IPPB1/415-65/09-2/KS - Czy wydatki poniesione na zakup wyposażenia i środków trwałych (ich amortyzacji), zrefinansowane środkami z dotacji, stanowią koszt uzyskania przychodów z działalności gospodarczej?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-65/09-2/KS Czy wydatki poniesione na zakup wyposażenia i środków trwałych (ich amortyzacji), zrefinansowane środkami z dotacji, stanowią koszt uzyskania przychodów z działalności gospodarczej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2009 r. (data wpływu 30 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

*

zaliczenia do opodatkowanych przychodów z działalności gospodarczej otrzymanej pomocy w postaci nieodpłatnych usług szkoleniowo-doradczych - jest nieprawidłowe,

*

zaliczenia do opodatkowanych przychodów z działalności gospodarczej podstawowego wsparcia pomostowego oraz jednorazowej dotacji inwestycyjnej - jest prawidłowe,

*

uznania za koszt uzyskania przychodów wydatków refinansowanych środkami z otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do przychodów z działalności gospodarczej otrzymanych środków w postaci nieodpłatnych usług szkoleniowo-doradczych, podstawowego wsparcia pomostowego, jednorazowej dotacji inwestycyjnej oraz w zakresie możliwości uznania za koszt uzyskania przychodów wydatków na zakup wyposażenia i środków trwałych refinansowanych środkami z otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na zakładaniu instalacji elektrycznych i telekomunikacyjnych w budynkach. Jest opodatkowany na zasadach ogólnych oraz prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. W roku 2007 był beneficjentem projektu "Wsparcie merytoryczne i finansowe dla osób podejmujących działalność gospodarczą" realizowanego przez Fundację Rozwoju Lubelszczyzny w ramach priorytetu 2 ZPORR-Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.5-Promocja przedsiębiorczości. Wnioskodawca jako beneficjent ostateczny otrzymał wsparcie w następującej postaci:

*

nieodpłatne usługi szkoleniowo-doradcze,

*

podstawowe wsparcie pomostowe na okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności,

*

jednorazowa dotacja inwestycyjna na realizację inwestycji związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wysokość dotacji uzależniona była od wskazanych przez Wnioskodawcę potrzeb. Wymagany wkład własny beneficjenta ostatecznego wynosił 25% kosztów kwalifikowanych inwestycji. Ze środków z jednorazowej dotacji zostały zrefundowane wydatki na zakup wyposażenia oraz środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Każdy rodzaj wsparcia został potwierdzony stosowną umową zawartą przez Wnioskodawcę z Fundacją Rozwoju Lubelszczyzny. Od Fundacji Wnioskodawca otrzymał również zaświadczenie, że uzyskane wsparcie stanowi pomoc de minimis.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy otrzymane środki w postaci wsparcia pomostowego i jednorazowej dotacji inwestycyjnej, a także nieodpłatne usługi szkoleniowo-doradcze stanowią dla mnie opodatkowany przychód z działalności gospodarczej.

Czy wydatki poniesione na zakup wyposażenia i środków trwałych (ich amortyzacji), zrefinansowane środkami z dotacji, stanowią koszt uzyskania przychodów z działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy środki otrzymane w ramach wsparcia pomostowego i jednorazowej dotacji inwestycyjnej stanowią przychód z działalności gospodarczej opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jedynie część dotacji, która została przeznaczona na zrefinansowanie zakupu środków trwałych nie jest opodatkowana. Usługi szkoleniowo-doradcze stanowią opodatkowany przychód z działalności gospodarczej jako świadczenie nieodpłatne.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy poniesione przez Niego wydatki, które zostały zrefundowane środkami z dotacji stanowią koszt uzyskania przychodu. Nie stanowią kosztu uzyskania przychodu odpisy z tytułu zużycia środków trwałych, od tej części ich wartości, która została zwrócona w formie dotacji.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Przychody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą zostały określone w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te związane są z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle cytowanego wyżej art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, co do zasady otrzymane środki (dofinansowanie) stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem tej ich (jego) części, która została przeznaczona na nabycie (wytworzenie) środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w 2007 r. Wnioskodawca będąc beneficjentem projektu "Wsparcie merytoryczne i finansowe dla osób podejmujących działalność gospodarczą" realizowanego przez Fundację Rozwoju Lubelszczyzny w ramach priorytetu 2 ZPORR - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.5-Promocja przedsiębiorczości otrzymał wsparcie w postaci: nieodpłatnych usług szkoleniowo-doradczych, podstawowego wsparcia pomostowego na okres pierwszych 6 miesięcy oraz jednorazowej dotacji inwestycyjnej na realizację inwestycji związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Mając na uwadze brzmienie przepisów art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej wyżej ustawy stwierdzić należy, iż opisana we wniosku dotacja inwestycyjna w części przeznaczonej na zakup środków trwałych nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej.

Natomiast pozostała część dofinansowania, o którym mowa we wniosku a więc, podstawowe wsparcie pomostowe na okres pierwszych 6 miesięcy oraz nieodpłatne usługi szkoleniowo-doradcze stanowią przychód Wnioskodawcy z działalności gospodarczej.

W zakresie opodatkowania uzyskanego przychodu wskazać należy na treści przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy podatkowej, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

*

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

*

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym, warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

*

bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

*

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Pomoc finansowa z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:

*

inwestycyjne,

*

o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, Informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, w celu realizacji Planu tworzy się:

1.

sektorowe programy operacyjne;

2.

regionalne programy operacyjne;

3.

inne programy operacyjne;

4.

strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Programy, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych, o czym stanowi art. 8 ust. 2 ww. ustawy. Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi w takim przypadku ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

Innymi słowy, finansowanie wydatków ponoszonych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, dokonywane jest na mocy ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, ze źródeł krajowych. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków, możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego.

W ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) realizowany był i jest Priorytet 2: Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach. Celem realizacji Priorytetu 2 jest stworzenie warunków dla rozwoju zasobów ludzkich na poziomie lokalnym regionalnym. Rolę Beneficjenta Końcowego (Instytucji Wdrażającej) dla Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości ZPORR w województwie lubelskim pełni Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny. Wymienione Działanie 2.5 współfinansowane jest z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Instytucja Wdrażająca (beneficjent końcowy) realizująca działanie udziela pomocy ostatecznym beneficjentom, którymi są osoby fizyczne i prawne, instytucje lub grupy społeczne bezpośrednio korzystające z wdrażanej pomocy. Wypłaty na rzecz beneficjentów są dokonywane przez instytucje wdrażające (w niniejszym przypadku przez Fundację Rozwoju Lubelszczyzny) na podstawie umowy o dofinansowanie projektu ze środków budżetu państwa. Komisja Europejska zwraca wydatki dopiero po realizacji programu, zasilają one fundusze krajowe.

Pomoc jaką Wnioskodawca otrzymał z budżetu państwa w ramach dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego pochodzi więc za środków pożyczonych z budżetu państwa na refinansowanie realizowanego programu. W związku z tym wsparcie finansowe, nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej ze środków budżetu Unii Europejskiej.

Z tych względów do przychodów pochodzących z pomocy sfinansowanej środkami z pożyczki nie ma zastosowania zwolnienie określone w cytowanym wyżej przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej

Ponadto środki pomocowe w części współfinansowane z budżetu państwa nie mogą być również uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o której mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

A zatem w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta także nie może skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w ramach ustawy o finansach publicznych.

Należy wskazać, iż w 2007 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. nowelizujące ustawę o finansach publicznych, które zmieniają zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) wyraźnie przewiduje, iż znowelizowane przepisy nowelizujące ustawę o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006.

Wobec tego w 2007 r. zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach NPR, w tym również Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego pozostają takie same w 2006 r.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Jednostka wypłacająca pomoc finansową nie jest agencją rządową, a Fundacją - Instytucją Wdrażającą program Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości ZPORR w województwie lubelskim.

Wobec powyższego otrzymana przez Wnioskodawcę pomoc w części finansowana z budżetu państwa również nie korzysta ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 47c.

Natomiast otrzymane przez Wnioskodawcę świadczenia o charakterze niepieniężnym w postaci usług szkoleniowo-doradczych korzystają ze zwolnienia od opodatkowania.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 powoływanej ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

W kwestii kosztów uzyskania przychodów stwierdzić należy, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania, albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części.

Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Zgodnie zaś z brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż z otrzymanych środków z jednorazowej dotacji zostały zrefundowane wydatki na zakup wyposażenia oraz środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

W świetle powyższego koszty poniesione na zakup wyposażenia będą stanowić koszt uzyskania przychodu o ile spełniają wymogi określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie są wymienione w art. 23 cyt. ustawy. Natomiast wydatki o charakterze inwestycyjnym, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b), ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (np. na zakup środków trwałych) nie są kosztami uzyskania przychodu.

Również odpisy z tytułu zużycia środków trwałych, od tej części ich wartości, która odpowiada kwocie otrzymanego na ten cel dofinansowania, nie stanowi kosztów uzyskania przychodu.

Reasumując stwierdzić należy, iż:

1.

otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie w postaci: podstawowego wsparcia pomostowego oraz jednorazowej dotacji inwestycyjnej w części przeznaczonej na zakup wyposażenia niebędącego środkami trwałymi, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, a sfinansowane z tych przychodów wydatki mogą być kosztem uzyskania przychodów tej działalności, o ile zostaną spełnione przesłanki określone w art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2.

otrzymana jednorazowa dotacja inwestycyjna w części przeznaczonej na zakup środków trwałych nie stanowi przychodu, ale też nie będą kosztem uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od wartości środków trwałych sfinansowanej tą pomocą.

3.

uzyskana pomoc w postaci nieodpłatnych usług szkoleniowo-doradczych stanowi przychód z działalności gospodarczej, korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 powoływanej ustawy,

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl