IPPB1/415-454/08-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-454/08-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia XXX (data wpływu do tut. Biura - XXX) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Spółkę jawną - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu XXX został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Spółkę jawną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza podjąć decyzję o zmianie formy prawnej, polegającej na przekształceniu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Spółkę jawną oraz kontynuowaniu działalności w tej formie.

Zamierzona restrukturyzacja ma na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej, a także uproszczenie rozliczeń pomiędzy wspólnikami a Spółką, w tym również bardziej optymalne i elastyczne zasilanie Spółki w środki finansowe w zależności od potrzeb. Istotnym, skłaniającym do przekształcenia argumentem jest też możliwość, w ramach Spółki jawnej, większego zaangażowania wspólników w bieżące zarządzanie Spółką bez konieczności wiązania się poprzez zatrudnienie.

Spółka dysponuje wypracowanym zyskiem, który nie został dotychczas wypłacony w formie dywidendy. Wspólnicy podjęli tez decyzję, że zgromadzony na kapitale zapasowym zysk nie zostanie wypłacony udziałowcom w postaci dywidendy, tak przed jak i w chwili przekształcenia.

W wyniku zmiany formy prawnej, ujęta w pasywach Spółki z o.o. cała kwota zysku stanie się elementem składowym kapitału własnego Spółki jawnej jako źródło finansowania majątku.

Z wnioskiem o interpretację Spółka zwraca się jako zainteresowany rozstrzygnięciem wątpliwości potencjalny płatnik podatku dochodowego od ewentualnego dochodu (przychodu) wspólników, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7, art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 30a ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dochodu (przychodu) z dywidend i innych przychodów z kapitałów pieniężnych. W przypadku tego rodzaju dochodów (przychodów) podatek jest zawsze obliczany i wpłacany na rachunek urzędu skarbowego przez płatnika. Ten jednoznaczny i bezwarunkowy obowiązek wynika z art. 41 ust. 1 i 4 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Według art. 8 Ordynacji podatkowej płatnikiem w omawianym przypadku jest Spółka. Jeżeli Spółka uchybi obowiązkom płatnika odpowiada całym swoim majątkiem. Sankcja ta jest zapisana w art. 30 § 3 Ordynacji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przekształcenie Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Spółkę jawną spowoduje konieczność zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu osiągnięcia przychodu przez wspólników Spółki przekształcanej, w związku z przeniesieniem na kapitał podstawowy w Spółce jawnej niepodzielonego zysku za rok bieżący i lata ubiegłe, zgromadzonego na kapitale zapasowym Spółki z o.o....

2.

W przypadku konieczności zapłaty podatku, który podmiot, Spółka przekształcana czy Spółka jawna będzie płatnikiem podatku i na jakiej podstawie.

Zdaniem wnioskodawcy, zmiana formy prawnej, polegająca na przekształceniu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Spółkę jawną, jest czynnością podatkowo neutralną i nie powoduje u żadnego ze wspólników uczestniczących w przekształceniu obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w sytuacji, gdy wspólnikom nie zostanie wypłacona dywidenda z zysku zgromadzonego na kapitale zapasowym.

Swoje stanowisko wnioskodawca uzasadnia następująco:

Kwestię przekształcenia spółek kapitałowych w spółki osobowe regulują przepisy art. 551 do 570 oraz 575 i 576 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych. Zgodnie z art. 551 § 1 Kodeksu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być przekształcona w spółkę jawną. Spółka z o.o. jest w tym przypadku Spółką przekształcaną, a Spółka jawna Spółką przekształconą. Art. 552 cytowanej ustawy określa, iż Spółka z o.o. staje się Spółką jawną z chwilą wpisu Spółki jawnej do rejestru sądowego, jednocześnie sąd z urzędu wykreśla z rejestru Spółkę z o.o. Z treści art. 553 § 1 i 3 Kodeksu spółek handlowych wynika natomiast, że Spółce przekształconej, w tym przypadku Spółce jawnej, przysługują wszystkie prawa i obowiązki Spółki przekształcanej, w tym przypadku Spółki z o.o., a uczestniczący w przekształceniu wspólnicy Spółki z o.o. stają się z dniem przekształcenia wspólnikami Spółki jawnej.

Z przytoczonych przepisów Kodeksu spółek handlowych wynikają zasadnicze skutki przekształcenia tj. zasady tzw. sukcesji uniwersalnej, polegającej na przekształceniu formy ustrojowej Spółek przy jednoczesnej kontynuacji bytu prawnego. Kontynuacja bytu prawnego oraz fakt, że wspólnicy Spółki przekształcanej stają się z dniem przekształcenia wspólnikami Spółki przekształconej oznaczają, że majątek Spółki z o.o. zaliczany jest na poczet wkładów do Spółki jawnej. Tak rozumiane przekształcenie w świetle przepisów Kodeksu spółek handlowych powoduje przeniesienie całego majątku jednej Spółki działającej dotychczas w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako Spółka handlowa innego typu. W wyniku przekształcenia nie dochodzi do likwidacji spółki przekształcanej. Działalność gospodarcza będzie kontynuowana przy wykorzystaniu przez następcę prawnego tego samego majątku, a wspólnicy z chwilą przekształcenia również stają się wspólnikami następcy prawnego. Należy więc uznać, że majątek przekształcanej Spółki z o.o. zaliczany jest na poczet wkładów do Spółki jawnej.

Zagadnienie sukcesji przez Spółkę jawną wszelkich przewidzianych w przepisach prawa podatkowego praw i obowiązków Spółki z o.o. reguluje art. 93a § 1 i § 2 pkt 1 lit. b) Ordynacji podatkowej. Przepis ten jednoznacznie przewiduje, iż powstała w wyniku przekształcenia Spółka osobowa, w tym przypadku Spółka jawna, wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki przekształcanej Spółki z ograniczona odpowiedzialnością. Sukcesją podatkową nie są objęte jedynie te prawa i obowiązki, które mogły dotyczyć wyłącznie spółek kapitałowych.

Zdaniem wnioskodawcy omawiane przekształcenie nie wywołuje żadnych skutków podatkowych tak po stronie przekształcanej Spółki z o.o. jak i w przekształconej Spółce jawnej. Ponadto, w opinii wnioskodawcy obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych nie nakładają na biorących udział w przekształceniu wspólników żadnego obowiązku podatkowego.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 10 określa podlegające ustawie źródła przychodów osób fizycznych. W ust. 1 pkt 7 tego artykułu wymienia się jako źródło przychodu kapitały pieniężne. Definicja przychodów z kapitałów pieniężnych jest określona w art. 17 ust. 1 ustawy. Przeniesienie niepodzielonego w Spółce z o.o. zysku na kapitał podstawowy Spółki jawnej z pewnością nie mieści się w definicji przychodów z kapitałów określonych w przytoczonym art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Jako przychody z kapitałów wymienia się tam dywidendy oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały w spółce mającej osobowość prawną.

Wnioskodawca wskazuje, iż dywidendy nie były i nie zostaną wspólnikom przekształcanej Spółki wypłacone. Z kolei pojęcie podlegającego opodatkowaniu dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zostało zdefiniowane w art. 24 ust. 5 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym artykułem opodatkowaniu podlega dochód faktycznie uzyskany z udziału w zysku spółki mającej osobowość prawną. Wymienione tam regulacje (punkty 3 i 4) nie mogą mieć zastosowania w przypadku przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową. W trakcie przekształcenia spółki kapitałowej w osobową wspólnicy przekształcanej spółki nie otrzymują ani nie uzyskują prawa do dysponowania środkami zgromadzonymi w kapitale zapasowym spółki kapitałowej. Wspólnicy nie uzyskują również żadnego przysporzenia majątkowego. Przeznaczenie niepodzielonego zysku w Spółce z o.o. na kapitał Spółki jawnej powstałej w wyniku przekształcenia i brak likwidacji Spółki z o.o. stanowią kryteria wyłączające omawiany przypadek z działania wyżej cytowanych przepisów.

Istotnym w sprawie jest również przepis art. 28 w powiązaniu z art. 555 Kodeksu spółek handlowych traktujący, iż majątek spółki jawnej stanowi wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte w czasie jej istnienia. Zapis powyższy podkreśla odrębność majątkową spółki od majątku wspólników. Pierwotny majątek spółki tworzony jest z wkładów wspólników, przy przekształceniu zaś z majątku spółki przekształcanej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego, zdaniem wnioskodawcy, wynika, że cały figurujący w aktywach majątek Spółki z o.o., jako Spółki przekształcanej, przechodzi do aktywów Spółki jawnej i stanowi w stanie nie uszczuplonym jej majątek. Przechodzące do Spółki jawnej kapitały podstawowy i zapasowy oraz zobowiązania stanowią jedynie i wyłącznie spójne i pełne źródło finansowania majątku Spółki przekształconej tak samo, jak stanowiły źródło finansowania Spółki z o.o. przed jej przekształceniem. Każde naruszenie spójności źródeł finansowania majątku Spółki przekształcanej czy przekształconej wywoła konieczność uszczuplenia majątku, tj. wyprzedaży części majątku w celu wygenerowania gotówki na zapłatę podatku od niewypłaconego zysku zgromadzonego na kapitale zapasowym. Przymusowe uszczuplenie majątku w chwili przekształcenia stałoby w rażącej sprzeczności z zapisem art. 28 w powiązaniu z art. 555 Kodeksu spółek handlowych. Ponadto, przekształcenie nie prowadzi do rozdystrybuowania składników majątkowych pomiędzy wspólników, albowiem majątek ten staje się z dniem przekształcenia majątkiem Spółki osobowej, która stanowi podmiot praw i obowiązków odrębny od samych wspólników.

W opinii wnioskodawcy, w przypadku przyjęcia stanowiska odmiennego od zajętego przez niego należałoby wskazać, kto ma być płatnikiem zryczałtowanego podatku od ewentualnej, niewypłaconej dywidendy lub innego udziału w zysku i na podstawie jakiego przepisu. Spółka z o.o., jako Spółka przekształcana, przestaje istnieć w chwili przekształcenia, a w trakcie jej istnienia nie nastąpił obowiązek naliczenia i odprowadzenia ewentualnego podatku. Spółka jawna natomiast, nie jest zobowiązana do naliczania jako płatnik podatku od udziału w zyskach osób prawnych, nie jest bowiem sukcesorem praw i obowiązków jakie mieli wspólnicy w Spółce kapitałowej. Zdaniem wnioskodawcy, brak uregulowania w tym zakresie również świadczy o tym, że w objętej wnioskiem sytuacji podatek nie występuje.

Reasumując, dopuszczone przepisami Kodeksu spółek handlowych oraz prawa podatkowego przekształcenie Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w osobową Spółkę handlową to czynność polegająca na zmianie formy prawnej i kontynuowaniu działalności. Tym samym, na jakimkolwiek etapie procesu przekształcenia, zdaniem wnioskodawcy, na biorących udział w przekształceniu wspólnikach nie ciąży obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w sytuacji, gdy niepodzielony zysk nie zostanie wypłacony wspólnikom.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm. - określonego w dalszej części skrótem k.s.h.) spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Z treści art. 552 k.s.h. wynika, że spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną, co oznacza, że następuje przekształcenie formy ustrojowej spółki przy jednoczesnej kontynuacji bytu prawnego. W myśl art. 553 § 1 k.s.h. spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Przy czym spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 2 k.s.h.). Natomiast wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 k.s.h.).

Zasady powyższej sukcesji uniwersalnej nie obejmują skutków podatkowych, tzw. sukcesji podatkowej. Kwestie sukcesji praw i obowiązków podatkowych, związanych z przekształceniem spółki zostały unormowane odrębnie w Ordynacji podatkowej.

W myśl art. 93a § 1 i § 2 pkt 1 lit. b) Ordynacji podatkowej, osobowa spółka handlowa zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

a.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b.

oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c.

podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),

d.

wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

W myśl art. 24 ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału w tym także:

1.

dochód z umorzenia udziałów (akcji),

2.

dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji),

3.

wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej,

4.

dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej,

5.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

6.

w przypadku połączenia lub podziału spółek - dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych,

7.

w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa - ustalona na dzień podziału nadwyżka nominalnej wartości udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość nominalna unicestwianych udziałów (akcji) w spółce dzielonej do wartości nominalnej udziałów (akcji) przed podziałem.

Katalog dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest katalogiem otwartym, co oznacza, iż wymienione w przepisach przykłady nie stanowią jedynych kategorii podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż jeżeli po przekształceniu niepodzielony zysk Spółki z o.o. nie zwiększy wartości wkładów wspólników i nadal stanowić będzie niepodzielony zysk w Spółce jawnej, jak również nie zostanie on oddany do dyspozycji wspólników, lecz będzie w dyspozycji Spółki jawnej, to w świetle przytoczonych przepisów, nie sposób uznać, że wspólnicy tejże Spółki w momencie przekształcenia uzyskali jakikolwiek dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Tym samym w momencie przekształcenia u wspólników Spółki z o.o. nie powstaje zobowiązanie podatkowe w związku z przekazaniem do Spółki jawnej niepodzielonych zysków przekształcanej spółki kapitałowej.

Jednakże należy zauważyć, iż niepodzielone zyski Spółki z o.o., które stanowią zobowiązanie spółki przekształconej w stosunku do jej wspólników, będą podlegały opodatkowaniu, jako przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w momencie:

* ich wypłaty (postawienia do dyspozycji),

* wyjścia wspólnika ze Spółki jawnej,

* likwidacji Spółki jawnej,

* przeznaczenia ich na podwyższenie wkładów wspólników Spółki jawnej.

Stosownie do postanowień art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Mając na uwadze fakt, iż zgodnie z art. 93a § 1 i § 2 pkt 1 lit. b) Ordynacji podatkowej spółka osobowa w drodze sukcesji generalnej przejmie ogół praw i obowiązków przekształcanej spółki kapitałowej, to ta spółka osobowa - w tym przypadku Spółka jawna będzie zobowiązana, jako płatnik do poboru tego zryczałtowanego podatku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w wyniku zmiany formy prawnej, ujęta w pasywach Spółki z o.o. cała kwota niepodzielonego zysku stanie się elementem składowym kapitału własnego (podstawowego) Spółki jawnej.

Należy zauważyć, że przeznaczenie kapitału zapasowego Spółki z o.o. (na którym gromadzone były niepodzielone zyski tej Spółki) na podwyższenie kapitału podstawowego (wkładów wspólników) Spółki jawnej skutkuje zwiększeniem wartości wkładów wspólników w tej Spółce.

Jak wyżej wyjaśniono, niepodzielone zyski Spółki z o.o. przeznaczone na podwyższenie wartości wkładów wspólników w Spółce jawnej będą podlegały opodatkowaniu, jako przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych a Spółka jawna będzie zobowiązana, jako płatnik do poboru 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Przychód ten powstanie w dacie wykreślenia Spółki z o.o. z Krajowego Rejestru Sądowego.

Obowiązek płatnika w przypadku Spółki jawnej wynikać będzie z art. 41 ust. ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 93a Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl