IPPB1/415-603/12-2/MS - Skutki podatkowe związane ze sprzedażą gruntów rolnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-603/12-2/MS Skutki podatkowe związane ze sprzedażą gruntów rolnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2012 r. (data wpływu 4 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych ze sprzedażą gruntów rolnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych ze sprzedażą gruntów rolnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2008 r. aktem darowizny rodzice przekazali Wnioskodawcy gospodarstwo rolne położone o pow. 13 hektarów ziemi rolnej. W związku z trudnościami finansowymi Wnioskodawca chce sprzedać część gruntów rolnych o pow. około 10 hektarów. Kupcem będzie osoba która posiada gospodarstwo rolne i chce powiększyć swój dotychczasowy areał.

W związku z tym, iż nie minęło pięć lat od daty przekazania gospodarstwa rolnego taka sprzedaż jest opodatkowana, ale Wnioskodawca chce skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od sprzedaży na podstawie Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 punkt 28, który mówi, że zwolnione z podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, oraz przychody ze sprzedaży gruntów rolnych, które w związku z tą sprzedażą nie utraciły charakteru gruntów rolnych.

Przyszły kupiec zapewnia, że chce nabyć od Wnioskodawcy ziemię rolną tylko i wyłącznie w celu powiększenia swojego gospodarstwa rolnego, a więc sprzedany grunt nie zmieni swego charakteru. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że może dokonać planowanej sprzedaży gruntów rolnych przed upływem pięciu lat od ich przejęcia i skorzystać ze zwolnienia z podatku od sprzedaży tych gruntów na podstawie Art. 21 punkt 28 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca może sprzedać grunt rolny przed upływem pięciu lat od jego przejęcia i w związku z tym skorzystać ze zwolnienia z podatku od sprzedaży tych gruntów na podstawie Art. 21 punkt 28 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy,

W związku z tym iż nie minęło pięć lat od daty przekazania gospodarstwa rolnego taka sprzedaż jest opodatkowana, ale Wnioskodawca chce skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od sprzedaży na podstawie Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Art. 21 punkt 28 który mówi, że zwolnione z podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, oraz przychody ze sprzedaży gruntów rolnych, które w związku z tą sprzedażą nie utraciły charakteru gruntów rolnych.

Przyszły kupiec zapewnia, że chce od Wnioskodawczyni nabyć ziemię rolną tylko i wyłącznie w celu powiększenia swojego gospodarstwa rolnego, a więc sprzedany grunt nie zmieni swego charakteru. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że może dokonać planowanej sprzedaży gruntów rolnych przed upływem pięciu lat od ich przejęcia i skorzystać ze zwolnienia z podatku od sprzedaży tych gruntów na podstawie Art. 21 punkt 28 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zaistniałym stanie faktycznym dla powstania obowiązku zapłaty podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości istotne znaczenie ma data jej nabycia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2008 r. aktem darowizny rodzice przekazali Wnioskodawcy gospodarstwo rolne. Wnioskodawca chce sprzedać część gruntów rolnych. Kupcem będzie osoba, która posiada gospodarstwo rolne i chce powiększyć swój dotychczasowy areał. Wnioskodawca planuje sprzedać grunty rolne przed okresem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia "gospodarstwo rolne". W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 powołanej ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz Załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1.

użytki rolne,

2.

grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,

3.

grunty zabudowane i zurbanizowane,

4.

użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,

5.

nieużytki, oznaczone symbolem- N,

6.

grunty pod wodami,

7.

tereny różne oznaczone symbolem - Tr.

Treść art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje więc, że przewidziane w nim zwolnienie uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

* sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jedną z zasadniczych przesłanek wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest to, aby zbywane grunty zachowały charakter rolny. Utrata charakteru rolnego następuje zaś przez wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Ma ono miejsce przede wszystkim wówczas, jeżeli grunt zostaje przeznaczony pod działalność gospodarczą, albo pod budownictwo. Oceniając spełnienie tej przesłanki, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Należy ponadto wskazać, iż utrata charakteru rolnego w związku ze sprzedażą może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

W konsekwencji, dokonana przez nabywcę zmiana przeznaczenia gruntu rolnego polegająca na faktycznym przekształceniu sposobu jego użytkowania, łączącym się ze zmianą jego dotychczasowego charakteru, np. przeznaczenie gruntu rolnego pod działalność gospodarczą lub pod budownictwo może powodować, że nie wystąpią przesłanki do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2008 r. Wnioskodawca nabył gospodarstwo rolne. Wnioskodawca chce sprzedać część gruntów rolnych przed okresem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Kupcem będzie osoba, która posiada gospodarstwo rolne i chce powiększyć swój dotychczasowy areał.

Zatem należy stwierdzić, iż opierając się na oświadczeniu Wnioskodawcy, iż działka została zakupiona przez nabywcę w celu powiększenia gospodarstwa rolnego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie spełniona została przesłanka uprawniająca do zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy - nabywca przedmiotowego gospodarstwa rolnego nabył go w celu powiększenia swojego gospodarstwa rolnego. W niniejszej sprawie zaznaczyć jednak należy, iż zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.

Ponadto okoliczność czy dana nieruchomość lub jej część w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia ich zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Zaś indywidualna interpretacja przepisów prawa jest jedynie przedstawieniem poglądu organu dotyczącego rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej.

Końcowo zauważyć należy, iż powołany przez Wnioskodawcę we wniosku przepis art. 21 punkt 28 ustawy o podatku o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl