IPPB1/415-58/10-2/AM - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskiwanych z tytułu sprzedaży suszonych warzyw.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-58/10-2/AM Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskiwanych z tytułu sprzedaży suszonych warzyw.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów uzyskiwanych z tytułu sprzedaży suszonych warzyw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w sprawie w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów uzyskiwanych z tytułu sprzedaży suszonych warzyw.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 95 ha położonego w miejscowości Z. Gospodarstwo specjalizuje się w produkcji warzyw: marchew, pietruszka, pasternak, burak czerwony, seler, cebula, por, koper natka pietruszki, natka selera.

Czynności wykonywane przy wytwarzaniu suszonych warzyw: zbiór z pola, obcięcie naci (warzywa korzeniowe), mycie, krojenie i suszenie przy pomocy gorącego powietrza. Warzywa po wysuszeniu pakowane są w worki papierowe z wkładką foliową po 10-25 kg.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego Wnioskodawca może suszyć warzywa pochodzące wyłącznie z własnych upraw, a przychody ze sprzedaży suszonych warzyw może zaliczyć do przychodów z działalności rolniczej niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych rozdział 1 art. 2 ust. 1 pkt l i ust. 2 stanowi, iż:

1.

"Przepisów ustawy nie stosuje się do: przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej,"

2.

Działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw (...)."

W opinii Wnioskodawcy suszenie warzyw pochodzących z własnych upraw jest działalnością rolniczą polegającą na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym, naturalnym, nie można tego również zaliczyć do działów specjalnych produkcji rolnej. Suszone warzywa są surowcem dla zakładów przetwórstwa spożywczego.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że działalność taka nie powinna podlegać podatkowi dochodowemu od osób fizycznych. Taka interpretacja zgodna jest z opinią Ministerstwa Finansów wyrażona w piśmie z dnia 4 kwietnia 2003 r.

"Do czynności którą uznaje się za wytwarzanie produktów w stanie nieprzerobionym zaliczyć można np. suszenie warzyw pochodzących z własnej uprawy (pismo Ministerstwa Finansów z dnia 4 kwietnia 2003 r.)" - wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., Przegląd Podatku Dochodowego Nr 191 (235) z dnia 1 października 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) co do zasady dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych. Jednakże przepisów tej ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego, oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalistycznego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

* licząc od dnia nabycia.

Działania polegające na poddawaniu produktów suszeniu, jeżeli produkty te pozostaną nadal w stanie nieprzetworzonym (naturalnym), nie wykraczają poza zakres działalności rolniczej, o której mowa w ustawie o podatku dochodowym. Stwierdzić należy także, iż z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku dochodowym fakt użycia specjalistycznych maszyn i urządzeń czy też poddanie czynnikom naturalnym powodującym suszenie produktów pochodzących wyłącznie z własnych upraw pozostaje bez znaczenia przy kwalifikowaniu tego rodzaju działań do działalności rolniczej.

Na podstawie powołanego art. 2 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wszystkie rodzaje działalności rolniczej wyłączono od opodatkowania podatkiem dochodowym. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się do działalności rolniczej kwalifikowanej do działów specjalnych produkcji rolnej. O tym jakie rodzaje upraw, hodowli i chowu zalicza się do działów produkcji rolnej wskazuje art. 2 ust. 3 ww. ustawy.

Działami specjalnymi produkcji rolnej w myśl art. 2 ust. 3 tej ustawy są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Przy czym, stosownie do art. 2 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku Nr 2 do wymienionej ustawy.

Działalność o której mowa we wniosku nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej podlegającej opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując mając na uwadze przestawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawne należy uznać, iż suszenie warzyw pochodzących wyłącznie z własnej uprawy jest działalnością rolniczą.

A zatem przychody uzyskane ze sprzedaży suszonych warzyw nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl