IPPB1/415-654/11-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-654/11-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem konkursów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem konkursów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (zwany dalej; Spółką) organizuje konkursy mające na celu wsparcie sprzedaży produktów Spółki w kolekturach, tj. miejscach sprzedaży gier hazardowych organizowanych przez Spółkę. Konkursy są przeprowadzane na podstawie zatwierdzonych przez Zarząd Spółki albo Dyrektora Oddziału regulaminów konkursów. Nagrody konkursowe są przyznawane osobom fizycznym prowadzącym sprzedaż produktów Spółki w kolekturach, które osiągnęły najlepsze wyniki sprzedaży w danym przedziale czasu. Nagrodami mogą być: pieniądze, rzeczy, bony towarowe. Zorganizowanie konkursu pozwała wyłonić i wyróżnić najbardziej skutecznych sprzedawców, a poprzez zaangażowanie sprzedawców w rywalizacji konkursowej ma za zadanie zwiększenie globalnej sprzedaży produktów Spółki. Wśród potencjalnych uczestników konkursów, którym mogą zostać przyznane nagrody należy wyodrębnić trzy grupy uczestników - osób fizycznych: osoby fizyczne prowadzące sprzedaż produktów Spółki w ramach wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej (zwane dalej; kolektorami prawnymi); - osoby fizyczne sprzedające produkty Spółki jako jej pracownicy bądź też zleceniobiorcy (nieprowadzący działalności gospodarczej w tym zakresie), które łączy ze Spółką umowa o pracę albo cywilnoprawna umowa zlecenia (zwane dalej zbiorczo; kolektorami fizycznymi); - osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę u kontrahentów Spółki, którzy mają zawarte z nią umowy agencyjne na pośrednictwo w sprzedaży jej produktów (zwani dalej; pracownikami kontrahenta). Spółki nie łączy z pracownikami kontrahenta żadna umowa o pracę albo cywilnoprawna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Według jakich zasad należy opodatkować nagrody przekazywane zwycięzcom organizowanych przez Spółkę konkursów skierowanych do kolektorów prawnych, kolektorów fizycznych oraz pracowników kontrahentów.

Odpowiedź w zakresie opodatkowania osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź w zakresie opodatkowania pozostałych osób zostanie udzielona odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy należy przyjąć następujące zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przyznawanych nagród konkursowych.

Nagrody przyznane kolektorom prawnym powinny być opodatkowane na analogicznych zasadach jak uzyskiwane przez nich przychody z działalności gospodarczej. Uzyskanie przez kolektora prawnego przychodu z tytułu otrzymania nagrody jest pochodną prowadzenia przez niego działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży produktów Spółki. Konkurs jest więc immanentnie związany z wykonywaną przez kolektora prawnego działalnością gospodarczą. Nie powinno dzielić się i opodatkowywać wg. odmiennych zasad przychodów wygenerowanych z tego samego źródła przychodu, tj. z działalności gospodarczej.

Należy mieć na względzie, że gdyby kolektor prawny nie prowadził działalności gospodarczej w omawianym zakresie, to nie mógłby uzyskać przychodu z tytułu otrzymania nagrody za udział w konkursie organizowanym przez Spółkę. Powyższe oznacza, że kolektorzy prawni powinni samodzielnie doliczać przychód z tytułu otrzymania nagrody konkursowej do swoich przychodów z działalności gospodarczej i w ten sposób uwzględnić go w rachunku podatkowym. Opodatkowanie nagrody może nastąpić w omawianym przypadku wg. skali podatkowej, bądź też wg. jednolitej 19% stawki podatku jeżeli kolektor prawny opodatkowuje dochody na podstawie zasad określonych w art. 30c u.p.d.o.f. Spółka nie występuje więc w związku z przekazaniem nagrody kolektorowi prawnemu w charakterze płatnika podatku dochodowego.

Dodać także można, że również w orzecznictwie sądowym akcentuje się, że "sam fakt uzyskiwania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej eliminuje danego podatnika z kręgu osób uprawnionych do skorzystania ze zryczałtowanego opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skład orzekający podziela pogląd wyrażony w przedstawionej uchwale z dnia 25 czerwca 2007 r. i stwierdza, że ma on zastosowanie również w sprawie niniejszej, gdyż powołany przepis ustawy podatkowej obowiązywał w 2000 r. w analogicznym brzmieniu jak w roku podatkowym, którego uchwała bezpośrednio dotyczy, a więc 1999." Wyrok NSA z 15 listopada 2007 r. II FSK 1012/07 - publ. http://orzeczenia.nsa.goy.pl/

Nadmienić należy, że Spółka wystąpiła w przeszłości do Ministra Finansów z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w sprawie ustalenia zasad opodatkowania nagród wypłacanych przez nią osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą za zajęcie ich konia miejsca w gonitwie premiowanego nagrodą.

W wydanej w dniu 31 sierpnia 2009 r. interpretacji IPPB2/415-397/09-2/MS Minister Finansów podniósł, że:

"Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zarówno właściciel konia, trenerzy, jak i jeźdźcy wykonują Swoje zadania (odpowiednio chów i hodowla koni, trenowanie koni i dosiadanie koni) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Uzyskują oni nagrodę za miejsce w związku ze startem i zdobyciem przez konia premiowanego miejsca. Dodatkowo właściciel konia otrzymuje tzw. premię dodatkową z tytułu ważnego startu konia w gonitwie, tj. za wystartowanie i ukończenie przez konia gonitwy bez dyskwalifikacji. Premia ta jest przyznawana tylko dla właścicieli, których konie trenowane są poza torem wyścigów konnych Wnioskodawcy.

Skoro zatem właściciel konia, trenerzy i jeźdźcy prowadzą w tym zakresie działalność gospodarczą, to uzyskana nagroda za miejsce, jaki premia dodatkowa jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 14 ust. 1 ww. ustawy, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też otrzymaną nagrodę nalezy zakwalifikować jako przychód z działalności gospodarczej, a nie przychód z innych źródeł określony w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy przy tym nadmienić, że nagroda stanowiłaby przychód z innych źródeł, o ile nie należałaby do przychodów określonych w art. 14 ustawy. Jak wynika z powyższego, w przedmiotowej sprawie art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy nie znajduje zastosowania. Również nie może mieć zastosowania odrębne opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, stosowane w przypadku wygranych i nagród zaliczanych do przychodów z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy, ato oznacza to, że wypłacający nagrodę - organizator wyścigów nie ma obowiązku potrącania kwoty podatku od osób fizycznych z tytułu wypłaty danej nagrody. Wynika to z zapisu zawartego w art. 41 ust. 4 ww. ustawy zgodnie, z którym płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2,4 - 5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5."

Pomimo występujących różnic co do okoliczności przyznawania nagród w niniejszym stanie faktycznym oraz stanie będącym przedmiotem cytowanej wyżej interpretacji, zwrócić należy uwagę na występowanie pewnego wspólnego elementu w tych stanach faktycznych. Otóż w jednym i drugim osoba fizyczna otrzymująca nagrodę prowadzi działalność gospodarczą i to w związku z jej wykonywaniem może otrzymać nagrodę w ramach konkursu organizowanego przez Spółkę. W opinii Spółki także w świetle treści ww. interpretacji, uznać należy, że obowiązek rozliczenia podatku z tytułu otrzymania nagrody przez kolektora prawnego spoczywa tylko na nim, zaś sarno rozliczenie odbywa się na zasadach przewidzianych dla opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej.

Analogiczne stanowisko zostało zaaprobowane w interpretacji Ministra Finansów z dnia 22 marca 2010 r. IPPB1/415-960/09-4/AG.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca - Totalizator Sportowy Sp. z o.o. organizuje konkursy mające na celu wsparcie sprzedaży produktów Spółki w kolekturach. Konkursy są przeprowadzane na podstawie zatwierdzonych przez Zarząd Spółki albo Dyrektora Oddziału regulaminów konkursów. Organizowane przez Wnioskodawcę konkursy skierowane są m.in. do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "konkurs", również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami". Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako "przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to "impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś". Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to "zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród".

Z treści wniosku wynika, że konkursy jakie Spółka przeprowadza posiadają regulamin, wskazane są kryteria na podstawie, których są wyłaniani zwycięzcy, czyli wystąpią elementy niezbędne do uznania ich za konkurs, a zatem spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez kontrahentów Spółki będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Opodatkowanie nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tegoż artykułu.

Zasady ustalania wartości świadczeń w naturze zostały określone w art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W konsekwencji, podstawę opodatkowania w przypadku wydawanych przez Spółkę nagród rzeczowych należy ustalić na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zatem w przypadku, gdy będzie to nagroda pieniężna, laureaci konkursu otrzymają nagrodę po potrąceniu kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10%, który Spółka jako płatnik podatku winna pobrać od wartości nagrody i odprowadzić w określonym ustawą terminie na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

W sytuacji nagród rzeczowych laureaci konkursów, przed wydaniem nagrody powinni wpłacić płatnikowi zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody. Wpłata kwoty podatku przez podatnika może przybrać postać rzeczywistej wpłaty, bądź potrącenia z kwot przysługujących z wynagrodzenia pracownika lub zleceniobiorcy za ich zgodą. Niemniej jednak wskazać należy, iż powyższe kwestie regulują inne przepisy niż przepisy prawa podatkowego, do których interpretowania nie jest upoważniony Minister Finansów.

Zatem Spółka, tak jak w przypadku nagród pieniężnych powyższy podatek, zobowiązana będzie odprowadzić na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzi deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z treścią art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy.

Reasumując stwierdzić opisane przez Spółkę wygrane uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, stanowiącego unormowanie szczególne w odniesieniu do art. 27 i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - Spółka winna pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody.

Ponadto organ podatkowy wskazuje, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnić się od stanu faktycznego, który wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl