IPPB1/415-691/08-2/ES - Czy dotacja otrzymana ze środków UE na własną działalność gospodarczą jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-691/08-2/ES Czy dotacja otrzymana ze środków UE na własną działalność gospodarczą jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2008 r. (data wpływu 17 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dotacji otrzymanej w związku z realizacją programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dotacji otrzymanej w związku z realizacją programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji. Jest opodatkowany w formie podatku liniowego, zapisów księgowych dokonuję na podstawie podatkowej książki przychodów i rozchodów. Dnia 29 maja 2008 r. Wnioskodawca podpisał umowę z Samorządem Województwa o dofinansowania projektu Doświadczenie i wiedza - wzmocnienie potencjału kadr medycznych" Nr umowy XXX.- 06.089/08-00 w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki. Na warunkach określonych w umowie instytucja pośrednicząca - Samorząd Województwa przyznaje beneficjentowi - X dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej. Finansowanie wyżej wymienionego projektu odbywa się za środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85% kosztów kwalifikowanych i budżetu państwa 15% kosztów kwalifikowanych). Dotacja rozwojowa na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki, przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz dotacji rozwojowej i wykazanie poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność. Okres realizacji projektu trwa od 1 czerwca 2008 r. do 15 września 2009 r. W ramach projektu Strona zobowiązana jest do prowadzania wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu. Celem ogólnym projektu jest wzrost konkurencyjności i rozwój potencjału adaptacyjnego w zakresie nowych technologii i organizacji pracy pracowników sektora ochrany zdrowia i usług medycznych, poprzez nabycie nowych umiejętności i kwalifikacji oraz dostosowania ich do potrzeb regionalnej gospodarki. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez cykl szkoleń mających na calu podniesienie kwalifikacji zawodowych osób objętych wsparciem, podwyższenie poziomu technologicznego wśród pracowników służy zdrowia poprzez doskonalenie umiejętności obsługi komputera i informatycznych programów dla służby zdrowia. Do wykonania zadań związanych z realizacją projektu zatrudniony został personel w ramach stosunku pracy, umów cywilno-prawnych w tym zlecenie i dzieło oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej za wykonywanie pracy asystenta menadżera przysługuje mi wynagrodzenie jako koszt kwalifikowany, który rozliczany jest na podstawie wystawionej przez Stronę noty księgowej-obciążeniowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymana dotacja na realizację projektu jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych a koszty kwalifikowane w związku z realizacją projektu stanowią koszty uzyskania przychodu?

2.

Czy dochody pracowników bezpośrednio realizujących projekt, zatrudnionych przez Wnioskodawcę na umowę zlecenia, dzieło lub umowę o pracę oraz wynagrodzenie Wnioskodawcy korzystają w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego?

Odpowiedź na pytanie pierwsze stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zdaniem wnioskodawcy otrzymana dotacja rozwojowa na realizację projektu korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z tym koszty kwalifikowane w związku z realizacją projektu nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle ww. przepisów otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z wniosku wynika, iż wnioskodawca skorzystał ze wsparcia z funduszy strukturalnych w nowym okresie programowania 2007-2013 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Program ten jest finansowany w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15% z budżetu państwa. Instytucjami wdrażającymi ww. program jest Samorząd Województwa. Jako przedsiębiorca wnioskodawca poprowadzi cykl szkoleń mających na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych osób objętych wsparciem, podwyższenie poziomu technologicznego wśród pracowników służby zdrowia poprzez doskonalenie umiejętności obsługi komputera i informatycznych programów dla służby zdrowia.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jednakże tylko u jej beneficjenta.

Gdyby natomiast ww. dotacja wypłacona była za pośrednictwem agencji rządowych, otrzymane środki u ich beneficjenta mogłyby korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż jeżeli w związku z realizacją programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, wnioskodawca jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te stanowić będą przychód z prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Pamiętać jednakże należy, iż wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl