IPPB1/415-526/09-2/ES - Opodatkowanie przychodów z okazjonalnego najmu domu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-526/09-2/ES Opodatkowanie przychodów z okazjonalnego najmu domu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2009 r. (data wpływu 15 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wspólnie z żoną jest właścicielem czteropokojowego domku na wsi w miejscowości G. Domek został wybudowany w 2007 r. jako miejsce wypoczynku dla Wnioskodawcy, jego żony i dwójki dzieci. Domek powstał systemem gospodarczym przy ogromnym wkładzie pracy Wnioskodawcy, jego taty i teścia. Wnioskodawca korzysta z uroków pobytu na wsi w każdy wolny czas - oboje z żoną jednak pracuje zawodowo, a ponadto dzieci są w wieku szkolnym i przedszkolnym, stąd pobyty w domku ograniczają się do weekendów i wakacji. Utrzymanie domku obciąża budżet przez cały rok - są to m.in. koszty ogrzewania, konserwacji urządzeń, utrzymania zieleni itp. W związku z faktem, że kilku znajomych pytało o możliwość najmu domu w wolnym czasie Wnioskodawca rozważa pomysł okazjonalnego wynajmu pokoi lub całego domu w okresie kiedy z niego nie korzysta, tak aby zmniejszyć koszty jego utrzymania. Wnioskodawca wraz z żoną nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca wraz z żoną wynajmuje jedno mieszkanie, będące ich własnością i odprowadzają z tego tytułu zryczałtowany podatek dochodowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przychody z najmu ww. domku będą stanowić dla Wnioskodawcy przychód z najmu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 czy przychód z działalności gospodarczej o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3...

2.

Czy przychód z najmu Wnioskodawca będzie mógł opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawione czynności nie będą działalnością gospodarczą w myśl ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z 2 lipca 2004 r. a stanowić będą przychód z najmu zgodnie z art. 10 ust 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Swoje stanowisko Wnioskodawca argumentuje poniższymi przestankami:

*

szacowany czas wynajmu będzie obejmował kilka weekendów w roku, nie będzie miał charakteru ciągłego, ewentualne przychody z najmu pokryją tylko w części koszt utrzymania domku, nie jest zatem celem wynajmu uzyskiwanie dochodów,

*

domek ma typowo prywatny charakter, położony jest na wsi, bez dojazdu komunikacją publiczną i ograniczonym dojazdem w czasie długotrwałych opadów deszczu i śniegu (nieutwardzona droga gminna).

Wnioskodawca uważa, iż będzie mógł, po złożeniu do urzędu skarbowego odpowiedniego zgłoszenia, opodatkować przychody z tego najmu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z zm.) do źródeł przychodów zalicza się m.in.:

*

pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 3),

*

najem, podnajem, dzierżawę, poddzierżawę oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawę, poddzierżawę działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Powyższe przepisy wskazują, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu, choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej.

Tak więc dla celów podatkowych najem, może być kwalifikowany jako przychód z działalności gospodarczej lub najem jako dodatkowe źródło przychodu, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu, ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem.

Zgodnie z art. 9a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 2 ust. 1a ww. ustawy osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (...)

Aby skorzystać z ryczałtowej formy opodatkowania należy stosownie do art. 9 ust. 1 i 4 ww. ustawy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu najmu za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Natomiast podatnik rozpoczynający najem w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień jego rozpoczęcia, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu z tego tytułu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił zakończenia najmu lub nie dokonał wyboru innej formy jego opodatkowania, uważa się, że przychód z najmu jest opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku uzyskiwania przychodów z najmu opodatkowanych podatkiem zryczałtowanym ustawodawca przewiduje zróżnicowaną stawkę podatkową, w zależności od tego, jaka jest wielkość przychodów osiągniętych przez podatnika z tego źródła od początku roku podatkowego.

Jak wynika z treści art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) cytowanej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z najmu do kwoty stanowiącej równowartość 4.000 euro i 20% od nadwyżki przychodów ponad tę kwotę.

Kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy (art. 4 ust. 2 ww. ustawy).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej oraz zamierza okazjonalnie wynajmować pokoje lub cały domek w okresie, gdy nie korzysta z niego wraz z rodziną. Ponadto Wnioskodawca wraz z żoną wynajmują jedno mieszkanie i odprowadzają z tego tytułu zryczałtowany podatek dochodowy.

Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca może zakwalifikować przychody z najmu do źródła przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i przychody te po spełnieniu warunków określonych w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Reasumując stwierdzić należy, że opierając się na przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego należy uznać, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl