IPPB1/415-703/09-2/ES - Czy dochody otrzymane w formie dotacji rozwojowej korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-703/09-2/ES Czy dochody otrzymane w formie dotacji rozwojowej korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 23 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dotacji w związku z realizacją programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dotacji w związku z realizacją programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych i prowadzi podatkową książkę przychodów i rozchodów. W ramach działalności prowadzi szkolenia, przeprowadza audyty wewnętrzne oraz prowadzi działalność konsultingową. Od 1 lutego 2009 r. realizuje projekty dofinansowane ze środków unijnych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki:

*

projekt "J" realizowany w okresie 1 lutego 2009 r. -31 sierpnia 2009 r. (okres rozliczeniowy do 30 września 2009 r.) na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 28 stycznia 2009 r. zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa w ramach Poddziałania 8.1.1 PO KL, przewidujący dofinansowanie w kwocie 276.780 PLN,

*

projekt "K B" realizowany w okresie 1 lutego 2009 r. -30 września 2009 r. na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 18 lutego 2009 r. zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w ramach Działania 6.2 PO KL przewidujący dofinansowanie w kwocie 291.350 PLN,

*

projekt "K B" realizowany w okresie 1 kwietnia 2009 r. -31 grudnia 2009 r. na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 27 lutego 2009 r. zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w ramach Działania 6.2 PO KL, przewidujący dofinansowanie w kwocie 288.950 PLN,

*

projekt "Pi C" realizowany w okresie 1 marca 2009 r. -30 września 2009 r. na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 25 maja 2009 r. zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa w ramach Poddziałania 8.1.1 PO KL, przewidujący dofinansowanie w kwocie 374.830 PLN.

Środki na dofinansowanie projektów pochodzą w 85 % ze środków wkładu wspólnotowego, a w 15 % ze środków wkładu krajowego.

Projekt "J" przewiduje organizację specjalistycznych szkoleń z zakresu różnych dziedzin prawa dla 30 pracujących osób dorosłych, zamieszkałych lub pracujących na terenie województwa l, stykających się w codziennej pracy z przepisami prawnymi. Szkolenia prowadzą teoretycy i praktycy prawa na podstawie zawieranych z nimi umów cywilnoprawnych. Uczestnicy szkoleń mają zagwarantowane bezpłatne wsparcie w postaci szkoleń, materiałów szkoleniowych, wyżywienia, zwrotu kosztów dojazdu.

Projekt "K b" realizowany w regionie ł i w przewiduje promocję przedsiębiorczości na terenie województwa ł i w za pośrednictwem portalu internetowego. Projekt zakłada stworzenie i funkcjonowanie ogólnodostępnego portalu o tej tematyce obejmującego różne narzędzia i materiały popularyzujące opłacalność postaw proprzedsiębiorczych, Portal jest również formą doradztwa i szkoleń e-learningowych w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.

Projekt "P C" przewiduje organizację szkoleń przygotowujących do egzaminów dających międzynarodowe uprawnie audytorskie C, organizowanych dla 30 pracujących osób dorosłych zamieszkałych na terenie województwa p. Prowadzenie szkoleń zostało zlecone firmie audytorskiej E., która każdorazowo za przeprowadzone zajęcia rozlicza się FV. Uczestnicy szkoleń mają zagwarantowane bezpłatne wsparcie w postaci szkoleń, materiałów szkoleniowych, wyżywienia, zwrotu kosztów dojazdu. Projekt "L C" realizowany jest w okresie 17 sierpnia 2009 r. - 16 marca 2010 r. na terenie województwa l w ramach Poddziałania 8.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt przewiduje szkolenia przygotowujące do egzaminu na audytora C, szkolenia interpersonalne oraz doradztwo indywidualne dla pracujących osób dorosłych z terenu L pragnących z własnej inicjatywy podnieść swoje kwalifikacje zawodowe. Uczestnicy mają zagwarantowane wsparcie towarzyszące w postaci: cateringu i wyżywienia podczas zajęć, zwrotu kosztów dojazdu, materiałów szkoleniowych. W ramach projektu Beneficjent zawiera umowy zarówno z podmiotami będącymi płatnikami VAT (m.in. na prowadzenie szkoleń, stworzenie strony internetowej, zakup komputera), jak i osobami fizycznymi rozliczającymi się za pomocą rachunku (m.in. na prowadzenie szkoleń, opracowanie ankiet). Część wydatków rozliczanych jest notą wewnętrzną jeśli usługa realizowana jest przez właściciela (m.in. prowadzenie szkoleń).

Projekt "L w" realizowany jest w okresie 1 lipca 2009 r. - 31 grudnia 2009 r. na terenie województwa l w ramach Poddziałania 8.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt przewiduje szkolenia z zakresu finansów oraz doradztwo indywidualne dla pracujących osób dorosłych z terenu L pragnących z własnej inicjatywy podnieść swoje kwalifikacje zawodowe. Uczestnicy mają zagwarantowane wsparcie towarzyszące w postaci: cateringu i wyżywienia podczas zajęć, zwrotu kosztów dojazdu, materiałów szkolnych. W ramach projektu Beneficjent zawiera umowy zarówno z podmiotami będącymi płatnikami VAT (m.in. na prowadzenie szkoleń, stworzenie strony internetowej, zakup komputera), jak i osobami fizycznymi rozliczającymi się za pomocą rachunku (m.in. na prowadzenie szkoleń, opracowanie testów). Część wydatków rozliczanych jest notą wewnętrzną jeśli usługa realizowana jest przez właściciela (m.in. opracowanie ankiet).

Projekt "T" realizowany jest w okresie 1 września 2009 r. - 31 marca 2010 r. na terenie województwa l w ramach Poddziałania 8.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt przewiduje szkolenia z zakresu przedsiębiorczości oraz doradztwo zawodowe dla studentów, absolwentów lub pracowników naukowych uczelni z terenu L pragnących założyć własną działalność gospodarczą typu spin off, spin out. Uczestnicy mają zagwarantowane wsparcie towarzyszące w postaci: cateringu i wyżywienia podczas zajęć, zwrotu kosztów dojazdu, noclegów podczas zajęć wyjazdowych, materiałów szkolnych. W ramach projektu Beneficjent zawiera umowy zarówno z podmiotami będącymi płatnikami VAT (m.in. na stworzenie strony internetowej, zakup komputera), jak i osobami fizycznymi rozliczającymi się za pomocą rachunku (m.in. na prowadzenie szkoleń monitoring). Część wydatków rozliczanych jest notą wewnętrzną jeśli usługa realizowana jest przez właściciela (m.in. prowadzenie szkoleń).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dochody otrzymane w formie dotacji rozwojowej korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...,

2.

Czy wydatki bezpośrednio finansowane z dotacji rozwojowej zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów,.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody otrzymane w formie dotacji budżetu państwa są wolne od podatku dochodowego.

Znowelizowana 29 grudnia 2006 r. ustawa o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) w art. 106 ust. 2 pkt 3a za takie dotacje uznaje wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów w ramach tych programów, tzw. dotacji rozwojowych. Według Wnioskodawcy dotyczy to całego wsparcia czyli części pochodzącej z polskiego budżetu oraz części pochodzącej z budżetu Unii Europejskiej.

W związku z powyższym dofinansowanie otrzymane w formie dotacji rozwojowej w ramach programów operacyjnych perspektywy finansowej 2007-2013 korzysta ze zwolnienia podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a wydatki bezpośrednio finansowane z dotacji rozwojowej zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Uważam, że otrzymana w formie zaliczki dotacja rozwojowa, oraz wydatki bezpośrednio finansowane z tej dotacji nie podlegają ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle zatem ww. przepisów otrzymana przez wnioskodawczynię dotacja co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni skorzystała ze wsparcia z funduszy strukturalnych w nowym okresie programowania 2007-2013, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki.

W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie powołanego przepisu ze zwolnienia korzystają dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż jeżeli w związku z realizacją programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007 - 2013, wnioskodawca jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te stanowić będą przychód z prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Pamiętać jednakże należy, iż wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Reasumując stanowisko Wnioskodawczyni, że otrzymana dotacja rozwojowa na realizację projektu korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z tym koszty kwalifikowane poniesione w związku z realizacją projektu nie stanowią kosztu uzyskania przychodu należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl