IPPB1/415-455/09-2/AG - Brak obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń z tytułu umów cywilnoprawnych o świadczenie usług wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-455/09-2/AG Brak obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń z tytułu umów cywilnoprawnych o świadczenie usług wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2009 r. (data wpływu 19 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

1.

E. Sp. z o.o. (dalej "E." lub "Spółka") jest jedną ze spółek grupy kapitałowej E. ("Grupa E.").

2.

W celu zapewnienia jednolitych standardów prowadzenia działalności przez spółki Grupy E., E. świadczy odpłatnie na rzecz spółek Grupy E. usługi doradztwa (dalej "Usługa Doradztwa"), polegające na przygotowywaniu różnego rodzaju raportów, opracowań i materiałów, wypracowywaniu rozwiązań, bieżących konsultacjach itp.

3.

Do wykonania wyżej opisanych Usług Doradztwa, E. angażuje ("Stan Faktyczny") i zamierza nadal angażować ("Pierwsze Zdarzenie Przyszłe") na podstawie umów cywilnoprawnych osoby fizyczne ("Doradcy").

4.

Z reguły Doradcy świadczą swoje usługi na rzecz E. w ramach prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej (w rozumieniu ustawy PIT).

5.

Z reguły Doradcy rekrutują się spośród osób, które obecnie są zatrudnione (z reguły w oparciu o umowę o pracę) w innych niż E. spółkach Grupy E. Po nawiązaniu współpracy z E. z reguły osoby te pozostają nadal zatrudnione w innych spółkach Grupy E., ale w zmniejszonym wymiarze czasu pracy oraz (z reguły) ze zmniejszonym zakresem obowiązków.

6.

Spółka zakłada również (Drugie Zdarzenie Przyszłe") iż niektórzy z Doradców mogliby też wykonywać w przyszłości na rzecz E. usługi zarządzania na podstawie oddzielnej umowy cywilnoprawnej lub powołania (w wypadku członków zarządu).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy E. jest zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych Doradcy z tytułu Usług Doradztwa wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Doradcy w sytuacji gdy Doradca nie świadczy na rzecz E. usług zarządzania (Stan Faktyczny, Pierwsze Zdarzenie Przyszłe).

2.

Czy E. jest zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych Doradcy z tytułu Usług Doradztwa wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Doradcy w sytuacji gdy Doradca świadczy na rzecz E. usługi zarządzania na podstawie oddzielnej umowy cywilnoprawnej lub powołania (Drugie Zdarzenie Przyszłe).

Zdaniem E., Spółka nie jest zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych Doradcy z tytułu Usług Doradztwa wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Doradcy, zarówno w wypadku, gdy Doradca nie świadczy na rzecz E. usług zarządzania (Stan Faktyczny, Pierwsze Zdarzenie Przyszłe), jak i w wypadku, gdy Doradca świadczy na rzecz E. usługi zarządzania na podstawie oddzielnej umowy cywilnoprawnej lub powołania (Drugie Zdarzenie Przyszłe).

Uzasadnienie:

1.

Brak obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych wynika z faktu, iż ustawa PIT nie zawiera przepisu, który zobowiązywałby E. do poboru zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń z tytułu umów cywilnoprawnych o świadczenie usług wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, innych niż wymienione w art. 13 punkt 9 ustawy PIT (usługi zarządzania, kontrakty menedżerskie i usługi podobne).

2.

Ponieważ wykonywane przez Doradcę Usługi Doradztwa nie obejmują jakichkolwiek czynności zarządzania, ani też czynności podobnych do zarządzania (w szczególności Doradca nie podejmuje w ramach Usług Doradztwa jakichkolwiek decyzji o sposobie wykorzystania zasobów poszczególnych spółek Grupy E.), nie ma podstaw do uznania, iż do wynagrodzeń Doradcy stosuje się art. 13 punkt 9 ustawy PIT.

3.

Okoliczność, czy Doradca świadczy równocześnie na rzecz E. usługi zarządzania na podstawie oddzielnej umowy cywilnoprawnej lub powołania nie ma wpływu na obowiązki E. w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych Doradcy na podstawie umowy o Usługi Doradztwa, gdyż ustawa PIT nie zawiera w tym względzie jakichkolwiek przepisów.

Poparcie dla tej tezy można znaleźć w wielu opublikowanych interpretacjach organów podatkowych:

Z jednej strony, w interpretacjach organów podatkowych podkreśla się, że jeżeli na podstawie jednej umowy świadczy się usługi zarządzania oraz inne usługi, to taka umowa jest kwalifikowana jako umowa, o której mowa w art. 13 punkt 9 ustawy PIT. Takie wnioski płyną m.in. z postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego Nr 1471/DPF/415-94/06/TM z dnia 27 grudnia 2006 r. wydanego przez Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie oraz postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego Nr 1439/DF/410/210/2006 z dnia 23 czerwca 2006 r. wydanego przez Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer.

Równocześnie, w licznych postanowieniach w sprawie interpretacji prawa podatkowego stwierdza się, że jeżeli działalność w zakresie doradztwa jest wyraźnie odróżniona od usług w zakresie zarządzania to nie ma przeszkód, by przychody z działalności doradczej były na użytek ustawy PIT traktowane jako uzyskane w ramach działalności gospodarczej również wtedy, gdy usługi doradztwa i usługi zarządzania są wykonywane przez daną osobę na rzecz jednej firmy, lecz na podstawie dwóch różnych umów (oddzielnej na usługi doradztwa i oddzielnej na usługi zarządzania). Tak jest w postanowieniach w sprawie interpretacji prawa podatkowego Nr PF-2-415/176/05 z dnia 19 lipca 2005 r. oraz Nr PF-2-415/173/05 z dnia 11 lipca 2005 r. wydanych przez Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu, w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego Nr AD-l-G/41 5/4/2005 z dnia 22 sierpnia 2005 r. wydanym przez Urząd Skarbowy Poznań-Grunwald, w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego Nr PD-415/2/IW/06 z dnia 4 kwietnia 2006 r. wydanym przez Urząd Skarbowy w Łomży, w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego Nr 1438/DF2/415-281130/07/AZ z dnia 19 czerwca 2007 r. wydanym przez Urząd Skarbowy Warszawa Ursynów, a ostatnio np. w interpretacji indywidualnej Nr IBPB1/415-214/08/MW/KAN-2393/03/08 z dnia 30 maja 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Zatem, na E. ciąży jedynie obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych Doradcy z tytułu usług zarządzania wykonywanych na podstawie umowy o zarządzanie lub powołania, niezależnie od tego czy usługi zarządzania wykonywane są przez Doradcę w ramach działalności gospodarczej, czy też jako działalność nieprofesjonalna, co wynika wprost z art. 41 ust. 1 ustawy PIT, w związku z art. 13 punkt 7 względnie w związku z art. 13 punkt 9 ustawy PIT.

Jednakże, E. nie jest zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych Doradcy z tytułu Usług Doradztwa wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Doradcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy źródłami przychodów są:

*

działalność wykonywana osobiście,

*

pozarolnicza działalność gospodarcza.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

a.

wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa;

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

*

prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wyłączenie to obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy.

Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ww. ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Natomiast w świetle art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2 ww. ustawy płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz opierając się na przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż usług świadczonych przez Zleceniobiorców na rzecz Spółki nie można zakwalifikować jako wykonywanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze. Zatem przychody uzyskiwane przez Zleceniobiorców z tytułu wykonywanych usług stanowić będą przychody z prowadzonej przez nich pozarolniczej działalności gospodarczej.

W konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z tytułu wypłacanego Zleceniobiorcom wynagrodzenia za wykonywanie opisanych we wniosku usług, o ile złożą oni oświadczenie, o którym mowa w powołanym wyżej art. 41 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie zauważyć należy, iż jeżeli wykonywane przez Zleceniobiorców, w ramach zawartych umów o świadczenie usług, czynności w rzeczywistości (choćby częściowo) będą wyrazem wynikającego z art. 208 § 2 k.s.h. prawa i obowiązku wspólnika prowadzenia spraw spółki (jakie ciążą lub będą ciążyć na Zleceniobiorcach, jako członkach zarządu tej Spółki) - zawarte umowy mogą zostać uznane za umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski lub umowę o podobnym charakterze, co dla wnioskodawcy skutkować będzie powstaniem obowiązku płatnika, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl