanej operacji wniesienia w formie aportu udziałów w CypCo do Spółki k.s.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy aport udziałów w CypCo do Spółki k.s. przez Wnioskodawcę, będzie skutkował opodatkowaniem tej operacji podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Wnioskodawcę aportu w postaci udziałów w CypCo do Spółki ks. nie będzie skutkować opodatkowaniem przez Wnioskodawcę tej operacji podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Wnioskodawca, jako polski rezydent dla celów podatkowych, zgodnie z art. 3 ust. ustawy o PIT podlega obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł tych przychodów. Jak stanowi natomiast art. 4a ustawy o PIT, przepis art. 3 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 13 ust. 4 Umowy, zyski z przeniesienia tytułu własności jakiegokolwiek majątku innego niż wymienione w ustępach 1, 2 i 3 podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsca zamieszkania lub siedzibę. Przedmiotem wkładu niepieniężnego będą udziały w spółce kapitałowej, których właścicielem jest Wnioskodawca. W związku z tym, że Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym oraz w świetle powołanych wyżej przepisów, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą polskie przepisy podatkowe (analogiczny wniosek wynika z analizy przepisów umowy o unikaniu podatkowania pomiędzy Polską a Cyprem).

Dochody podlegające opodatkowaniu zostały określone w przepisie art. 9 ust. 1 ustawy o PIT jako wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o PIT oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, zaniechano poboru podatków.

Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 24 ust. 8a ustawy o PIT, jeżeli spółka nabywa od udziałowców (akcjonariuszy) innej spółki udziały (akcje) tej innej spółki oraz w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki własne udziały (akcje) w zamian za udziały (akcje) wraz z zapłatą w gotówce w wysokości nie wyższej niż 10% wartości nominalnej własnych udziałów (akcji), a w przypadku braku wartości nominalnej - wartości rynkowej tych udziałów (akcji), oraz jeżeli w wyniku nabycia:

1.

spółka nabywająca uzyska bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, albo

2.

spółka nabywająca, posiadająca bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, zwiększa ilość udziałów (akcji) w tej spółce

- do przychodów nie zalicza się wartości udziałów (akcji) przekazanych udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki oraz wartości udziałów (akcji) nabytych przez spółkę, pod warunkiem że podmioty biorące udział w tej transakcji podlegają w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągnięcia (wymiana udziałów).

Na podstawie art. 24 ust. 8b ustawy o PIT, w przypadku gdy spółka nabywająca lub spółka, której udziały (akcje) są nabywane, nie posiada siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przepis ust. 8a stosuje się, jeżeli jest ona podmiotem wymienionym w załączniku nr 3 do ustawy o PIT, lub spółką mającą siedzibę lub zarząd w innym niż państwo członkowskie linii Europejskiej państwie Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

W pozycji 19. Załącznika nr 3 do ustawy o PIT, jako podmiot korzystający ze zwolnienia wymieniona została m.in. spółka prawa słowackiego określona jako komamditná spoločnosť. W pozycji 8. Załącznika nr 3 do ustawy o PIT wymieniono natomiast spółki takiego typu jak CypCo.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, iż w przypadku, gdy Wnioskodawca wniesie do Słowackiej spółki komandytowej udziały w CypCo i w wyniku dokonania tego aportu Spółka k.s. uzyska bezwzględną większość głosów w CypCo operacja taka nie spowoduje powstania u Wnioskodawcy przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, w przypadku uznania przez organ, że w analizowanym zdarzeniu przyszłym dojdzie do powstania przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych, należy zauważyć, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną.

W świetle powołanego przepisu, wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki niebędącej osobą prawną nie skutkuje rozpoznaniem przychodu podatkowego po stronie osoby fizycznej wnoszącej aport.

W analizowanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zamierza wnieść prawa majątkowe w postaci udziałów w CypCo w formie wkładu niepieniężnego do Spółki k.s. Oznacza to, że spełniony jest pierwszy z warunków sformułowanych w ww. przepisie - tj. dojdzie do wniesienia aportu.

Jednocześnie, możliwość zastosowania tego przepisu uzależniona jest także od tego, czy aport został dokonany do spółki niebędącej osobą prawną w rozumieniu ustawy o PIT. Należy przy tym zauważyć, że Ustawa o PIT nie różnicuje skutków podatkowych wniesienia aportu do spółki niebędącej osobą prawną w zależności od miejsca siedziby tej spółki. Wobec tego przepis art. 21 ust. 1 pkt 52b będzie mieć zastosowanie do Wnioskodawcy w przypadku wniesienia przez niego wkładu do Słowackiej spółki komandytowej, jeżeli spółka ta jest spółką niebędącą osobą prawną w świetle przepisów Ustawy o PIT.

Definicję spółki niebędącej osobą prawną zawiera przepis art. 5a pkt 26 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem, spółką niebędącą osobą prawną jest spółka niebędąca podatnikiem podatku dochodowego. W związku z tym, aby uznać podmiot za spółkę niebędącą osobą prawną, podmiot ten musi być spółką, która nie jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jak i podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Do takich spółek zalicza się przede wszystkim spółki osobowe. Zgodnie z art. 1 ust. 1. ustawy o CIT, podatkiem dochodowym od osób prawnych opodatkowane są dochody osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o CIT przepisy ustawy o CIT nie mają zastosowania do spółek niemających osobowości prawnej. jednocześnie, należy zauważyć, że Spółka k.s. jest zagraniczną spółką osobową. Zgodnie natomiast z art. 1 ust. 3 ustawy o CIT, przepisy ustawy o CIT mają również zastosowanie do spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Spółka k.s. w zakresie dochodów przypadających na udział Wnioskodawcy jest spółką transparentną podatkowo, czyli w zakresie dochodów przypadających Wnioskodawcy Spółki k.s. nie jest podatnikiem słowackiego podatku dochodowego od osób prawnych lub od osób fizycznych. Dochód osiągnięty przez Słowacką spółkę komandytową w części przypadającej Wnioskodawcy będzie jego dochodem i Wnioskodawca będzie miał z tego tytułu obowiązek rozliczenia podatku dochodowego. Innymi słowy, wyłączona z podstawy opodatkowania Spółki k.s. kwota przypadająca wspólnikom o nieograniczonej odpowiedzialności stanowi dochód do opodatkowania na poziomie tychże wspólników. W związku z tym nie można uznać, że Słowacka spółka komandytowa traktowana jest przez słowackie przepisy dla celów podatkowych jak osoba prawna. Słowacka spółka komandytowa jest zatem spółką niebędącą osobą prawną.

Jednocześnie, spółki osobowe, w tym Spółka k.s., nie podlegają także opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 1 ustawy o PIT, akt ten reguluje wyłącznie opodatkowanie dochodów osób fizycznych. jednocześnie, żaden przepis ustawy o PIT nie wskazuje możliwości opodatkowania dochodu wypracowanego przez wspólników w ramach spółki osobowej na poziomie tej spółki. Wszelkie dochody wypracowane w ramach spółek osobowych opodatkowane są jako przychody wspólników z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną, co wynika z treści art. 8 ust. 1 ustawy o PIT.

Co za tym idzie, w odniesieniu do aportu Wnioskodawcy do Spółki k.s. spełniony jest również drugi z warunków zwolnienia tego aportu na bazie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o PIT. W przypadku wniesienia więc przez Wnioskodawcę do Spółki k.s. - tj. spółki niebędącej osobą prawną - wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w CypCo, operacja ta - nawet przy przyjęciu, że powoduje ona powstanie przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych - nie będzie prowadziła do opodatkowania Wnioskodawcy z uwagi na zwolnienie zawarte w tym przepisie.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie potwierdzają interpretacje podatkowe, m.in.: w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2013 r., nr IPPB1/415-27/13-3/MS, z dnia 12 lipca 2012 r., nr IPPB1/415-458/12- /MS, z 4 lipca 2012 r., nr IPPB1/415-383/12-2/KS, z dnia 13 stycznia 2012 r., nr IPPB1/415-948/11-2/KS, Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 15 marca 2013 r., nr ITPB1/415-1330/12/MR lub w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 marca 2013 r., nr IBPBI/415-1542/12/BK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie sposobu opodatkowania wniesienia w drodze aportu udziałów cypryjskiej spółki kapitałowej do spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Słowackiej:

* na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe,

* na podstawie art. 24 ust. 8a oraz art. 24 ust. 8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wskazany wyżej przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska (art. 4a cyt. ustawy).

Z uwagi na to, że Wnioskodawca posiadający miejsce zamieszkania w Polsce zamierza wnieść posiadane udziały w spółce kapitałowej wymienionej w załączniku nr 3 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w formie wkładu niepieniężnego do spółki z siedzibą na terytorium Republiki Słowackiej - odpowiednika polskiej spółki komandytowej, w przedmiotowej sprawie należy odwołać się umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisanej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131).

W myśl art. 13 ust. 1 ww. umowy zyski, osiągnięte przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowanie w tym drugim Państwie.

Natomiast zyski z przeniesienia tytułu własności jakiegokolwiek majątku innego niż wymienione w ustępach 1, 2 i 3 podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę (art. 13 ust. 4 cyt. ustawy).

W powyższym uregulowań wynika, iż przychód uzyskany przez podatnika mającego miejsce zamieszkania w Polsce w zamian za przeniesienie własności udziałów w spółce kapitałowej na rzecz podmiotu z siedzibą na terytorium Republiki Słowackiej podlegać będzie zatem opodatkowaniu w miejscu zamieszkania podatnika, a więc w Polsce.

Wobec powyższego, skutki podatkowe planowanej przez Wnioskodawcę transakcji należy rozpoznać w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i rozważa przystąpienie do spółki osobowej z siedzibą na terytorium Republiki Słowackiej, będącej odpowiednikiem polskiej spółki komandytowej. Wnioskodawca rozważa możliwość wniesienia udziałów, które posiada w cypryjskiej Spółce kapitałowej, jako wkładu niepieniężnego do Spółki słowackiej. W wyniku aportu Spółka słowacka uzyska bezwzględną większość praw głosów (100%) w CypCo.

Na mocy art. 1 pkt 16 lit. e ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478), ustawodawca dodał po ustępie 8 przepisu art. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nowy ustęp 8a i ustęp 8b, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r.

Jak stanowi art. 24 ust. 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., jeżeli spółka nabywa od udziałowców (akcjonariuszy) innej spółki udziały (akcje) tej innej spółki oraz w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki własne udziały (akcje) albo w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki własne udziały (akcje) wraz z zapłatą w gotówce w wysokości nie wyższej niż 10% wartości nominalnej własnych udziałów (akcji), a w przypadku braku wartości nominalnej - wartości rynkowej tych udziałów (akcji), oraz jeżeli w wyniku nabycia:

1.

spółka nabywająca uzyska bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, albo

2.

spółka nabywająca, posiadająca bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, zwiększa ilość udziałów (akcji) w tej spółce

- do przychodów nie zalicza się wartości udziałów (akcji) przekazanych udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki oraz wartości udziałów (akcji) nabytych przez spółkę, pod warunkiem, że podmioty biorące udział w tej transakcji podlegają w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągnięcia (wymiana udziałów).

Natomiast stosownie do treści ust. 8b art. 24 ww. ustawy, w przypadku gdy spółka nabywająca lub spółka, której udziały (akcje) są nabywane, nie posiada siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przepis ust. 8a stosuje się, jeżeli jest ona podmiotem wymienionym w załączniku nr 3 do ustawy, lub spółką mającą siedzibę lub zarząd w innym niż państwo członkowskie Unii Europejskiej państwie Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Z przedstawionych powyżej uregulowań prawnych zawartych w art. 24 ust. 8a-8b ww. ustawy wynika, że efekt w postaci neutralnej podatkowo wymiany udziałów (akcji) dotyczy sytuacji, gdy udziałowiec spółki wniesie posiadane udziały (akcje) do spółki, a podmiot wraz z nabytymi udziałami (akcjami) otrzyma, bądź zwiększy bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) zostały wniesione.

Mając zatem na uwadze uregulowania prawne wynikające z zacytowanego art. 24 ust. 8a oraz ust. 8b art. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także treść przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Słowackiej wkładu niepieniężnego w postaci udziałów spółki kapitałowej wymienionej w załączniku nr 3 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie spowoduje powstania u Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania wniesienia w drodze aportu udziałów cypryjskiej spółki kapitałowej do spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Słowackiej na podstawie art. 24 ust. 8a oraz art. 24 ust. 8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać za prawidłowe.

W konsekwencji nie można podzielić poglądu Wnioskodawcy, sprowadzającego się do stwierdzenia, iż wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej mającej siedzibę na Słowacji będzie operacją neutralną w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro bowiem na podstawie wyżej powołanych przepisów art. 24 ust. 8a oraz ust. 8b art. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Słowackiej wkładu niepieniężnego w postaci udziałów spółki kapitałowej wymienionej w załączniku nr 3 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie spowoduje powstania u Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych to nie można uznać jak twierdzi Wnioskodawca, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania w przypadku wniesienia w drodze aportu udziałów cypryjskiej spółki kapitałowej do spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Słowackiej art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Krańcowo należy podkreślić, że przywołane przez Wnioskodawcę interpretacje dotycząca przepisów prawa wydana zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe przywołane rozstrzygnięcie organów podatkowych nie jest wiążące dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl