IPPB1/415-467/11-3/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-467/11-3/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2011 r. (data wpływu 17 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy zlecenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja jest organizacją pożytku publicznego, zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym, która działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o Fundacjach (Dz. U.z 1991 r. Nr 46, poz. 203) oraz statutu. Od 2001 r. Fundacja prowadzi działalność statutową, której przedmiotem jest wyrównywanie szans rozwojowych dla różnych grup społecznych, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu oraz wspieranie osób zagrożonych marginalizacją w podejmowaniu aktywności na rzecz kompleksowego rozwoju oraz poprawy efektywności działania i jakości życia na wymiarach osobistym, rodzinnym, społecznym, zawodowym i ekonomicznym.

Fundacja, w ramach prowadzonej działalności i w celu realizacji zadań określonych w statucie, zamierza zawrzeć umowy zlecenia z osobami fizycznymi. Przedmiotem umów zlecenia ma być przede wszystkim świadczenie przez określone osoby fizyczne na rzecz Fundacji usług psychologicznych oraz usług w zakresie superwizji. Osoby fizyczne, z którymi Fundacja ma zamiar zawrzeć ww. umowy zlecenia prowadzą działalność gospodarczą nastawioną na świadczenie usług, które wchodziłyby w zakres umowy zlecenia zawartej z Fundacją. Zamiar zawarcia ww. umów zlecenia z osobami fizycznymi, poza prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą wynika z konieczności wypełnienia warunku, aby zlecona przez Fundacje praca wykonana była osobiście przez określone osoby fizyczne, a nie przez podmiot prawny niebędący osobą fizyczną w charakterze podwykonawcy. "Zatrudnienie" osób fizycznych w ramach ich działalności gospodarczej oznaczałoby podzlecanie i wykluczałoby możliwość zaproszenia ich do współpracy. Potrzeba tego typu osobistego działania wynika przede wszystkim z faktu korzystania przez Fundacje z określonych programów unijnych, gdzie osobiste świadczenie pracy przez osoby realizujące cele Fundacji jest warunkiem koniecznym wsparcia działań statutowych Fundacji.

Na tle wyżej wymienionego stanu faktycznego pojawia się wątpliwość co do sposobu i podstawy rozliczenia przychodów osób z tytułu świadczenia ww. usług, wykonywanych w formie umowy zlecenia, poza prowadzoną działalnością gospodarczą, ale mieszczących się w jej zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy jeśli osoba prowadząca działalność gospodarczą podpisze w tym samym zakresie umowę zlecenia, to ma obowiązek rozliczenia podatku i innych obciążeń w ramach działalności.

2.

Czy podatek (i inne obciążenia), które powstaną w przedstawionym stanie faktycznym może potrącić i odprowadzić zleceniodawca.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym przypadku może dojść do zawarcia umów zlecenia w zakresie pokrywającym się z działalnością gospodarczą jednej ze stron umowy zlecenia.

Wówczas wypłata wynagrodzenia za wykonane usługi następowałaby na podstawie umowy zlecenia i wystawionego rachunku, nie zaś na podstawie faktury. Konsekwencją takiego sposobu "zatrudniania" przy świadczeniu usług na rzecz Fundacji byłoby wyłączenie przychodów uzyskiwanych na podstawie przedstawionych wyżej umów zleceń z kategorii przychodów z działalności gospodarczej strony umowy zlecenia - osoby fizycznej. A zatem zleceniobiorcy w omawianym przypadku podpisując umowę zlecenia w takim samym zakresie co prowadzona przez nich działalność gospodarcza, nie mają obowiązku rozliczenia podatku i innych obciążeń wynikających z umów zlecenia w ramach swojej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy przychody ww. osób fizycznych (stron umowy zlecenia) z tytułu świadczenia usług są przychodami z działalności wykonywanej osobiście, co pozwala Fundacji zawierać z nimi umowy zlecenia pomimo, że Fundacja zawiera je w tym samym zakresie co prowadzona działalność gospodarcza tych osób. Konsekwencją stanowiska Fundacji jest wyłączenie przychodów uzyskiwanych na podstawie omawianych umów z kategorii przychodów z działalności gospodarczej w stosunku do tych, którym należy przypisać wykonywanie w ramach prowadzonej przez podatnika działalności wykonywanej osobiście.

A zatem Fundacja może od takich umów zlecenia odprowadzać składki ZUS oraz p.d.o.f. do właściwych urzędów, zaś na koniec roku Fundacja jest władna wystawić zleceniobiorcom PIT-11. Oznacza to, iż podatki oraz inne obciążenia wynikające z zawartych osobiście umów zlecenia, które swym zakresem pokrywają się z prowadzoną przez stronę umowy (osobę fizyczną) działalnością gospodarczą, są potrącane i odprowadzane przez Zleceniodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy ma prawidłowe określenia źródła przychodu.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyszczególniono dwa odrębne źródła przychodu w postaci:

* działalność wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2),

* pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3).

Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób opodatkowania i jego wysokość ale również na obowiązki płatników przewidziane w art. 41 ust. 1 oraz art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. obowiązek poboru oraz przekazania przez płatnika zaliczek na podatek dochody od osób fizycznych.

W myśl definicji zawartej w art. 5a pkt 6 powołanej ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

1.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Definicję powyższą uzupełnia regulacja zawarta w art. 5b ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którą za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 8 lit. a) powoływanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawnie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalności gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskiwanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zauważyć należy, iż wskazany powyższej przepis art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącza z przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalności gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej jeśli są to przychody uzyskiwane na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Podstawowe znaczenie dla prawidłowego rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy ma okoliczności, czy umowy zlecenia pomiędzy Fundacją a osobami fizycznymi zawierane będą w ramach prowadzonej przez te osoby pozarolniczej działalności gospodarczej. Decydujące znaczenie ma więc treść umowy zlecenia, a zgodnie z zasadą swobody umów strony mogą właściwie dowolnie ułożyć stosunek cywilnoprawny. Przepisy podatkowe nie wprowadzają ograniczenia, zakazu wykonywania w ramach działalności wykonywanej osobiście tych samych czynności, które są przedmiotem działalności gospodarczej.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy wskazać należy, iż co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów uzyskiwanych z zawartej umowy zlecenia ustawodawca pozostawił stronie stosunku cywilnoprawnego.

Tym samym, jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalności gospodarczą, zawiera umowę zlecenia w celu świadczenia określonych usług na rzecz innego podmiotu prawa, której zakres pokrywa się z przedmiotem prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej a z treści umowy nie wynika, aby była ona zawarta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wówczas przychody z tytułu takiej umowy będą kwalifikowane jako pochodzące ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. z działalności wykonywanej osobiście.

Z treści złożonego wniosku wywieść należy, iż Fundacja zamierza zawrzeć umowy zlecenia z osobami fizycznymi prowadzącymi w tym samym zakresie pozarolniczą działalność gospodarczą. Umowy zlecenia pomiędzy Fundacją a osobami świadczącymi na jej rzecz określonych usług, wykonywane będą, poza prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie przychody z tytułu wykonywania usług na rzecz Fundacji uzyskiwane na podstawnie umowy zlecenia przez osoby prowadzące pozarolniczą działalności gospodarczą będą kwalifikowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy powoduje, iż na Fundacji jako zleceniodawcy (płatniku) będą ciążyły obowiązki przewidziane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4 zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów, w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 pkt 3.

Pamiętać jednocześnie należy, iż w nowym brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. - art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

Stosowanie do art. 41 ust. 4. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Z kolei w myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Ponadto, zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

Reasumując, mając na uwadze powyżej przywołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż jeżeli umowy zlecenia będą zawierane poza prowadzoną działalności gospodarczą, przychody z tytułu wykonywania usług na rzecz Fundacji uzyskiwane na podstawnie tych umów przez osoby prowadzące pozarolniczą działalności gospodarczą będą kwalifikowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiści, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym Fundacja jako zleceniodawca (płatnik) będzie zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy lub zryczałtowanego podatku dochodowego (w przypadku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a powoływanej ustawy) oraz przekazania kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku na rachunek urzędu skarbowego.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Krańcowo podkreślić należy, iż tut. Organ podatkowy dokonał oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w zakresie objętym zadanymi przez Wnioskodawcę pytaniami.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcę w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl