IPPB1/415-52/08-4/AJ - Wydatki poniesione na udział pracowników w zawodach sportowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-52/08-4/AJ Wydatki poniesione na udział pracowników w zawodach sportowych.

"(...) Czy wydatek poniesiony na udział pracowników w zawodach międzybranżowych (w tym opłata za uczestnictwo i stroje sportowe z logo firmy) dla pracowników Wnioskodawcy ze środków obrotowych stanowi w pełni odliczalny koszt uzyskania przychodu?

(...) Generalnie należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów. Aby zatem wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów należy ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów - w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. W takim ujęciu kosztami uzyskania przychodów będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim.

Analizując skutki podatkowe w opisanym stanie faktycznym należy zważyć, iż ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki spełniają dwie różne funkcje, tj.:

-

socjalną - w przypadku wydatków związanych z uczestnictwem pracowników Wnioskodawcy w zawodach (działalności sportowo-rekreacyjnej),

-

reklamową - w przypadku wydatków na zakup strojów sportowych z logo firmy.

Ze względu na powyższe, poszczególne wydatki wywołują odmienne skutki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, bowiem w myśl art. 23 ust. 1 pkt 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (...) pojęcie działalności socjalnej oznacza usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku (aktualnie art. 2 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych dopuszcza możliwość dofinansowywania różnych form wypoczynku niezależnie od miejsca korzystania - uwaga red.), działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Wydatki ponoszone w związku z udziałem pracowników w zawodach sportowych wypełniają przesłanki kwalifikujące je do kategorii wydatków związanych z działalnością socjalną (działalność sportowo-rekreacyjna).

W konsekwencji, w sytuacji, gdy istnieje prawna możliwość sfinansowania udziału w zawodach sportowych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, brak jest możliwości zaliczenia wydatków związanych z uczestnictwem w tych zawodach do kosztów uzyskania przychodów. (podkreśl. red.)

Natomiast analizując wydatki na zakup strojów sportowych z logo firmy należy dokonać powiązania tych kosztów z celem reklamy lub reprezentacji.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem zarówno doktryny, jak i przyjętym w orzecznictwie, za reklamę uznaje się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Działania reklamowe mogą być realizowane za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

Natomiast, reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów.

W przypadku pracowników Wnioskodawcy, wyposażenie ich w stroje z logo pracodawcy na czas zawodów sportowych, w których uczestniczą, służy propagowaniu pozytywnego wizerunku firmy. Poprzez takie działanie Wnioskodawca rozpowszechnia logo firmy, buduje swój obraz w oczach potencjalnych klientów. Wydatki na ich nabycie mogą zostać w takich okolicznościach zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty reklamy, o ile fakt wykorzystywania przedmiotowych strojów sportowych przez pracowników nie wiąże się z okazałością, wytwornością w reprezentowaniu przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

W praktyce prawnopodatkową kwalifikację tych kosztów determinują takie przesłanki, jak rodzaj, jakość, cena jednostkowa przekazywanych strojów.

Reasumując, wydatki poniesione na zakup strojów sportowych z logo firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jeśli nie mają charakteru reprezentacyjnego, a ich źródłem finansowania są środki obrotowe firmy.

Natomiast pozostałe wydatki, ponoszone przez Wnioskodawcę na udział pracowników w zawodach międzybranżowych (takie jak m.in. opłata za uczestnictwo) nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, gdyż są związane z działalnością socjalną (sportowo-rekreacyjną). (podkreśl. red.) (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/7/53-54