IPPB1/415-651/14-4/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-651/14-4/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2014 r. (data nadania 12 września 2014 r., data wpływu 15 września 2014 r.) złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-651/14-2/MT z dnia 4 września 2014 r. (data nadania 4 września 2014 r., data doręczenia 8 września 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z produkcji grzybni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z produkcji grzybni.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą (handel i budownictwo) opodatkowaną liniowym 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca prowadzi też działalność w zakresie uprawy grzybów, opodatkowaną jako dział specjalny produkcji rolniczej (podatek dochodowy) oraz w zakresie podatku VAT Wnioskodawca jest rozliczany jako rolnik ryczałtowy. W bieżącym roku 2014 Wnioskodawca zamierza uruchomić produkcję grzybni w nowowybudowanym zakładzie produkcyjnym, o powierzchni uprawnej powyżej 25 m2. Zakład składa się z magazynów, wiat, utwardzenia, budowli związanych z produkcja kompostu i podkładu dla grzybni oraz budowli, w których produkowana jest grzybnia z wcześniej przygotowanych materiałów, tj. kompostu, podkładu i zarodników grzyba.

Grzybnia z początkiem wzrostu grzybów jest produktem oferowanym do sprzedaży dla zakładów grzybiarskich i ogrodniczych.

Pismem z dnia 11 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.) Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego o informację, że produkcja grzybni prowadzona będzie w gospodarstwie rolnym.

Wnioskodawca chciałby zaznaczyć; że podatek dochodowy wynikający z prowadzenia działów specjalnych oparty jest o powierzchnię uprawną grzybni. Dlatego też prawidłowe ustalenie tej powierzchni jest najistotniejszym parametrem dla ustalenia szacunkowego dochodu dotyczącego uprawy grzybni i wnioskodawca chciałby w tej sprawie uzyskać stanowisko organu podatkowego.

Wnioskodawca przeformułował również pytanie oznaczone we wniosku nr 3 i przedstawił do niego własne stanowisko.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy produkcja grzybni może być rozliczana jako dział specjalny produkcji rolnej, zgodnie z szacowanym dochodem w Załączniku Nr 2, poz. 4 tabeli (podatek dochodowy od osób fizycznych).

2. Czy sprzedaż grzybni powinna być opodatkowana podatkiem VAT i połączona w rozliczeniu ze sprzedażą związaną z działalnością gospodarczą, bez możliwości opodatkowania podatkiem dotyczącym rolników ryczałtowych.

3. Czy budynki i budowle związane z przygotowaniem podkładu do wsiania grzybni, bez wsianej grzybni, stanowią podstawę do ustalenia powierzchni uprawnej grzybni, wynikającej z załącznika Nr 2 poz. 4 tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, załączonej do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 1 i nr 3. W zakresie pytania nr 2 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Produkcja grzybni może być rozliczana jako dział specjalny produkcji rolnej, co wynika wprost z art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Załącznik Nr 2 do tej ustawy (poz. 4).

Ad. 2.

Powierzchnie uprawną należy ustalić według powierzchni wykorzystanej dla wytworzenia grzybni, w fazie nasiewania zarodników grzybów. Do powierzchni uprawnej nie będą kwalifikowane budynki magazynowe, utwardzenie terenu, budowle związane z produkcja podkładu i kompostu i inne, nie obejmujące wytwarzania grzybni, a służące do przygotowania produkcji bez wsianej grzybni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), co do zasady, dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych. Przepisów tej ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej, które stanowią źródło przychodu określone w art. 10 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

#8210; licząc od dnia nabycia.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą. Zgodnie z przedstawioną wyżej definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce).

Działami specjalnymi produkcji rolnej, w myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy, są natomiast uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Z powyższych przepisów wynika, iż działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej.

Ponadto, jak wynika z przepisu art. 2 ust. 3a cytowanej wyżej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nie przekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Od dnia 1 stycznia 2014 r. normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określone zostały w Załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2013 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1171) na podstawie art. 24 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.)

Załącznik ten, tj. Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, określa, jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej. Jednocześnie informacje zawarte w tym załączniku mają znaczenie dla oceny, czy danego rodzaju działalność w ogóle ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli bowiem danego rodzaju uprawa czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie są wymienione w treści załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla czy też chów są działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji - do przychodów z tej działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi m.in. działalność w zakresie uprawy grzybów. W bieżącym roku 2014 Wnioskodawca zamierza uruchomić produkcję grzybni w nowowybudowanym zakładzie produkcyjnym, o powierzchni uprawnej powyżej 25 m2. Zakład składa się z magazynów, wiat, utwardzenia, budowli związanych z produkcja kompostu i podkładu dla grzybni oraz budowli, w których produkowana jest grzybnia z wcześniej przygotowanych materiałów, tj. kompostu, podkładu i zarodników grzyba. Grzybnia z początkiem wzrostu grzybów jest produktem oferowanym do sprzedaży dla zakładów grzybiarskich i ogrodniczych. Produkcja grzybni prowadzona będzie w gospodarstwie rolnym.

Z powołanych regulacji prawnych wynika, że do działów specjalnych produkcji rolnej zalicza się uprawę grzybów i grzybni - powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej, bowiem w Tabeli, o której wyżej mowa, w specyfice rodzajowej tego typu uprawa została wymieniona w poz. Nr 4. Oznacza to, że produkcja grzybni stanowić będzie dział specjalny produkcji rolnej, a dochody uzyskiwane z tego źródła przychodów będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast do ustalenia powierzchni uprawnej grzybni Wnioskodawca powinien wziąć pod uwagę powierzchnię uprawową grzybni pomijając budynki i budowle związane z przygotowaniem podkładu do wsiania grzybni.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku,ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl