IPPB1/415-55/09-2/MT - Utrata prawa do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-55/09-2/MT Utrata prawa do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2009 r. (data wpływu 26 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie utraty prawa do opodatkowania ryczałtem- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie utraty prawa do opodatkowania ryczałtem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma wnioskodawcy rozlicza się z osiągniętego przychodu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W 2008 r. firma osiągnęła przychód z działalności prowadzonej na własne nazwisko wnioskodawcy w wysokości 564.901,90 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w 2009 r. z działalności prowadzonej na własne nazwisko wnioskodawca może płacić podatek od uzyskanego przychodu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 4 ust. 2 kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu NBP z 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy. Zgodnie z tym równowartością 1.50000,00 EURO na rok podatkowy 2008 była kwota 565 200,00 zł (kurs EURO w NBP na dzień 1 października 2007 r. wynosił 3 7680 zł). Za każdym razem kiedy rozpatrujemy wartości euro w roku podatkowym 2008 należy brać pod uwagę ten przelicznik.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 podpunkt a podatnicy opłacają w roku podatkowym (czyli w 2009) ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jeżeli w roku poprzedzającym (czyli w roku podatkowym 2008) rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności nieprzekraczające 150000,00 EURO.

Ponieważ art. 4 ust. 2 nakazuje przeliczać kwoty wyrażone w Euro - bez żadnych wyjątków -według kursu NBP z 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy, zatem jedyną i właściwą równowartością kwoty wyszczególnionej w art. 6 ust. 4 pkt 1 podpunkt a, za rok poprzedzający aktualny rok podatkowy 2009 - czyli za rok poprzedzający 2008 jest kwota 565 200 00zł.

Przeliczanie tej kwoty - jako dotyczącej przychodu za rok podatkowy 2008 według kursu z 1 października 2008 r. (1EORO-3,3775zł) jest nieprawidłowe - gdyż jest niezgodne z art. 4 ust. 2. Przelicznik z 1 października 2008 r. obowiązuje tylko i wyłącznie na rok podatkowy 2009. Zatem firmy, które rozliczały się w 2008 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i które osiągnęły przychód mniejszy niż 565 200,00 zł a większy niż 506 625, 00zł, mogą w 2009 r. dalej rozliczać się w tej formie.

Dlatego też wnioskodawca uważa, iż jego firma może w roku podatkowym 2009 rozliczać się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, gdyż osiągnęła przychód w roku 2008 w wysokości 564 901,90zł.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy podatnicy kontynuujący działalność opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro.

Stosownie do art. 4 ust. 2 kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy. Dla ustalenia wysokości limitów uprawniających podatników do opodatkowania ryczałtem w 2009 r. należy przyjąć kurs euro ogłoszony 1 października 2008 r. Średni kurs 1 euro ogłoszony w tym dniu wynosił 3,3775 zł.

Zatem żeby wyliczyć kwotę limitu, którego przekroczenie wyklucza podatnika z opodatkowania działalności w formie ryczałtu w 2009 r., kwoty wyrażone w euro należy przeliczyć na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP, obowiązującego w dniu 1 października r. poprzedzającego rok podatkowy. W Pana przypadku właściwe będzie zastosowanie kursu NPB obowiązującego w dniu 1 października 2008 r., który zgodnie z tabelą NBP Nr 192/A/NBP/2008 wynosił 3,3775 zł. Według tego kursu walut równowartość 150.000 euro wynosi 506.625 zł.

Jeżeli przychody z działalności gospodarczej nie przekroczą w 2008 r. kwoty 506.625 zł, wówczas podatnik może korzystać w 2009 r. z opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl