IPPB1/415-491/08-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-491/08-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2008 r. (data wpływu 25 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości obniżenia przychodu ze sprzedaży leków o udzielone klientom bonifikaty na podstawie wydruków komputerowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości obniżenia przychodu ze sprzedaży leków o udzielone klientom bonifikaty na podstawie wydruków komputerowych.

Pismem z dnia 3 czerwca 2008 r. wnioskodawca doprecyzował, iż uiszczona opłata w wysokości 75 zł dotyczy zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz że opis zdarzenia przyszłego dotyczy działalności gospodarczej rozliczanej na postawie ksiąg handlowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi aptekę, przy sprzedaży niektórych leków ma ona zamiar udzielić klientom bonifikat polegających na obniżeniu ostatecznej kwoty do zapłaty. Bonifikaty te nie będą wpływać na obniżkę cen poszczególnych artykułów wyszczególnionych na paragonie kasy fiskalnej. W raporcie dziennym drukowanym przez kasę fiskalną przychód będzie ewidencjonowany bez pomniejszenia. Kwoty udzielonych bonifikat ujęte będą w raporcie kasowym, (zestawienie komputerowe). W efekcie powyższych zdarzeń (udzielonych bonifikat) do kasy spółki będzie wpływało mniej pieniędzy ze sprzedaży niż wynika z raportów kasy fiskalnej. Wysokość udzielonej bonifikaty jest odzwierciedlona na paragonie fiskalnym przy pomniejszeniu kwoty do zapłaty i w dziennym raporcie kasowym odzwierciedlającym sumę łączną bonifikat udzielonych w danym dniu sprzedaży przez aptekę. Czy w zaistniałej sytuacji przy takim dokumentowaniu sprzedaży możliwym będzie pomniejszenie obrotu o bonifikaty udzielone przez aptekę i dokumentowane na paragonie fiskalnym i raporcie kasowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy spółka w prawidłowy sposób dokumentować będzie udzielone bonifikaty.

2.

Czy ww. ewidencja umożliwi spółce pomniejszenie obrotu o udzielone bonifikaty w wysokości wynikającej z prowadzonej w opisany powyżej sposób ewidencji.

Zdaniem Spółki dyspozycja art. 29 ust. 4 ustawy o podatku VAT daje możliwość pomniejszenia obrotu o kwoty udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych obowiązkowych rabatów (bonifikat i opustów przyznanych reklamacji i skont) o wartość uznanych i zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu ustawy o cenach. Przepis ustawy o podatku VAT nie definiuje pojęcia bonifikaty. W potocznym rozumieniu - zgodnie z definicją słownika języka polskiego - jest to zmniejszenie ustalonej ceny dla towaru lub usługi. W ocenie spółki istnieją podstawy do udzielania bonifikaty na podstawie ewidencji przedstawionej wyżej i jest podstawa do obniżenia obrotu o kwotą udzielonych bonifikat.

Stanowisko to podziela również dyspozycja art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawierająca definicję przychodu z działalności gospodarczej dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych. Stosownie do generalnej zasady wyrażonej w tym przepisie za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane po wyłączeniu zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Podobnie jak przepisy ustawy o podatku VAT również przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "bonifikata". W związku z tym jej definicja powinna być odczytywana zgodnie z opisanym wyżej znaczeniu językowym. Bonifikata będzie naliczana przez aptekę w momencie sprzedaży leku kupującemu (przy jej naliczaniu nie będzie uwzględniona jej część refundowana).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wykładnia przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia "bonifikata". Przyjmuje się więc, za wykładnią językową, że bonifikata to zmniejszenie ustalonej ceny towaru lub usługi, zniżka od ustalonej ceny towaru, opust, rabat. Zwykle stanowi ona zachętę do dalszych zakupów, albo formę rekompensaty z powodu faktycznie poniesionej lub przewidywanej straty klienta (kontrahenta).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychodem z tytułu prowadzenia apteki są kwoty należne z tytułu sprzedaży leków, po wyłączeniu wartości udzielonych bonifikat. Wartość udzielonych bonifikat pomniejsza więc przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. W praktyce, przychodem apteki są faktycznie osiągnięte utargi dzienne ze sprzedaży leków lub materiałów medycznych oraz kwoty otrzymanej refundacji ceny leku lub materiału medycznego wydawanego ubezpieczonemu bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdza się, że bonifikatę będącą rodzajem rabatu, należy zastosować do tej części należności, która naliczana jest w momencie sprzedaży leku, tj. bez uwzględnienia części ceny objętej refundacją. Tak naliczona bonifikata, po pomniejszeniu należnego podatku VAT, stanowi podstawę uprawniającą do zmniejszenia przychodu będącego wynikiem dokonanej sprzedaży. Za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania leków.

Nadmienić należy, iż przepisy ustawy podatkowej nie regulują kwestii dokumentowania bonifikat, jednak prawidłowe ich udokumentowanie jest konieczne dla możliwości obniżenia przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż dokonywana sprzedaż dla osób fizycznych w prowadzonej działalności gospodarczej w formie apteki ewidencjonowana jest przy użyciu kasy rejestrującej.

Podatnicy dokonujący sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są zobowiązani do przestrzegania zasad regulowanych przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.). W myśl § 4 ust. 1 pkt 6 lit. f) do lit. n) ww. rozporządzenia, paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać między innymi takie informacje jak: cenę jednostkową towaru lub usługi, ilość i wartość sprzedaży, wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek, wartość sprzedaży zwolnionej z podatku, łączna kwotę podatku, łączną kwotę należności, kolejny numer paragonu fiskalnego. Informacje zawarte na paragonie powinny znajdować się w kolejności podanej w pkt 6, z wyjątkiem informacji zawartej w pkt 6 lit. d), a logo fiskalne i numer unikatowy muszą być umieszczone centrycznie w linii i obowiązkowo kończyć paragon fiskalny (§ 4 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia). Natomiast stosownie do § 1 pkt 14 tego rozporządzenia przez raport fiskalny (dobowy, miesięczny, okresowy lub rozliczeniowy) rozumie się dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatkowych oraz sprzedaży zwolnionej. Ewidencja obrotu i kwot podatku należnego prowadzona z zastosowaniem kas rejestrujących stanowi dowód, co do wysokości obrotu oraz kwot podatku należnego od dokonanych przez podatnika transakcji sprzedaży.

W świetle powyższego paragony fiskalne a zarazem raporty fiskalne muszą odzwierciedlać wartość sprzedaży i potwierdzać faktyczny przebieg operacji gospodarczej. Podkreślić również należy, że w momencie sprzedaży obie strony transakcji znają cenę sprzedaży. Cena ta powinna zatem znaleźć odzwierciedlenie w dokumencie potwierdzającym dokonanie transakcji sprzedaży.

Reasumując, przedstawione we wniosku stanowisko w świetle zdarzenia przyszłego oraz przedstawionego powyżej stanu prawnego jest nieprawidłowe. Wydruki komputerowe, w których są ujęte udzielone klientom bonifikaty - nie stanowią podstawy do pomniejszenia przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Obrót pomniejszony o kwoty udzielonych rabatów i bonifikat winien być uwidoczniony na paragonie fiskalnym oraz dobowym raporcie fiskalnym.

Jednocześnie, mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielnie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła Spółka jawna, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.

Mając powyższe na uwadze informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez wszystkich wspólników możliwe jest poprzez złożenie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i art. 14f ustawy - Ordynacja podatkowa przez poszczególne osoby fizyczne - wspólników.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl