IPPB1/415-63/10-4/KS - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego w postaci dotacji rozwojowej z budżetu państwa oraz możliwość uznania za koszt uzyskania przychodu wydatków sfinansowanych z tej dotacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-63/10-4/KS Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego w postaci dotacji rozwojowej z budżetu państwa oraz możliwość uznania za koszt uzyskania przychodu wydatków sfinansowanych z tej dotacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu dofinansowania projektu w postaci dotacji rozwojowej z budżetu państwa oraz możliwości uznania za koszt uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych ze środków pochodzących z dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu dofinansowania projektu w postaci dotacji rozwojowej z budżetu państwa oraz możliwości uznania za koszt uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych ze środków pochodzących z dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest właścicielem jednoosobowej firmy Prywatna Placówka Oświatowo-Wychowawcza... w O., zarejestrowanej w Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych Urzędu Miasta. Prowadzi kształcenie w zakresie obsługi sprzętu komputerowego i biurowego z wykorzystaniem technik komputerowych. Rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, opłacając podatek liniowy 19 %.

Od dnia 2 listopada 2009 r. Wnioskodawca realizuje projekt "Nowoczesny pracownik - efektywne wykorzystanie okresu pozostawania bez zatrudnienia dla wzmocnienia swej pozycji na rynku pracy" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85 %). Instytucją Pośredniczącą jest Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa", instytucją Zarządzającą - Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Umowę o dofinansowanie projektu Wnioskodawca zawarł z Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy, zwanym Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia), która przyznała mu dofinansowanie na realizację projektu w formie dotacji rozwojowej. Pierwsza transza dotacji na realizację projektu w 2009 r. wypłacona została przez Wojewódzki Urząd Pracy w formie zaliczki.

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Beneficjent otrzymujący dofinansowanie zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków projektu. Wobec powyższego otrzymane transze dotacji i wydatki finansowane z otrzymanej dotacji Wnioskodawca ewidencjonuje w oddzielnej księdze przychodów i rozchodów wykorzystywanej tylko do celów ewidencyjnych projektu, a nie do celów podatkowych.

W związku ze zmianą przepisów ustawy o finansach publicznych, od 2010 r. zmieniły się warunki przekazywania dotacji. Płatności ze środków europejskich (współfinansowanie z EFS - 85 %) będą dokonywane przez Bank Gospodarstwa Krajowego, a dotację celową w części dotyczącej współfinansowania krajowego (15 %) nadal będzie przekazywał Wojewódzki Urząd Pracy.

Jako właściciel firmy, realizując opisany Projekt, na który Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków pomocowych Unii Europejskiej, pełni w nim jednocześnie funkcję trenera, prowadzącego szkolenie z zakresu informatyki, co jest zgodne z zakresem jego działalności. Za przeprowadzone szkolenie Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie, które zawarte jest w kwocie dofinansowania, w wysokości stawki za 1 godzinę lekcyjną zatwierdzonej w szczegółowym budżecie projektu i stanowi wydatek kwalifikowany projektu.

Pismem z dnia 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu 7 kwietnia 2010 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony stan faktyczny o następujące informacje dotyczące realizowanego Projektu:

*

Priorytet: VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich,

*

Działanie: 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie,

*

Poddziałanie: 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy,

Typ projektu: Nowoczesny pracownik - efektywne wykorzystanie okresu pozostawania bez zatrudnienia dla wzmocnienia swojej pozycji na rynku pracy.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż dotacja na realizację Projektu wypłacana jest w formie zaliczki w terminach i wysokości określonych w harmonogramie płatności, sporządzonym w porozumieniu z Instytucją Wdrażającą. Pierwsza transza przekazywana jest zgodnie z terminem określonym w harmonogramie, natomiast przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania co najmniej 70 % kwoty otrzymanej i wykazania poniesionych wydatków sfinansowanych ze środków dotacji we wniosku o płatność. Harmonogram płatności może być aktualizowany we wniosku o płatność przed przekazaniem kolejnej transzy. Wnioski o płatność sporządzane są w terminie 10 dni od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego (kwartału), a końcowy wniosek o płatność składany jest w terminie do 30 dni kalendarzowych od dnia zakończenia realizacji Projektu.

Mimo, iż dotacja przekazywana jest w formie zaliczki, czasami występują duże opóźnienia w przekazywaniu poszczególnych transz i wtedy chcąc terminowo zrealizować Projekt wykorzystuje się środki własne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przychody uzyskane z tytułu dofinansowania projektu w postaci dotacji rozwojowej budżetu państwa w 2009 r. i w 2010 r. są wolne od podatku dochodowego, a sfinansowane tą dotacją wydatki nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

2.

Czy dochody właściciela firmy pełniącego funkcję trenera w realizowanym projekcie, na który Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w części sfinansowanej środkami EFS - 85 % są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o p.d.o.f.

Odpowiedź na pytanie pierwsze stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Natomiast odpowiedź na pytane drugie zostanie udzielona w odrębnej interpretacji.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych UE w ramach perspektywy finansowej 2007-2013 oraz środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych zostały uznane za wydatki budżetu państwa w postaci dotacji rozwojowych. Na gruncie prawa podatkowego dotacje te są wolne od podatku, a wydatki bezpośrednio sfinansowane otrzymanymi pomocowymi środkami europejskimi nie są kosztem uzyskania przychodów. W przypadku osób fizycznych zasady te wynikają z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W zakresie kosztów obowiązuje zaś art. 23 ust. 1 pkt 56, z którego wynika, że za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychód), o których mowa m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 129. Wobec powyższego ustalając dochód do opodatkowania nie należy uwzględniać ani otrzymanej dotacji, ani wydatków z niej sfinansowanych zarówno w roku 2009 jaki i po zmianie ustawy o finansach publicznych w 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (...).

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem w świetle zatem ww. przepisów otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na realizację projektu w 2009 r. co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca korzysta ze wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego w nowym okresie programowania 2007-2013, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki.

W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję "beneficjenta" zawartą w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że jeżeli w związku z realizacją programu operacyjnego, objętego okresem programowania 2007-2013, Wnioskodawca jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te stanowić będą przychód z prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Pamiętać przy tym należy, iż wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Należy zauważyć, iż wcześniej powoływana ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), została zmieniona ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1241). Jako termin wejścia w życie nowelizacji, poza wyjątkami, wskazano dzień 1 stycznia 2010 r.

Do dnia 31 grudnia 2009 r. obowiązywał art. 200 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), zgodnie z którym unijne środki pomocowe zostały włączone do budżetu państwa.

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśli art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b).

Na podstawie przepisów art. 101 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, z dniem 1 stycznia 2010 r. Bank Gospodarstwa Krajowego przejmuje dokonywanie płatności wynikających z umów o dofinansowanie oraz decyzji o dofinansowanie, o których mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619), odpowiednio zawartych lub wydanych przed dniem 1 stycznia 2010 r. Umowy te oraz decyzje nie wymagają zmian w tym zakresie.

W myśl art. 111 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych spowodowały również liczne zmiany w dotychczas obowiązujących przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez nadanie im nowego brzmienia lub wprowadzenie nowych uregulowań prawnych, które dotychczas nie obowiązywały.

Zgodnie z art. 12 tejże ustawy, w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w art. 21 ust. 1 został dodany m.in. pkt 136 zaś art. 23 ust. 1 pkt 56 otrzymał nowe brzmienie.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców,

Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Mają na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w porównaniu z obowiązującą do dnia 31 grudnia 2009 r. ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, obwiązująca od 1 stycznia 2010 r. ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wprowadza odrębną klasyfikację środków publicznych oraz nowe zasady przepływu środków związanych z realizacją programów (projektów). Jeżeli jednak środki pochodzą z programów uruchomionych do dnia 31 grudnia 2009 r., środki te traktuje się jak dotacje rozwojowe. Podlegają one opodatkowaniu na dotychczasowych zasadach jako przychody określone w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które korzystają ze zwolnienia od opodatkowania przewidzianego art. 21 ust. 1 pkt 129 powoływanej ustawy.

Z opisu przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż umowę o dofinansowanie projektu Wnioskodawca zawarł z Wojewódzkim Urzędem Pracy, zwanym Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia), która przyznała mu dofinansowanie na realizację projektu w formie dotacji rozwojowej. Pierwsza transza dotacji na realizację projektu w 2009 r. wypłacona została przez Wojewódzki Urząd Pracy w formie zaliczki.

Reasumując na tle powołanych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż środki uzyskane z dotacji, z której Wnioskodawca korzysta w 2009 r. i 2010 r. będą stanowiły przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl