IPPB1/415-511/10-2/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-511/10-2/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów z udziału w zysku spółki komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów z udziału w zysku spółki komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednym z pięciu wspólników spółki działającej pod firmą C. sp. j. (dalej jako "Spółka"), która prowadzi działalność gospodarczą na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Wspólnicy Spółki zamierzają rozszerzyć jej działalność i w tym celu m.in. podjęli rozmowy z podmiotem trzecim celem ustalenia zasad jego wejścia do Spółki w charakterze inwestora. Biorąc pod uwagę powyższe, forma spółki jawnej przestała być wystarczającą do prowadzenia działalności Spółki, dlatego też jej wspólnicy planują przeprowadzenie reorganizacji.

W chwili obecnej możliwe do przeprowadzenia wydają się dwa scenariusze. Pierwszy przewiduje przekształcenie Spółki w spółkę komandytowo-akcyjną w ten sposób, że wszyscy wspólnicy Spółki staną się komplementariuszami i jednocześnie akcjonariuszami spółki komandytowo-akcyjnej, posiadającymi równy, 20% udział w jej kapitale zakładowym.

Drugi scenariusz zakłada przekształcenie Spółki w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w ten sposób, że każdy ze wspólników Spółki będzie posiadać równy, 20% udział w kapitale zakładowym spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wszyscy wspólnicy wejdą do jej zarządu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Mając na uwadze powyżej wskazany stan faktyczny, Wnioskodawca zwraca się z następującymi pytaniami:

1.

Jak będą opodatkowane dochody Wnioskodawcy z udziału w zysku spółki komandytowo-akcyjnej powstałej z przekształcenia Spółki w przypadku, gdy będzie: (i) tylko akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej powstałej z przekształcenia Spółki, (ii) tylko komplementariuszem spółki komandytowo-akcyjnej powstałej z przekształcenia Spółki oraz (iii) akcjonariuszem i komplementariuszem łącznie w przekształconej spółce komandytowo-akcyjnej powstałej ze Spółki.

2.

Jak będzie opodatkowany dochód Wnioskodawcy ze sprzedaży akcji w spółce komandytowo-akcyjnej powstałej z przekształcenia Spółki.

3.

Jak będzie opodatkowany dochód Wnioskodawcy ze sprzedaży udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością powstałej z przekształcenia Spółki.

Odpowiedź na pytanie oznaczone w przedmiotowym wniosku nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Przedmiotowy wniosek w zakresie pytania oznaczonego nr 2 i nr 3 zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami.

Ad.1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że we wszystkich trzech możliwych konfiguracjach wskazanych w pytaniu numer 1, tj. w przypadku gdy będzie tylko komplementariuszem, tylko akcjonariuszem lub komplementariuszem i akcjonariuszem łącznie, dochód osiągnięty z tytułu udziału w zysku spółki komandytowo-akcyjnej stanowić będzie dla niego, jako osoby fizycznej, dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307- dalej jako ustawa o PIT") lub po spełnieniu przez niego warunków określonych przepisami art. 9a ustawy o PIT, może być opodatkowany zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o PIT, tj. 19% podatkiem, określanym potocznie jako podatek liniowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody, które będzie uzyskiwał jako wspólnik spółki komandytowo-akcyjnej, zarówno jako komplementariusz jak i akcjonariusz, będą dochodami z pozarolniczej działalności gospodarczej. Artykuł 5a ust. 6 ustawy o PIT wskazuje, co należy rozumieć pod tym pojęciem. Zgodnie z ww. art. 5a ust. 6 ustawy o PIT działalnością gospodarczą jest prowadzona we własnym imieniu w sposób zorganizowany i ciągły, bez względu na jej rezultat, zarobkowa działalność: (i) wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, (ii) polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, (iii) polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych; z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.

Dodatkowo, art. 5b ust. 2 ustawy o PIT doprecyzowuje, iż w sytuacji, gdy pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej (a taką zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) jest spółka komandytowo-akcyjna), przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o PIT, uznaje się za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy o PIT wskazuje, iż przychody z udziału w spółce osobowej u każdego podatnika (wspólnika) określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT, chyba że podatnik dokona wyboru sposobu opodatkowania, o którym mowa w art. 30c tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle cytowanych przepisów uzyskane przez spółkę osobową przychody oraz poniesione koszty uzyskania przychodów podlegają rozliczeniu u jej wspólników (w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej zarówno u komplementariuszy, jak i akcjonariuszy) proporcjonalnie do ich udziału w zysku spółki. Natomiast dochód osiągnięty z tytułu udziału w spółce komandytowo-akcyjnej stanowić będzie dla jej wspólnika - osoby fizycznej (zarówno o statusie Komplementariusz jak i o statusie akcjonariusza) dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT, lub po spełnieniu przez podatnika warunków określonych przepisami art. 9a ustawy o PIT może być opodatkowany zgodnie z art. 30c ust. 1 tej ustawy, tj. 19% podatkiem, określanym potocznie jako podatek liniowy (por. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 marca 2010 r. (znak IPPB1/415-217/10-2/EC).

Zdaniem Wnioskodawcy, należy również wskazać, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie organów skarbowych, m.in. w pismach Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 lipca 2008 r. (znak IBPB1/415-314/08/MW) i 13 maja 2009 r. (znak IBPB1/1/415-175/09/RM), w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 grudnia 2008 r. (znak ILPB1/415-723/08-2/AA), w pismach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 marca 2010 r. (znak IPPB2/415-770/09-2/MG) i 15 marca 2010 r. (znak IPPB1/415-217/10-2/EC) oraz w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 12 sierpnia 2009 r. (znak ITPB1/415-494/09/HD).

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, jako wspólnik spółki komandytowo-akcyjnej powstałej z przekształcenia Spółki (po przekształceniu) będzie on, zarówno jako komplementariusz jak i akcjonariusz, uzyskiwał przychody z działalności gospodarczej. Przychody należne oraz koszty uzyskania przychodów będą mu przypisywane na bieżąco, proporcjonalnie do jego udziału w zysku spółki komandytowo-akcyjnej. Od tak ustalonego dochodu Wnioskodawca będzie zobowiązany uiszczać w trakcie roku podatkowego miesięczne zaliczki na podatek dochodowy. Dopuszczalne będzie opodatkowanie jego dochodów podatkiem dochodowym według liniowej stawki w wysokości 19%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji Podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego należy stwierdzić, że interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl