IPPB1/415-539/08-7/JB - Zwolnienie z PIT dochodów osób fizycznych finansowanych z funduszy strukturalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-539/08-7/JB Zwolnienie z PIT dochodów osób fizycznych finansowanych z funduszy strukturalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2008 r. (data wpływu 7 maja 2008 r.) oraz piśmie z dnia 16 sierpnia 2008 r. (data nadania 19 sierpnia 2008 r., data wpływu 21 sierpnia 2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-539/08-2/ES z dnia 23 lipca 2008 r. (data nadania 23 lipca 2008 r., data doręczenia 12 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach współpracy z instytucją finansowaną ze środków pomocowych Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach współpracy z instytucją finansowaną ze środków pomocowych Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadząc działalność gospodarczą pod nazwą X wykonała usługi dla firmy Y. Firma Y jest instytucją korzystającą z finansów Unii Europejskiej i jej finanse są zwolnione z opodatkowania.

W związku z pismem z dnia 23 lipca 2008 r. Nr IPPB1/415-539/08-2/ES (data nadania 23 lipca 2008 r., data doręczenia 12 sierpnia 2008 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła swój wniosek w terminie pismem z dnia 16 sierpnia 2008 r. (data nadania 19 sierpnia 2008 r., data wpływu 21 sierpnia 2008 r.) wskazując własne stanowisko w przedmiotowej sprawie. Pismem z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu 25 sierpnia 2008 r.) Wnioskodawczyni wskazała, że pieniądze za usługi psychologiczne świadczone dla beneficjentów programu "Sojusz dla,..." były wypłacane przez Y i pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy EFS "E".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy biorąc pod uwagę art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię uzyskiwane w ramach współpracy z firmą Y mogą zostać wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych za 2007 r.?

Zdaniem Wnioskodawczyni biorąc pod uwagę art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przystępując do składania zeznania rocznego PIT-36 nie zaliczyła ona w poczet przychodów faktur wystawionych dla Firmy Y. Wnioskodawczyni podkreśla, iż na podjęcie takiej decyzji miały wpływ przeprowadzone rozmowy z zarządem Y. W ich wyniku Wnioskodawczyni dowiedziała się, iż finanse Y są zwolnione z opodatkowania, dotyczy to również współpracowników świadczących usługi dla tej firmy.

Wnioskodawczyni w 2007 r. współpracowała bezpośrednio z Y w W, ul. L prowadząc warsztaty psychologiczne dla beneficjentów programu unijnego "Sojusz dla P...".

Aby Wnioskodawczyni mogła prowadzić powyższe warsztaty i służyć pomocą psychologiczną osobom objętym programem (zagrożonym utratą pracy po 45 roku życia) założyła własną działalność w październiku 2007 r. Wcześniej natomiast sama była beneficjentką tego programu i przez długi czas pracowała jako zleceniobiorca.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika niewymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powyższy przepis określa podmiotowo-przedmiotowe przesłanki zastosowania zwolnienia podatkowego. Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest więc zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonała usługi na rzecz firmy Y. Strona wskazała, że powyższa firma jest instytucją korzystającą z finansów Unii Europejskiej i jej finanse są zwolnione z opodatkowania, natomiast pieniądze, które Wnioskodawczyni otrzymywała za usługi psychologiczne świadczone na rzecz beneficjentów programu "Sojusz dla p" były wypłacane przez Y i pochodziły, ze środków bezzwrotnej pomocy EFS "E".

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy programy, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Zgodnie zaś z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa (art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy).

Program "E" został przyjęty do realizacji na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej dla Polski 2004-2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 189, poz. 1948). Z treści załącznika do ww. rozporządzenia wynika, iż Inicjatywa Wspólnotowa "E" jest częścią strategii Unii Europejskiej mającej na celu stworzenie nowych i lepszych miejsc pracy oraz zapewnienia by nikogo nie pozbawiono do nich dostępu. Jako inicjatywa wspólnotowa finansowana jest z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przypadku projektów realizowanych w ramach Funduszy Strukturalnych środki pomocowe z Unii Europejskiej stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Zasadą finansowania projektów realizowanych w ramach poakcesyjnych Funduszy Strukturalnych jest więc prefinansowanie wydatków na ich realizację ze środków budżetu Państwa.

Środki pomocowe w części współfinansowane z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. A zatem pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Skoro pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa to nie jest to pomoc otrzymana z bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnienie określone w ww. przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy nie ma więc zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych z Funduszy Strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Należy wskazać, iż w 2007 r. i 2008 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. nowelizujące ustawę o finansach publicznych, które zmieniają zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) wyraźnie przewiduje, iż przepisy nowelizujące ustawę o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006. Wobec tego w 2007 r. i 2008 r. zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, pozostają takie same jak w 2006 r.

Reasumując, mając na uwadze powyższe uznać należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, gdyż w momencie ich wypłaty nie były finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowią zatem przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 14 ust. 1 ww. ustawy.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy uznać, iż stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl