IPPB1/415-681/13-5/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-681/13-5/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 11 czerwca 2013 r.) oraz uzupełnieniu wniosku z dnia 2 września 2013 r. (data wpływu 5 września 2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-681/13-3/MT z dnia 23 sierpnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* pytania Nr 1 - jest prawidłowe,

* pytania Nr 2 - jest nieprawidłowe,

* pytania Nr 3 w części dotyczącej sprzedaży udziałów nabytych w 1977 r., 1995 r. i 2006 r. - jest prawidłowe,

* pytania Nr 3 w części dotyczącej sprzedaży udziałów nabytych w 2013 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych skutków podatkowych sprzedaży działek rolnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jako jedna z siedmiorga spadkobierców odziedziczyła w drodze prawomocnych postanowień sądowych po bezdzietnym rodzeństwie Jej ojca udział we własności budynku - domu mieszkalnego i trzech działek stanowiących gospodarstwa rolne o areale 1,07 - 1,08 ha każda.

Ponieważ jeden ze spadkobierców nie był zainteresowany współwłasnością wystąpił o dział spadków i prawomocnym postanowieniem sądu został dokonany dział, a także zniesiono współwłasność poprzez podział jednej z działek na dwie odrębne działki oraz przyznanie domu w całości jednej osobie poprzez dopłatę do wartości majątku na rzecz tego spadkobiercy, który wnosił o wyłączenie ze współwłasności. Spłaty zostały dokonane w całości w marcu b.r.

Obecnie prowadzone jest w tutejszej gminie postępowanie mające na celu uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego z równoczesną zmianą przeznaczenia przedmiotowych działek pod zabudowę produkcyjną i usługową z obiektami handlowymi powyżej 2000 m2. Zmiana ta powinna dokonać się jeszcze w 2013 r. Grunty orne znajdujące się na terenie tych działek są i nadal będą użytkowane rolniczo do momentu ich sprzedaży. Wnioskodawczyni zamierza sprzedać swoje udziały w całości nie dzieląc ich na działki.

Wnioskodawczyni pismem z dnia 2 września 2013 r. (data wpływu 5 września 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie, doprecyzowała opis zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, iż:

1. Daty śmierci spadkodawców to:

* 1 stycznia 1977 r.

* 5 lutego 1995 r.

* 12 lipca 2006 r.

Data działu spadku i zniesienia współwłasności to 6 lutego 2013 r. (uprawomocniony 8 marca 2013 r.).

2. Wartość nieruchomości otrzymanej przez Wnioskodawczynię w wyniku zniesienia współwłasności uległa powiększeniu.

Po pierwsze: z uwagi na fakt, że jeden ze współspadkobierców wystąpił o dział spadku i prawomocnym postanowieniem sądu został dokonany dział, w ten sposób, że dokonano podziału jednej z działek na dwie odrębne dziatki oraz przyznano dom znajdujący się na jednej z nowo utworzonych działek w całości tej osobie, która wnosiła o dział spadku. Jednocześnie zasądzona została dopłata do wartości majątku na rzecz tego spadkobiercy, który wnosił o wyłączenie ze współwłasności w dwóch pozostałych działkach.

Po drugie: drugi ze współspadkobierców zrezygnował ze współwłasności w dwóch działkach (które nie ulegały podziałowi) ze wskazaniem na rzecz Wnioskodawczyni połowy wielkości przysługującego mu udziału. Ten spadkobierca przekazał (również w połowie) swe zobowiązanie co do spłaty pierwszego spadkobiercy na Wnioskodawczynię z uwagi na brak środków finansowych do jego wykonania.

3. W wyniku zniesienia współwłasności została dokonana spłata na rzecz Wnioskodawczyni w wysokości 3.000 (trzech tysięcy złotych) za udział Wnioskodawczyni w budynku posadowionym na jednej z działek.

4. W wyniku zniesienia współwłasności Wnioskodawczyni stała się właścicielką gospodarstwa rolnego.

5. W związku ze sprzedażą grunty nie utracą charakteru rolnego. Zamiar potencjalnego nabywcy co do sposobu wykorzystania tego gruntu nie jest znany Wnioskodawczyni. Powyższy grunt jednak ma przeznaczenie pod zabudowę produkcyjną i usługową z obiektami handlowymi powyżej 2000 m2. W ostatnim czasie uprawomocnił się nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Jest zatem prawdopodobne, iż nabywca wybuduje na tym gruncie np. magazyny, lub sklepy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Która data jest data nabycia spadku: śmierci spadkodawcy, czy postanowienia sądu.

2. Czy postanowienie sądu dotyczące działu spadku i zniesienia współwłasności, przyznające pozostałym współwłaścicielom dodatkowe udziały w działkach powoduje zmianę daty nabycia spadku w odniesieniu do tych "dodatkowych" udziałów, czy daty pozostają takie jak w odpowiedzi na punkt 1.

3. Czy w związku z planowaną sprzedażą działek rolnych, w kontekście zmiany ich przeznaczenia Wnioskodawczyni będzie podlegała obowiązkowi zapłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. z późn. zm. - art. 30e.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad: 1

Data nabycia spadku to data śmierci spadkodawcy.

Ad: 2

Wszelkie przeniesienia własności/współwłasności w majątku, który został nabyty uprzednio na drodze dziedziczenia ustawowego nie mają wpływu na zmianę daty nabycia spadku.

Ad: 3

Wnioskodawczyni nie będzie podlegać obowiązkowi opłaty podatku dochodowego. Wnioskodawczyni nie jest pewna tylko tych "dodatkowych" udziałów, których właścicielem stała się na drodze dopłaty po zniesieniu współwłasności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* pytania Nr 1 - jest prawidłowe,

* pytania Nr 2 - jest nieprawidłowe,

* pytania Nr 3 w części dotyczącej sprzedaży udziałów nabytych w 1977 r., 1995 r. i 2006 r. - jest prawidłowe,

* pytania Nr 3 w części dotyczącej sprzedaży udziałów nabytych w 2013 r. - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni jako jedna z siedmiorga spadkobierców odziedziczyła w drodze prawomocnych postanowień sądowych po bezdzietnym rodzeństwie Jej ojca udział we własności budynku - domu mieszkalnego i trzech działek stanowiących gospodarstwa rolne o areale 1,07 - 1,08 ha każda. daty śmierci spadkodawców to: 1977 r., 1995 r. i 2006 r. Następnie w dniu 6 lutego 2013 r. dokonano działu spadku i zniesienia współwłasności. Wartość nieruchomości otrzymanej przez Wnioskodawczynię w wyniku zniesienia współwłasności uległa powiększeniu.

Przepisy prawa w sposób jednoznaczny określają moment i podstawę nabycia nieruchomości (udziałów w nieruchomości). W przypadku nabycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości w drodze spadku datą nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest data otwarcia spadku, czyli śmierć spadkodawcy.

Zgodnie bowiem z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych.

Stosownie do art. 924 i 925 ww. ustawy spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobierców do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Z kolei celem postępowania o zniesienie współwłasności w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego jest nowe ukształtowanie prawa własności rzeczy, która stanowi przedmiot współwłasności. Zgodnie z art. 195 Kodeksu cywilnego współwłasność jest instytucją prawa cywilnego polegającą na tym, że własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom. Współwłaścicielom przysługują części wspólnego prawa własności (tzw. udziały), którymi mogą swobodnie rozporządzać. Dopóki więc istnieje współwłasność można mówić tylko o istnieniu udziałów w tym prawie, o ich nabywaniu i zbywaniu, nigdy - o prawie do części rzeczy, o jej zbywaniu bądź nabywaniu w częściach. Współwłaściciele mają swoje udziały w prawie, ale nie w rzeczy.

Zgodnie z art. 210 i nast. Kodeksu cywilnego, każdy ze współwłaścicieli w każdym czasie może domagać się zniesienia współwłasności. Zniesienie współwłasności nie stanowi nabycia rzeczy wyłącznie wówczas, jeżeli nabyte na własność mienie mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbył się bez spłat i dopłat.

Gdy w wyniku zniesienia współwłasności udział danej osoby ulega powiększeniu mamy do czynienia z nabyciem, gdyż zwiększa się stan jej majątku osobistego. Nie zmienia tego fakt, że zniesienia współwłasności dokonuje się bez spłat i dopłat. Zatem jeżeli przy dokonaniu zniesienia współwłasności wystąpiło przysporzenie majątku ponad udział posiadany przed zniesieniem współwłasności oznacza to, że dla udziału w nieruchomości nabytego w drodze zniesienia współwłasności dniem nabycia będzie dzień, w którym nastąpiło zniesienie współwłasności. W konsekwencji należny jest podatek dochodowy z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, jednakże należny jest nie od całości osiągniętego przychodu, lecz od nadwyżki ponad posiadany udział.

Tak więc co do zasady, zniesienie współwłasności jest formą nowego nabycia wówczas, gdy w wyniku tego zniesienia podatnik otrzymuje nieruchomość (udział w nieruchomości), która po dokonanym podziale przekracza udział jaki pierwotnie podatnikowi przysługiwał. Dla celów podatku dochodowego bieg terminu pięcioletniego dla części udziału w nieruchomości, ponad udział we współwłasności należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie w drodze zniesienia współwłasności. Jeżeli natomiast w wyniku zniesienia współwłasności udział się nie zwiększa, wówczas datą nabycia nieruchomości (udziału w nieruchomości) jest data pierwotnego nabycia udziału w nieruchomości, a nie data zniesienia współwłasności.

Zgodnie z teorią prawa rzeczowego przyznanie danej osobie na wyłączną własność rzeczy w drodze zniesienia współwłasności, podziału majątku wspólnego czy działu spadku, jest nabyciem tych rzeczy. Natomiast, biorąc pod uwagę przyjętą linię orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, nabyciem rzeczy w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest przyznanie jej na wyłączną własność jednemu ze współwłaścicieli w wyniku podziału majątku wspólnego, jeśli:

* podział taki jest ekwiwalentny w naturze i nie towarzyszą mu spłaty i dopłaty lub

* wartość otrzymanej przez daną osobę rzeczy w wyniku dokonanego podziału mieści się w udziale, jaki przysługiwał jej w majątku wspólnym.

Jeżeli więc spełnione są wymienione wyżej warunki, podział nieruchomości nie może być rozpatrywany w kategoriach nabycia. W takiej sytuacji za datę jej nabycia uznać należy datę pierwotnego nabycia udziału w nieruchomości. Jeżeli jednak na skutek dokonanego podziału nieruchomości lub zniesienia współwłasności przysługujący danej osobie udział ulega powiększeniu lub też towarzyszą mu spłaty i dopłaty wówczas czynność ta skutkuje nabyciem ponad dotychczas posiadany udział. Podkreślić zatem należy, iż w każdej sytuacji, kiedy w wyniku zniesienia współwłasności jeden z dotychczasowych współwłaścicieli został zobowiązany do dopłaty, mamy do czynienia z nieekwiwalentnym podziałem, a po stronie osoby zobowiązanej do dopłaty następuje nabycie majątku przekraczające pierwotnie posiadany przez niego udział we współwłasności.

Jak wskazano we wniosku wartość przedmiotowej nieruchomości w wyniku zniesieniu współwłasności uległa powiększeniu.

Przenosząc zatem powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni nabyła udział w nieruchomości, odpowiednio w latach 1977, 1995, 2006 oraz w 2013 r. Zatem bieg terminu pięcioletniego, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, winien być liczony stosownie do nabycia udziałów, od końca roku 1977, 1995, 2006 oraz 2013 r.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni dokonując sprzedaży działek rolnych dokona zbycia zarówno udziału w tych działkach nabytego w 1977 r., 1995 r., 2006 r. jak również udziału nabytego w 2013 r. w wyniku odpłatnego zniesienia współwłasności.

Biorąc powyższe pod uwagę, sprzedaż działek w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w 1977 r., 1995 r., 2006 r. nie będzie stanowiła źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ została dokonana po upływie 5 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie.

Natomiast dokonując oceny skutków podatkowych planowanej sprzedaży przedmiotowych działek w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w 2013 r. w wyniku odpłatnego zniesienia współwłasności należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i art. 45 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym w myśl przytoczonego przepisu art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć m.in. związane ze zbyciem koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości (prawa), koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości (prawa), wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej sprzedaży, opłatę notarialną, podatek od czynności cywilnoprawnych, opłatę sądową. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć zatem związek przyczynowo - skutkowy.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że przychód podlegający opodatkowaniu może zostać obniżony wyłącznie o poniesione koszty odpłatnego zbycia odpowiadające wyłącznie tej części udziału w nieruchomości, jaki nabyty został ewentualnie w 2013 r.

Natomiast koszty uzyskania przychodu należałoby ustalić zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do tego przepisu za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczyi praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Wysokość nakładów ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ustawy).

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

W ty miejscu wskazać należy, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Z unormowania powyższego wynika, że ustawodawca możliwość skorzystania z przedmiotowego zwolnienia, uzależnił od spełnienia warunku, iż zbywana nieruchomość musi wchodzić w skład gospodarstwa rolnego zbywcy oraz że zbywane grunty nie mogą w związku z ich sprzedażą utracić charakteru rolnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni planuje sprzedać udziały w działkach rolnych (nabyte w 2013 r. w wyniku zniesienia współwłasności). Zamiar potencjalnego nabywcy co do sposobu wykorzystania tego gruntu nie jest znany Wnioskodawczyni. Powyższy grunt ma jednak przeznaczenie pod zabudowę produkcyjną i usługową z obiektami handlowymi powyżej 2000 m2. W ostatnim czasie uprawomocnił się nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Jest zatem prawdopodobne, iż nabywca wybuduje na tym gruncie np. magazyny lub sklepy.

Zgodnie z treścią przytoczonych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

* grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tekst jedn.: będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak wspomniano wyżej, jedną z zasadniczych przesłanek wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest to, aby zbywane grunty zachowały charakter rolny. Oceniając spełnienie tej przesłanki, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Ma ono miejsce przede wszystkim wówczas, jeżeli grunt zostaje przeznaczony pod działalność gospodarczą, albo pod budownictwo. W momencie ich sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

Ustawodawca warunkuje zastosowanie przedmiotowego zwolnienia od tego by nie zmienił się charakter zbywanego gruntu, a nie jego status prawny. O tym jaki charakter ma dany grunt decyduje natomiast sposób jego faktycznego wykorzystania. O utracie przez grunt charakteru rolnego może zatem świadczyć faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntu łączące się ze zmianą dotychczasowego przeznaczenia. Dlatego też brak jakiejkolwiek wiedzy zbywającego grunt rolny o zamiarach nabywcy co do sposobu wykorzystywania tego gruntu, eliminuje możliwość zastosowania przez zbywającego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.

Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia. Podatnik chcąc skorzystać ze zwolnienia od podatku, ma obowiązek ustalenia zamiaru nabywcy co do sposobu wykorzystania gruntu, będącego przedmiotem sprzedaży.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego jednoznacznie wynika, że grunt będący przedmiotem sprzedaży ma przeznaczenie pod zabudowę produkcyjną i usługową z obiektami handlowymi powyżej 2000 m2. A zatem przedmiotowe grunty w wyniku sprzedaży utracą charakter rolny, co uniemożliwia zastosowanie przez zbywającego zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż:

* datami nabycia przez Wnioskodawczynię udziałów w przedmiotowej nieruchomości są daty śmierci spadkodawców a mianowicie: 1977 r., 1995 r., 2006 r., a w stosunku udziału przekraczającego udział spadkowy rok 2013 (data zniesienia współwłasności),

* sprzedaż działek rolnych w części nabytej w drodze spadku (1977 r., 1995 r. oraz 2006 r.) nie będzie stanowiła źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o po 5 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie,

* sprzedaż działek rolnych w części nabytej w drodze zniesienia współwłasności, jeżeli nastąpi przed upływem 5 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 30e ww. ustawy.

Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek w wysokości 140 zł, nadpłata w wysokości 20 zł dokonana w dniu 24 czerwca 2013 r. będzie zwrócona, na numer konta wskazany w części F wniosku ORD-IN zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl