IPPB1/415-686/09-7/KS - Zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, wypłaconego podatnikowi za realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-686/09-7/KS Zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, wypłaconego podatnikowi za realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z 14 września 2009 r. (data wpływu 18 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.) złożonym na wezwanie z dnia 20 listopada 2009 r. Nr IPPB1/415-686/09-2/KS oraz pismem z dnia 8 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego wynagrodzenia za realizację projektu ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego wynagrodzenia za realizację projektu ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą. Jest właścicielem i Dyrektorem szkoły X - szkoła posiada uprawnienia szkoły publicznej. Szkoła realizuje projekt współfinansowany z funduszu Unii Europejskiej. Wnioskodawczyni jest koordynatorem projektu oraz prowadzi kilka lekcji języka polskiego w ramach projektu.

Pismem z dnia 1 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 20 listopada 2009 r. Nr IPPB1/415-686/09-2/KS oraz pismem z dnia 8 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła przedstawiony stan faktyczny o następujące informacje:

*

nazwa programu: Program Operacyjny Kapitał Ludzki /POKL/Strategia na lata 2007-2013,

*

numer i nazwa Priorytetu: IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach

*

numer i nazwa działania: 9.3 Upowszechnianie formalnego kształcenia ustawicznego,

*

tytuł projektu: "Szkoła średnia pomimo barier - kształcenie ustawiczne", okres realizacji: 5 sierpnia 2008 r. do 31 marca 2011 r.,

*

projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego,

*

Wnioskodawczyni jest bezpośrednim beneficjentem otrzymującym współfinansowanie, prowadzi działalności gospodarczą (oświatową) osoby rozliczającej się z podatków na zasadach ogólnych. Jest autorką wniosku, koordynatorem i bezpośrednim realizatorem projektu oraz dyrektorem i właścicielem przedsiębiorstwa. Działalność gospodarczą prowadzi pod firmą Irena Ratyńska - szkoła X.

*

umowa o dofinansowanie projektu została zawarta z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Programów Unijnych, podpisana przez Dyrektor MJWPU Pana W. R. i Wnioskodawczynią. Transze płatności są bezpośrednio przekazywane przez MJWPU na konto bankowe Wnioskodawczyni - szkoły X.

*

pomoc będzie otrzymywana do zakończenia realizacji projektu czyli do 31 marca 2011 r.,

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie za realizację projektu otrzymywane ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, wypłacane Wnioskodawczyni jako osobie bezpośrednio realizującej projekt powinno być wolne od podatku zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odnośnymi rozporządzeniami, czy też Wnioskodawczyni ma odprowadzić zaliczkę na podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odnośnych rozporządzeń wynagrodzenie za bezpośrednią realizację projektu otrzymywane ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej jest wolne od podatku.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna ona od swojego wynagrodzenia odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tekst jedn. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle zatem ww. przepisów otrzymana przez Wnioskodawczynię dotacja co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni skorzystała ze wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego w nowym okresie programowania 2007-2013, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki.

W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie powołanego przepisu ze zwolnienia korzystają dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że jeżeli w związku z realizacją programu operacyjnego, objętego okresem programowania 2007 - 2013, Wnioskodawczyni jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te, nie stanowią wynagrodzenia dla Wnioskodawczyni, lecz w części nie przeznaczonej na nabycie lub wytworzenie środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych - przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek w wysokości 75 zł, nadpłata w wysokości 35 zł dokonana w dniu 16 września 2009 r. będzie zwrócona, na rachunek bankowy, z którego została uiszczona zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl