IPPB1/415-435/11-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-435/11-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2011 r. (data wpływu 5 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 19 marca 2011 r. Wnioskodawczyni przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego w D. Z dniem 1 maja 2011 r. lokal został wynajęty na cele mieszkaniowe (najem prywatny). Jako formę rozliczeń z Urzędem Skarbowym Wnioskodawczyni wybrała ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Z umowy najmu wynika, że Najemca do 5 dnia każdego miesiąca będzie wpłacał na rachunek bankowy Wnioskodawczyni umówiony czynsz (rozumiany jako wynagrodzenie za oddanie lokalu do używania). W umowie najmu znalazły się również następujące zapisy:

1.

"Strony zgodnie ustalają, iż Najemca zobowiązany do ponoszenia przez cały okres najmu wszelkich opłat związanych z eksploatacją lokalu mieszkalnego (w szczególności: czynszu administracyjnego w wysokości określonej w zawiadomieniach przekazywanych przez spółdzielnię mieszkaniową, opłat wynikających ze zużycia energii elektrycznej i gazu wedle wskazań liczników itp.).

2.

Wynajmujący będzie przekazywał Najemcy przynajmniej raz w miesiącu zestawienie dotyczące wysokości opłat związanych z eksploatacją lokalu mieszkalnego (zwane w treści umowy "Zestawieniem") wraz z kopiami zawiadomień ze spółdzielni mieszkaniowej i kopiami faktur wystawionych przez dostawców mediów. W ciągu 5 dni od otrzymania Zestawienia Najemca jest zobowiązany do dokonania stosownej wpłaty na rachunek bankowy Wynajmującego. Wynajmujący w imieniu Najemcy rozliczy się ze spółdzielnią mieszkaniową i dostawcami mediów."

Związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy kalkulacji zryczałtowanego podatku z tytułu najmu do podstawy opodatkowania Wnioskodawczyni powinna wliczać jedynie ustalony w umowie najmu czynsz (rozumiany jako wynagrodzenie za oddanie lokalu do używania) czy także - oprócz powyższego - kwoty, które będzie wpłacał na rachunek bankowy Wnioskodawczyni Wynajmujący związane z eksploatacją lokalu mieszkalnego (w szczególności: czynsz uiszczany na rzecz spółdzielni mieszkaniowej, opłaty za energię elektryczną i gaz itp.).

W ocenie Wnioskodawczyni wpłacone na jej rachunek bankowy przez Najemcę kwoty związane z eksploatacją lokalu mieszkalnego (w szczególności: czynsz uiszczany na rzecz spółdzielni mieszkaniowej, opłaty za energię elektryczną i gaz itp.) pozostają obojętne podatkowo, gdyż w umowie najmu zastrzeżono, że Najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia (odrębnie od kwoty czynszu). Opłat tych nie należy traktować również jako świadczeń w naturze czy innych nieodpłatnych świadczeń. Nie wpływają one zatem na wysokość zobowiązania podatkowego. Tylko czynsz będący wynagrodzeniem Wnioskodawczyni za udostępnienie lokalu stanowi przysporzenie majątkowe Wnioskodawczyni i powinien zostać opodatkowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, iż podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami.

Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego. Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo opłaty związane z lokalem takie jak: czynsz uiszczany w spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej, opłata za wodę, energię elektryczną, gaz), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu mieszkalnego nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z zawartą umową najmu, to najemca obowiązany jest do ponoszenia wydatków za energię elektryczną, gaz i czynsz do spółdzielni Wnioskodawczyni będzie tylko pośrednikiem w przekazywaniu powyższych środków.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym są otrzymywane kwoty czynszu (odstępnego). Natomiast otrzymane przez wynajmującego od najemcy należności z tytułu opłat za energię elektryczną, gaz, czynsz do spółdzielni - skoro do ich ponoszenia zobowiązany jest najemca - nie stanowią przychodu ze źródła jakim jest najem i tym samym nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Opłaty te bowiem nie mieszczą się w pojęciu "świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń", o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani też nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl