IPPB1/415-534/10-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-534/10-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego w zakresie określenia źródła przychodu oraz możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów ryczałtem ewidencjonowanym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego w zakresie określenia źródła przychodu oraz możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów ryczałtem ewidencjonowanym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca i Jego małżonka są właścicielami nieruchomości niezabudowanej, położonej w L., pow. P. Nieruchomość tę nabyli do majątku wspólnego. W dniu 15 marca 2010 r. małżonkowie zawarli umowę dzierżawy na okres 30 lat. Przedmiotem dzierżawy jest posiadana przez nich nieruchomość, na której zobowiązali się na koszt własny wybudować stację benzynową. Po zawarciu tej umowy przygotowują dokumentację budowlaną oraz niezbędne pozwolenia i chcą w tym roku zakończyć proces inwestycyjny. Z tytułu umowy dzierżawy małżonkowie będą otrzymywać czynsz dzierżawny, płatny co miesiąc na podstawie rachunku lub faktury. Z uwagi na wysokość czynszu i prowadzoną budowę stacji benzynowej jeden z małżonków zarejestruje się jako płatnik w zakresie podatku VAT.

Żaden z małżonków nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest emerytem i dodatkowo otrzymuje wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę, natomiast małżonka Wnioskodawcy obecnie nie uzyskuje żadnych dochodów. Małżonkowie nie posiadają innych nieruchomości, nie prowadzą i nie zamierzają prowadzić pozarolniczej działalności gospodarczej, w tym polegającej na budowie i wynajmowaniu budynków. Przedmiotowa umowa dzierżawy stanowić ma jedyną tego typu umowę przez nich zawartą. W tym zakresie małżonkowie nie planują również rozszerzenia źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f., o przychody z innych tego typu umów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do odrębnego źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód otrzymywany z tytułu dzierżawy nieruchomości gruntowej wraz z wybudowaną na niej stacją benzynową, a w konsekwencji dla tych przychodów wybrać opodatkowanie w formie zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 pkt 12 ww. ustawy, działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Natomiast zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym definicję działalności gospodarczej w zakresie podatku dochodowego, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9

Jednocześnie, jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, odrębnym od pozostałych źródłem przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca uzyskiwane przez siebie przychody z tytułu dzierżawy nieruchomości gruntowej wraz z wybudowaną na niej stacją benzynową, będzie mógł zaliczyć do odrębnego źródła przychodów - najem, dzierżawa - o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dzierżawa wybudowanej na własnym gruncie stacji benzynowej nie spełnia przesłanek pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 4 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W opinii Wnioskodawcy decydującym pozostaje okoliczność, że w niniejszym zakresie małżonkowie nie prowadzą i nie zamierzają prowadzić pozarolniczej działalności gospodarczej, jak również fakt, że przedmiotowa umowa dzierżawy stanowić ma jedyną tego typu umowę przez nich zawartą. W tym zakresie małżonkowie nie planują rozszerzenia źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o przychody z innych tego typu umów dzierżawy.

W opinii Wnioskodawcy, bez znaczenia dla tej kwestii pozostaje również okoliczność, że jeden z małżonków zarejestruje się jako płatnik w zakresie podatku od towarów i usług. Tym samym, Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania w formie zryczałtowanej, zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychodów uzyskiwanych z tytułu dzierżawy nieruchomości gruntowej wraz z wybudowaną na niej stacją benzynową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl