IPPB1/415-434/08-2/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-434/08-2/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2008 r. (data wpływu 14 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19%.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od 2005 r. Wnioskodawczyni zatrudniona jest na podstawie umowy o pracę w spółce komandytowej adwokacko-radcowskiej na stanowisku prawnika. W ramach stosunku pracy Wnioskodawczyni wykonuje zadania pod kierownictwem adwokatów i radców prawnych polegające na przygotowaniu projektów opinii prawnych, analizie stanu prawnego, uczestniczeniu w spotkaniach z klientami kancelarii. Praca Wnioskodawczyni jest nadzorowana przez wyznaczone osoby, Strona nie ponosi ryzyka gospodarczego z tytułu prac wykonywanych na rzecz klientów kancelarii. W okresie od października 2004 r. do września 2007 r. Wnioskodawczyni była aplikantem sądowym pozaetatowym (uczęszczała na zajęcia i praktyki na aplikacji, kontynuując równocześnie pracę w kancelarii).

We wrześniu 2007 r. Wnioskodawczyni zdała egzamin sędziowski. Po zdaniu tego egzaminu Strona kontynuowała pracę w kancelarii, pozostając na stanowisku prawnika oraz bez zmiany swoich uprawnień lub zakresu obowiązków.

Obecnie Wnioskodawczyni ubiega się o wpis na listę adwokatów. W dniu 19 marca 2008 r. Okręgowa Rada Adwokacka podjęła uchwałę o wpisaniu Wnioskodawczyni na listę adwokatów. Decyzja ta nie jest jeszcze prawomocna. Po ostatecznym wpisaniu na listę adwokatów (uprawomocnieniu się decyzji) Wnioskodawczyni zamierza podjąć działalność gospodarczą, w ramach której Strona otworzy własną kancelarię adwokacką i będzie świadczyć usługi prawnicze na rzecz wyżej wymienionej kancelarii adwokacko-radcowskiej (która obecnie jest pracodawcą Wnioskodawczyni) i jej klientów oraz na rzecz innych podmiotów (w tym w ramach pomocy prawnej świadczonej z urzędu).

W odniesieniu do wyżej wskazanej kancelarii adwokacko-radcowskiej, zakres świadczonych przez Wnioskodawczynię usług obejmować będzie współpracę przy udzielaniu pomocy prawnej klientom kancelarii, w tym samodzielne udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii oraz występowanie przed sądami i urzędami. Ponadto Wnioskodawczyni będzie ponosiła ryzyko gospodarcze świadczonych usług. Usługi te będą dokonywane w ramach wykonywania zawodu adwokata.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody z tytułu świadczenia jako adwokat usług prawnych, uzyskane w ramach wykonywanej działalności gospodarczej na rzecz spółki, w której w latach 2005-2008 Wnioskodawczyni była zatrudniona na podstawie umowy o pracę na stanowisku prawnika (w tym jako aplikant sądowy), mogą być opodatkowane podatkiem liniowym według zasad określonych przepisami art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wobec treści art. 9a ust. 3 tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy we wskazanym we wniosku stanie faktycznym, po rozpoczęciu prowadzenia przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej i wykonywania usług prawniczych w ramach wykonywania zawodu adwokata, Wnioskodawczyni będzie uprawniona do wybrania opodatkowania dochodów z tytułu wykonywania tej działalności podatkiem liniowym według zasad określonych w przepisach art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Poza tym Wnioskodawczyni uważa, że w jej sprawie nie zachodzą okoliczności określone w art. 9a ust. 3 wskazanej ustawy, bowiem czynności, które Wnioskodawczyni będzie wykonywać jako adwokat na rzecz byłego pracodawcy nie będą odpowiadać czynnościom, które Wnioskodawczyni wykonuje obecnie w ramach stosunku pracy.

Czynności wykonywane przez pracownika - aplikanta sądowego nie są tożsame z usługami świadczonymi przez adwokata. Adwokat może samodzielnie świadczyć pomoc prawną, w tym występować jako pełnomocnik procesowy przed sądami. Adwokat ponosi przy tym ryzyko gospodarcze związane ze świadczeniem usług i z tego tytułu podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za wyrządzone szkody. Ponadto, adwokat nie może podlegać kierownictwu osób, na rzecz których wykonuje usługi. Stąd adwokat nie może pozostawać w stosunku pracy. Inaczej kształtuje się sytuacja i zakres czynności, które może wykonywać prawnik - aplikant sądowy. Jako pracownik podlega on kierownictwu i nadzorowi innych osób, nie występuje samodzielnie przed sądami i urzędami oraz nie udziela samodzielnie porad prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższego wynika zatem, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania określonego w art. 30c - według liniowej stawki 19%, zostali pozbawieni ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał bądź wykonuje na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub roku poprzedzającym rok podatkowy w ramach stosunku pracy.

W złożonym wniosku podkreśla Pani, że czynności, które będzie wykonywać jako adwokat na rzecz byłego pracodawcy nie będą odpowiadać czynnościom, które wykonuje Pani obecnie w ramach stosunku pracy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 123, poz. 1058 z późn. zm.) zawód adwokata polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami.

Z powyższego wynika zatem, że zakres czynności wykonywanych przez Panią w ramach stosunku pracy jest rozbieżny z zakresem czynności i usług, które świadczyć będzie Pani jako adwokat usług prawnych na rzecz spółki.

Wobec powyższego, w przedstawionym przez Panią zdarzeniu przyszłym nie zachodzą okoliczności o których mowa w art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując dochody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z tytułu świadczenia jako adwokat usług prawnych mogą być opodatkowane 19% podatkiem liniowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl