IPPB1/415-590/14-2/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-590/14-2/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2014 r. (data wpływu 26 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wystąpienia innego wspólnika ze spółki prowadzącej działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wystąpienia innego wspólnika ze spółki prowadzącej działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki P. - spółka komandytowa z siedzibą w S. (dalej P.).

P., oprócz Wnioskodawcy, ma jeszcze innych wspólników, którymi są osoby fizyczne i spółka z o.o.

P. prowadzi działalność na terenie S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na podstawie zezwoleń:

* nr 151 z dnia 27 marca 2008 r., nr 154 z dnia 2 czerwca 2009 r.,

* nr 157 z dnia 2 września 2010 r.,

* nr 178 z dnia 7 grudnia 2012 r.,

o których mowa w art. 16 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: ustawa o s.s.e.).

Zezwolenia dotyczą prowadzenia działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa, usługowa w zakresie następujących wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy: między innymi drewno przetarte, strugane, wyroby z korka, słomy i materiałów stosowanych do wyplatania, fornir i płyty na bazie drewna, opakowania drewniane, masa włóknista, papier, tektura - szczegółowo określonych na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Spółka specjalizuje się w produkcji różnego rodzaju ram, luster, kartonów dekoracyjnych oraz usługach w zakresie koszerowania i wycinania gotowych kartonów.

Zgodnie z warunkami zezwoleń P. została zobowiązana m.in. do poniesienia na terenie strefy wydatków inwestycyjnych w określonych minimalnych wysokościach i terminach, zwiększenia zatrudnienia i utrzymania go w określonych wysokościach i terminach na terenie strefy. Zezwolenia zawierają ponadto termin zakończenia inwestycji oraz wskazują maksymalną wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji (w przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów nowej inwestycji).

Zgodnie z przepisami prawa podatkowego podatki rozliczają poszczególni wspólnicy, bowiem spółka osobowa nie jest podatnikiem na gruncie prawa podatkowego. Każdy ze wspólników dochód osiągnięty z działalności w strefie rozlicza z uwzględnieniem zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) lub art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT), wartość dopuszczalnego zwolnienia jest każdorazowo wyliczana z uwzględnieniem przepisów dotyczących działalności w specjalnej strefie ekonomicznej oraz przepisów regulujących wielkość dopuszczalnej pomocy publicznej. P. kwalifikuje się jako duży przedsiębiorca. Na dzień sporządzenia niniejszego Wniosku, Wnioskodawcy przypada udział w zyskach P. w wysokości 32%.

Jeden z pozostałych wspólników P., będący osobą fizyczną i posiadający udział w zyskach P. w wysokości 32%, zamierza wraz z końcem 2014 r. wystąpić z P. W związku z powyższym wystąpieniem nastąpi zmiana umowy spółki P. w zakresie podziału zysku. Udział Wnioskodawcy w zysku P. ma wzrosnąć do 64%.

Wartość wydatków inwestycyjnych poniesionych przez P. na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na dzień sporządzenia niniejszego wniosku jest na takim poziomie, że przypadająca na poszczególnych wspólników P. wielkość limitu pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT jest większa od wysokości dochodów poszczególnych wspólników P. uzyskanych z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Przewiduje się ponadto, że wartość wydatków inwestycyjnych poniesionych przez P. na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na dzień wystąpienia wskazanego powyżej wspólnika P. będącego osobą fizyczną i posiadającego udział w zyskach P. w wysokości 32% (wystąpienie ma nastąpić wraz z końcem 2014 r.) będzie na takim poziomie, że przypadająca na poszczególnych wspólników P. wielkość limitu pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT będzie w dalszym ciągu większa od wysokości dochodów poszczególnych wspólników P. uzyskanych z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Mając powyższe na uwadze, wspólnik występujący z P. na dzień swojego wystąpienia z P. nie wykorzysta w całości przysługującej mu wartości limitu pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w przypadku opisanego powyżej wystąpienia jednego ze wspólników P. będącego osobą fizyczną oraz wzrostu udziału Wnioskodawcy w zysku P. do 64%, Wnioskodawcy (jako jednemu ze wspólników pozostałych w P. w dalszym ciągu będzie przysługiwało prawo rozliczenia dochodu osiągniętego z tytułu działalności w strefie w ramach P. z uwzględnieniem wartości limitu pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT.

2. Czy w przypadku opisanego powyżej wystąpienia jednego ze wspólników P. będącego osobą fizyczną oraz wzrostu udziału Wnioskodawcy w zysku P. do 64%, przypadająca na Wnioskodawcę wielkość limitu pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT zostanie powiększona o nie wykorzystaną przez występującego wspólnika P., będącego osoba fizyczną, wartość limitu pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT, która przysługiwała temu występującemu wspólnikowi.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanego powyżej wystąpienia jednego ze wspólników P., będącego osobą fizyczną oraz wzrostu udziału Wnioskodawcy w zysku P. do 64%, Wnioskodawcy (jako jednemu ze wspólników pozostałych w P.) w dalszym ciągu będzie przysługiwało prawo rozliczenia dochodu osiągniętego z tytułu działalności w strefie w ramach P. z uwzględnieniem wartości limitu pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT.

Z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowy wynika, że jedną ze spółek osobowych jest spółka komandytowa.

Stosownie do treści art. 5b ust. 2 ustawy o PIT, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o PIT, przychody między innymi z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Tak więc to Wnioskodawca rozlicza samodzielnie podatek dochodowy od przypadającego na Wnioskodawcę zysku osiągniętego przez P.

Z kolei w myśl art. 12 ustawy o s.s.e. oraz art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o s.s.e., są zwolnione od podatku dochodowego, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zwolnienie opisane w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku PIT należy czytać z uwzględnieniem art. 21 ust. 5a-5c tej ustawy. Zgodnie z ust. 5a-5c tej ustawy, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a przysługuje podatnikowi "wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy".

Z kolei ust. 5b zawarty w art. 21 ustawy o PIT stanowi, że w razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 63a, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej udzielane jest przedsiębiorcy, którym zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Powyższe oznacza, że zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej otrzymała spółka komandytowa (tekst jedn.: P.), a nie jej poszczególni wspólnicy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że P., której wspólnikiem jest Wnioskodawca, posiada zezwolenia na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zezwolenia te są podstawą do korzystania przez wspólników P., w tym przez Wnioskodawcę, ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych,

Artykuł 19 ust. 3 ustawy o s.s.e. przewiduje, że zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

1.

zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub

2.

rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub

3.

nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

Należy stwierdzić, iż zmiana składu osobowego spółki (wynikająca z wystąpienia jednego z jej wspólników) nie mieści się w katalogu dotyczącym sytuacji, w której możliwe jest cofnięcie zezwolenia.

W przypadku wystąpienia jednego ze wspólników z P., nie nastąpi cofnięcie zezwolenia na prowadzenie przez P. pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, w związku z czym pozostałym wspólnikom P., w tym Wnioskodawcy, w dalszym ciągu będzie przysługiwało prawo rozliczenia dochodu osiągniętego z tytułu działalności w strefie w ramach P. z uwzględnieniem wartości limitu pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku opisanego powyżej wystąpienia jednego ze wspólników P., będącego osobą fizyczną oraz wzrostu udziału Wnioskodawcy w zysku P. do 64%, przypadająca na Wnioskodawcę wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT zostanie powiększona o nie wykorzystaną przez występującego wspólnika P., będącego osoba fizyczną, wartość limitu pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT, która przysługiwała temu występującemu wspólnikowi.

Zgodnie z przywoływanym już powyżej art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o s.s.e., przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony podatek, obliczony od dochodu osiągniętego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy, na podstawie zezwolenia.

Wielkość powyższego zwolnienia (czyli pomocy publicznej) ustala się zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (dalej; Rozporządzenie).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT stanowi pomoc regionalną z tytułu:

1.

kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub

2.

tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Z uwagi na to, że w stosunku do P. obowiązują powyżej wskazane zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz że P. poniosła koszty, o których mowa w Rozporządzeniu, wspólnikom P., w tym Wnioskodawcy przysługuje prawo rozliczenia dochodu osiągniętego z tytułu działalności w strefie w ramach P. z uwzględnieniem zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT.

W celu ustalenia wielkości dopuszczalnego zwolnienia (dopuszczalnej pomocy publicznej), przypadającego na poszczególnych wspólników P. należy brać pod uwagę udział poszczególnych wspólników w zysku P.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, zasady dotyczące ustalenia przychodu z udziału w spółce niebędącej osobą prawną (zgodnie z którymi przychód określa się proporcjonalnie do prawa udziału wspólnika w zysku spółki osobowej) stosuje się odpowiednio do rozliczania ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki nie będącej osobą prawną.

Biorąc pod uwagę:

* przytoczony powyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT,

* to, że Wspólnik występujący z P. na dzień swojego wystąpienia z P. nie wykorzysta w całości przysługującej mu wartości pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT,

* a także podwyższenie przypadającego na Wnioskodawcę udziału w zysku P. do 64% (udział w zysku P. przypadający Wnioskodawcy zostanie bowiem powiększony o udział w zysku P., który przysługiwał wspólnikowi występującemu z P.), przypadająca na Wnioskodawcę wielkość limitu pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT zostanie powiększona o nie wykorzystaną przez występującego wspólnika P., będącego osoba fizyczną, wartość limitu pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT, która przysługiwała temu występującemu wspólnikowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zastrzec jednak należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, a więc niniejsza interpretacja dotyczy tylko Wnioskodawcy i nie wywiera skutków prawnych dla pozostałych wspólników spółki komandytowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku,ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl