IPPB1/415-68/14-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-68/14-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 23 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Osoba fizyczna (Podatnik) planuje rozpoczęcie działalności gospodarczej. Będzie ona obejmowała obrót nieruchomościami, udzielanie pożyczek, obrót akcjami spółek publicznych i niepublicznych oraz udziałami w spółkach. Podatnik będzie nabywał i zbywał akcje oraz udziały. Przedmiotem działalności podatnika, zgodnie z wpisem do centralnej ewidencji informacji o działalności gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej będzie m.in. działalność określona w PKD 64.99.Z. Z opisem "pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych".

Zgodnie z komentarzem do PKD podklasa 64.99.Z obejmuje działalność inwestycyjną na własny rachunek dokonywaną poprzez lokatę kapitału za pośrednictwem przedsiębiorstw wysokiego ryzyka, klubów inwestycyjnych itp. Zgodnie natomiast z komentarzem do podklasy 66.12.Z, podklasa 64.99.Z obejmuje działalność na rynkach finansowych wykonywaną na własny rachunek. Zamiarem podatnika jest dokonywanie nabywania i zbywania udziałów i/lub akcji.

Podatnik złoży oświadczenie, o którym mowa w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. (tekst jedn.: oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie 19% podatku liniowego).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przychody podatnika z odpłatnego zbycia (w tym sprzedaży) akcji oraz udziałów oraz koszty uzyskania tych przychodów będą dla podatnika przychodami i kosztami zaliczanymi do źródła przychodów podatnika - pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z odpłatnego zbycia akcji i udziałów będą dla podatnika przychodami zaliczanymi do źródła przychodów podatnika - pozarolnicza działalność gospodarcza.

W konsekwencji koszty uzyskania tych przychodów będą powiększały wartość kosztów uzyskania przychodów podatnika służących określeniu dochodu podatnika ze źródła - pozarolnicza działalność gospodarcza.

Co do zasady obrót instrumentami finansowymi podlega opodatkowaniu na podstawie art. 30b ust. 1 u.p.d.o.f., a dochód z tego tytułu zalicza się do źródła przychodów; kapitały pieniężne. Równocześnie jednak zgodnie z ust. 4 omawianego artykułu,. "przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli odpłatne zbycie papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej".

Oznacza to, że zgodnie z art. 30b ust. 4 u.p.d.o.f. przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających łączą się z pozostałymi przychodami z działalności gospodarczej, jeżeli takie odpłatne zbycie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Dla uznania, iż do przedmiotu działalności gospodarczej podatnika należy m.in. nabywanie i zbywanie papierów wartościowych (w tym akcji i udziałów) konieczne jest łączne spełnienie dwóch warunków:

* stosowny wpis do centralnej ewidencji t informacji o działalności gospodarczej rzeczypospolitej polskiej potwierdzający, że zakres działalności gospodarczej podatnika obejmuje m.in. działalność określoną w PKD 64.99.Z. oraz

* faktyczne dokonywanie przez podatnika nabycia i zbycia akcji i/lub udziałów.

Warunek pierwszy podatnika zostanie spełniony, ponieważ stosowny zapis pojawi się w przedmiocie działalności podatnika. Warunek drugi zostanie spełniony przez podatnika z chwilą podjęcia przez niego faktycznej działalności w zakresie obrotu akcjami i udziałami.

Zgodnie z komentarzem do PKD, podklasa 64.99.Z obejmuje działalność inwestycyjną na własny rachunek) dokonywaną poprzez lokatę kapitału za pośrednictwem przedsiębiorstw wysokiego ryzyka, klubów inwestycyjnych itp. Zgodnie natomiast z komentarzem do podklasy 66.12.Z podklasa 64.99.Z obejmuje działalność na rynkach finansowych wykonywaną na własny rachunek. Zatem niewątpliwie podklasa 64.99.Z obejmuje nabywanie i zbywanie papierów wartościowych (w tym akcji i udziałów).

Stanowisko podatnika potwierdza interpretacja indywidualna Ministra Finansów sygn. IPPB1/415-307/09-4/MT dotyczącą podobnego zdarzenia przyszłego. We wniosku o wydanie interpretacji wnioskodawca opisał sytuację zbycia (w tym sprzedaży) akcji (zarówno nabytych w charakterze wkładu, jak później zakupionych) przez spółkę komandytową, do której zamierzał przystąpić w charakterze wspólnika. Zapytanie wnioskodawcy dotyczyło kwestii, czy przychody spółki komandytowej z odpłatnego zbycia (w tym sprzedaży) akcji oraz koszty uzyskania tych przychodów będą dla wnioskodawcy, w przypadającej części wynikającej z umowy spółki, przychodami i kosztami zaliczanymi do źródła przychodów wnioskodawcy - pozarolnicza działalność gospodarcza, gdy przedmiotem działalności spółki komandytowej m.in. będzie nabywanie i zbywanie papierów wartościowych. Zapytanie dotyczyło przy tym zarówno sytuacji, gdy udziały lub akcje zostały wniesione do spółki komandytowej w formie wkładu niepieniężnego, jak i gdy udziały lub akcje spółka zakupiła.

We własnym stanowisku co do oceny tych zdarzeń wnioskodawca uznał, iż gdy przedmiotem działalności gospodarczej będzie nabywanie i zbywanie papierów wartościowych i wnioskodawca będzie dokonywał takich transakcji w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, uzyskany przychód należy traktować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, niezależnie od tego czy przedmiotowe akcje zostaną nabyte w drodze zakupu czy jako wkład niepieniężny. W obu przypadkach organ uznał stanowisko i wnioskodawcy za prawidłowe.

Podobne stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów sygn. IPPB1/415-840/09-4/MT IPPB1/415-1117/10-3/EC, IPPB1/415-1117/10-4/EC, IBPBI/1/415-707/10/AB, IBPBI/1/415-721/10/AB, IBPBI/1/415-739/10/AB, IBPBI/1/415-722/10/AB.

Z kolei Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku o sygn. II FSK 1364/11 potwierdził, że do zakwalifikowania przychodów z odpłatnego zbycia akcji do przychodów z działalności gospodarczej konieczne jest spełnienie dwóch warunków; faktyczne prowadzenie działalności polegającej na odpłatnym zbyciu akcji i udziałów oraz to, że jest ona realizowana zgodnie z zapisami umowy spółki ujawnionymi w KRS-ie lub w przypadku podatnika odpowiednikiem zapisu w umowie spółki i wpisu do KRS-u jest wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o działalności gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej.

"Jakkolwiek zgodzić się należy z twierdzeniem, że Wojewódzki Sąd Administracyjny błędnie uznał, jakoby możliwość zakwalifikowania przychodów do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust, 1 pkt 1, 2 i 4-9 u.p.d.o.f. wyklucza możliwość zakwalifikowania ich jako pochodzących z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc pominął wnioski wypływające z art. 30b ust. 4 u.p.d.o.f. Niemniej - wbrew zarzutowi skargi kasacyjnej - ten ostatni przepis nie miał w sprawie zastosowania, ponieważ przychód spółki komandytowej z odpłatnego zbycia akcji nie miał następować w wykonywaniu działalności gospodarczej, rozumianej jako realizacja wynikającego z umowy spółki przedmiotu tej działalności, ale jedynie przy okazji prowadzenia działalności poza jej przedmiotem. Taki stan faktyczny (zdarzenie przyszłe w rozumieniu art. 14b § 3 O.p.) Przyjął organ interpretacyjny jako podstawę faktyczną interpretacji, a skarżący założenia tego skutecznie nie podważył."

Powołane interpretacje oraz wyrok dotyczą działalności w formie spółki komandytowej. Jednak należy wskazać, że z podatkowego punktu widzenia nie ma znaczenia to, czy podatnik uzyskuje przychody z działalności gospodarczej prowadzonej osobiście, czy też jako wspólnik spółki komandytowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednakże, tut. Organ wskazuje, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl