IPPB1/415-504/09-2/KS - Powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku wniesienia przez podatnika wkładu w postaci nieruchomości do spółki komandytowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-504/09-2/KS Powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku wniesienia przez podatnika wkładu w postaci nieruchomości do spółki komandytowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości wniesionej do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości wniesionej do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (p.d.o.f.). Wnioskodawca jest także komandytariuszem w spółce komandytowej (SK), prowadzącej działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu nieruchomościami.

Jako osoba fizyczna nieprowadząca indywidualnej działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami Wnioskodawca zamierza nabywać do majątku prywatnego (własnego) nieruchomości bądź udziały we własności nieruchomości położonych na terenie Polski (dalej łącznie dla jednej czy kilku nieruchomości czy udziałów w liczbie pojedynczej jako nieruchomość).

Wnioskodawca rozważa wniesienie nieruchomości do SK (wniesienie nastąpi w ciągu pięciu lat od końca roku, w którym Wnioskodawczyni nabyła nieruchomość).

Możliwe jest, że przed wniesieniem nieruchomości do SK Wnioskodawca dokona, zależnie od potrzeb, stosownych podziałów bądź przekształceń nieruchomości,

Dla potrzeb określenia wartości wkładu wnoszonego do SK, dokonana zostanie wycena nieruchomości, w oparciu o jej wartość rynkową.

SK może oddać nieruchomość w dzierżawę i najem lub po upływie pewnego czasu ją sprzedać.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę nieruchomości tytułem wkładu do SK będzie powodowało powstanie obowiązku podatkowego w p.d.o.f. po stronie Wnioskodawcy...

2.

Jaką wartość Wnioskodawca powinien przyjąć jako koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości przez SK...

Odpowiedź na pytanie pierwsze stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Wniosek Pana w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Ad. 1.

W ocenie Wnioskodawcy wniesienie nieruchomości do SK tytułem wkładu niepieniężnego nie będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w p.d.o.f. po jego stronie.

Artykuł 10 ust. 1 u.p.d.o.f. określa katalog poszczególnych źródeł przychodów, z których dochody (przychody) podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. W ocenie Wnioskodawcy wniesienie wkładu niepieniężnego (nieruchomości) do SK nie mieści się w żadnym z wymienionych w tym artykule źródeł.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f., źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

*

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Do powstania przychodu ze wskazanego powyżej źródła nie dochodzi w sytuacji, w której ma miejsce odpłatne zbycie w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki (u.p.d.o.f. nie zastrzega jakiej, może to być więc także SK) środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zgodnie z art. 10 ust 2 u.p.d.o.f.) Należy zatem stwierdzić, że zbycie składników majątku w termie o której mowa w art. 10 ust. 2 u.p.d.o.f. gdy nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej nie stanowi źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f.) Innymi słowy wniesienie nieruchomości do SK nie będzie prowadziło do powstania przychodu ze źródła, jakim jest odpłatne zbycie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) u.p.d.o.f.)

Wniesienie nieruchomości do SK nie będzie również prowadziło do powstania przychodu ze źródła, jakim są kapitały pieniężne. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.f. źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit a)-c). Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f. za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. Z brzmienia tego przepisu jednoznacznie wynika, iż dotyczy on jedynie udziałów i akcji w spółkach kapitałowych wydawanych w zamian za aport oraz wkładów w spółdzielniach. Z racji tego, że spółka osobowa (SK) nie ma osobowości prawnej, nie jest także spółdzielnią, przepis ten nie będzie miał zastosowania w sytuacji wkładu nieruchomości do SK.

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie wkładu niepieniężnego (nieruchomości) nie spowoduje także powstania przychodu z praw majątkowych, o którym mowa w art. 10 ust 1 pkt 7 u.p.d.o.f.) Stosownie do art. 18 u.p.d.o.f. "za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw." W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym opisie wydarzeń przyszłych, nie można mówić o odpłatnym zbyciu praw majątkowych, gdyż własność lub udział w prawie własności nieruchomości nie są prawami majątkowymi, do których stosuje się art. 10 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.f.) Ponadto, zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 (żadne z tych zastrzeżeń nie dotyczy art. 18 u.p.d.o.f.), są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego do SK nie spowoduje powstania żadnego z przysporzeń wskazanych w tym przepisie, a więc nie można mówić o powstaniu przychodu.

Wkład nieruchomości do SK nie będzie również prowadził do powstania po stronie Wnioskodawcy przychodów, ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f.). Zgodnie z art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f. "przychodem z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Zgodnie zaś z art. 14 ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.f., "przychodem z działalności gospodarczej są między innymi przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

a.

środkami trwałymi,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,

c.

wartościami niematerialnymi i prawnymi

*

ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (...)".

Wkład nieruchomości do SK nie będzie prowadził do powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu na podstawie art. 14 ust. 1 i ust. 2 u.p.d.o.f., ponieważ nie prowadzi on indywidualnie działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami, a w konsekwencji nieruchomość będąca przedmiotem wkładu nie jest środkiem trwałym "wykorzystywanym na potrzeby związane z działalnością gospodarczą (i dodatkowo nieruchomość nie jest ujęta w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Wkład nieruchomości do SK nie wiąże się również z uzyskaniem przez Wnioskodawcę przychodu należnego, tj. w związku z takim wkładem Wnioskodawca nie ma roszczenia do SK o zapłatę określonej kwoty w pieniądzu lub o inne świadczenie ze strony SK.

Wniesienie nieruchomości do SK nie jest także przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.t. Artykuł 20 ust. 1 u.p.d.o.f. który dokładnie określa że przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności; kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach". Dodatkowo, zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f., z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 (żadne z tych zastrzeżeń nie dotyczy art. 20 u.p.d.o.f.), są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń." W związku z tym wniesienie wkładu niepieniężnego do SK nie powoduje powstania żadnego z przysporzeń wskazanych w tym przepisie.

Podobne stanowisko jak opisane powyżej wskazujące, że w dacie wniesienia wkładu do SK nie powstanie przychód po stronie OF znajduje swoje uzasadnienie także w interpretacjach organów podatkowych: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 17 września 2007 r., (ILPB1/415-36/07-2/GM), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w interpretacji z 14 grudnia 2007 r. (ITPB1/415-449/07/DP), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 17 września 2007 r. (ILPB1/415-36/07-2/GM), Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku w interpretacji z 28 września 2007 r. (DF/415-88923/07/FD), Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek w interpretacji z 27 czerwca 2007 r. (1437/ZDD/6/MF/423/28/2007), czy ostatnio Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 10 marca 2009 r. (IPPB1/415-1375/08-4/EC): "wniesienie nieruchomości stanowiących wkład wspólnika spółki jawnej (bądź też komandytowej) do nowopowstałej spółki komandytowej, nie spowoduje powstania przychodu, wobec czego prawidłowe jest przedstawione we wniosku stanowisko, iż w opisanej sytuacji nie powstanie obowiązek podatkowy po stronie wspólnika wnoszącego ten wkład".

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego (Nieruchomości) do SK nie powstanie po jej stronie przychód podlegający opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl