IPPB1/415-437/13-4/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-437/13-4/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) oraz piśmie z dnia 2 lipca 2013 r. (data wpływu 5 lipca 2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-437/13-2/MT z dnia 24 czerwca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu w związku z posiadanym przez Wnioskodawcę statusu niebędącego komplementariuszem akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej oraz wskazania momentu zapłaty zaliczek na podatek dochodowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu w związku z posiadanym przez Wnioskodawcę statusu niebędącego komplementariuszem akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej oraz wskazania momentu zapłaty zaliczek na podatek dochodowy.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania w Polsce i jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca planuje wraz z innymi osobami fizycznymi lub osobą (osobami) prawnymi podpisać statut spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: "SKA") przystępując do niej. Zgodnie z przyjętymi założeniami Wnioskodawca przystąpi do SKA jako akcjonariusz.

Wszelkie sprawy SKA, jak również wszelkie decyzje dotyczące działalności prowadzonej przez SKA będzie podejmować komplementariusz SKA. Wnioskodawca będzie uprawniony do udziału w zysku SKA w proporcji określonej w statucie spółki SKA.

W ramach działalności gospodarczej planowane jest iż SKA będzie mogła uzyskiwać w szczególności przychody z tytułu;

* świadczenia usług,

* sprzedaży towarów i materiałów,

* sprzedaży nieruchomości,

* sprzedaży środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych należących do SKA,

* sprzedaży składników wyposażenia należącego do SKA,

* sprzedaży innych składników majątku, które nie zostały ujęte przez spółkę jako wartości niematerialne i prawne ani środki trwałe,

* sprzedaży praw majątkowych.

Pismem z dnia 02.007.20I3 r. (data wpływu 5 lipca 2013 r.) Wnioskodawca doprecyzował zdarzenia przyszłe przedstawione we wniosku wskazując, iż od pojęciem "inne składniki majątku" dla potrzeb złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej należy rozumieć towary handlowe oraz wyroby gotowe. Zatem w tym przypadku sprzedaż dotyczyć będzie towarów, które stanowić będą dla spółki komandytowo-akcyjnej bądź wyroby gotowe bądź towary handlowe. Spółka komandytowo-akcyjna będzie uzyskiwała przychody ze sprzedaży praw autorskim oraz praw ochronnych na znaki towarowe. Zarówno prawa autorskie jaki i prawa ochronne na znaki towarowe będą stanowić dla spółki komandytowo-akcyjnej wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Kiedy powstaje przychód podatkowy po stronie Wnioskodawcy w związku z jego udziałem w SKA jako akcjonariusza tej spółki.

2. Kiedy powstaje obowiązek wpłaty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w związku z udziałem Wnioskodawcy w SKA jako akcjonariusza tej spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy przychód (dochód) z tytułu posiadania przez Wnioskodawcę akcji w SKA, wiążący się z zyskami generowanymi przez działalność SKA, stanie się dla Wnioskodawcy jego przychodem należnym z datą podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie SKA o wypłacie dywidendy, albo-jeżeli określony został dzień dywidendy - w tym dniu. W związku z przyznaniem Wnioskodawcy przez walne zgromadzenie SKA dywidendy, Wnioskodawca zobowiązany będzie do wpłaty zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym podjęta została uchwała o wypłacie dywidendy akcjonariuszom SKA, albo w którym został określony "dzień dywidendy".

Spółka komandytowo-akcyjna nie posiada osobowości prawnej i nie jest ona podmiotem obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego - podmiotami takimi są natomiast wspólnicy (w tym akcjonariusze) spółki komandytowo-akcyjnej. W zależności od tego, czy wspólnicy są osobami fizycznymi, czy też prawnymi - podlegają oni opodatkowaniu odpowiednio podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub podatkiem dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji skutki podatkowe związane z funkcjonowaniem spółki komandytowo-akcyjnej, a odnoszące się do osób fizycznych, powinny być rozpatrywane w oparciu o przepisy u.p.d.o.f.

Zgodnie z art. 5b ust. 2 u.p.d.o.f. jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarczą).

Konsekwencją uznania, iż przychód wspólnika (w tym akcjonariusza) z tytułu posiadania akcji w spółce komandytowo-akcyjnej związany jest z prowadzeniem działalności gospodarczej, jest przyjęcie memoriałowej zasady ustalania momentu powstania przychodu. Wyrażona ona została w art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f., zgodnie z którym za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepisy u.p.d.o.f. nie definiują pojęcia "przychód należny". W ślad za orzecznictwem sądów administracyjnych dla prawidłowego wywiedzenia momentu powstania przychodu należnego do opodatkowania istotne jest sięgnięcie do regulacji ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1031 z późn. zm, dalej "k.s.h."), która kształtuje relacje akcjonariusza ze spółką komandytowo-akcyjną m.in. w zakresie jego prawa do udziału w zyskach. Zgodnie zatem z art. 347 § 1 k.s.h., w związku z art. 126 § 1 k.s.h. akcjonariusze mają prawo do udziału w zysku wykazanym w sprawozdaniu finansowym, zbadanym przez biegłego rewidenta, który został przeznaczony przez walne zgromadzenie do wypłaty akcjonariuszom. Z kolei na podstawie art. 348 § 2 zdanie pierwsze i drugie k.s.h. uprawnionymi do dywidendy za dany rok obrotowy są akcjonariusze, którym przysługiwały akcje w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku. Statut może upoważnić walne zgromadzenie do określenia dnia, według którego ustala się listę akcjonariuszy uprawnionych do dywidendy za dany rok obrotowy (dzień dywidendy).

W konsekwencji, mając na uwadze brzmienie przepisów ustawy k.s.h., a także dyspozycję zawartą w art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f. (co jak zostało wyżej wskazane ma w niniejszej sprawie zastosowanie) przychód należny dla Wnioskodawcy z tytułu udziału w SKA jako akcjonariusza staje się jego przychodem należnym z datą podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie spółki o wypłacie dywidendy, albo - jeżeli określony został dzień dywidendy - w tym dniu.

Stosownie do przepisów wyżej powołanych ustaw kwota przyznanej przez walne zgromadzenie SKA Wnioskodawcy (jako akcjonariuszowi SKA) dywidendy, na podstawie uchwały o podziale zysku tej spółki, stanowi przychód z działalności gospodarczej, od którego należy odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy, stosownie do art. 44 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f. za miesiąc, w którym go uzyskano. Wnioskodawca zobowiązany będzie zatem do wpłaty zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym podjęta została uchwała o wypłacie dywidendy akcjonariuszom SKA (albo w którym został określony "dzień dywidendy"), uwzględniając przy obliczeniu zaliczki inne poza udziałem w SKA dochody osiągane z pozarolniczej działalności gospodarczej osiągane ewentualnie przez Wnioskodawcę w miesiącu podjęcia tej uchwały.

Stanowisko takie wynika wprost z interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 11 maja 2012 sygn. DD5/03311/12/K5M/DD425, w treści której wskazano co następuje: "(...) z datą podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie spółki komandytowo-akcyjnej o wypłacie dywidendy albo - jeżeli określony został dzień dywidendy w tym dniu, przychód akcjonariusza z tytułu udziału w zysku takiej spółki staje się jego przychodem należnym, podlegającym z tą datą - stosownie do art. 5 u.p.d.o.p. oraz art. 5b ust. 2 i art. 8 u.p.d.o.f. - w połączeniu z pozostałymi przychodami, o których mowa w art. 12 u.p.d.o.p. oraz art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f.".

Takle stanowisko zostało również potwierdzone m.in. w wyrokach: WSA w Warszawie z dnia 1 lutego 2012 r. (sygn. akt VIII SA/Wa 976/11), WSA w Krakowie z dnia 8 lutego 2012 r. (sygn. akt I SA/Kr 1924/11), WSA we Wrocławiu z dnia 2 marca 2012 r. (sygn. akt I SA/Wr 77/12) oraz z dnia 8 marca 2012 r. (sygn. akt I SA/Wr 95/12).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków Wojewódzkich Sądów Administracyjnych wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym czy zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące zwłaszcza, że wydane zostały w innym stanie prawnym. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl