IPPB1/415-423/09-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-423/09-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu 1 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest właścicielem niedużego lokalu użytkowego (26,6 m 2) w W. i wynajmuje go na ciastkarnię. Wynajmujący, zgodnie z umową płaci Wnioskodawcy 2 500 zł miesięcznie, a z tej kwoty Wnioskodawca płaci czynsz do spółdzielni w wysokości około 450 zł. Czynsz zawiera zaliczkę za zużycie wody zimnej i ciepłej oraz ogrzewanie. Instalacje te są opomiarowane. Na koniec roku Wnioskodawca otrzymuje ze spółdzielni szczegółowe rozliczenie za zużyte media wg wskazań wodomierzy (wody zimnej i ciepłej) oraz licznika ciepła za ogrzewanie. Jest to kwota około 500 zł, którą pokrywa wynajmujący. Podatek ryczałtowy Wnioskodawca płaci narastającą w wysokości 8,5% od kwoty 2 500 zł W przypadku, gdy sumaryczna wielkość wpłat przekroczy 4000 EURO, płaci podatek w wysokości 20% od tego przekroczenia.

W związku z Wnioskodawca prosi o odpowiedź czy opisany sposób obliczania podatku jest poprawny. Czy też jest dopuszczalne pomniejszenie opłaty za wynajem (2500 zł), o zapłacony czynsz i dopiero od tej różnicy obliczanie wielkość podatku... np. (2500 - 450) x 8,5% = podatek za pierwszy miesiąc.

Pismem z dnia 3 sierpnia 2009 r. będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 22 lipca 2009 r. Nr IPPB1/415-423/09-2/AM Wnioskodawca uzupełnił złożony wniosek, przedstawiając własne stanowisko w sprawie, w którym wyraził pogląd, iż za stosowne jest pomniejszanie sumy do opodatkowania o kwotę płaconego przez niego czynszu "ponieważ zawiera on pozycje już opodatkowane jak: zużycie wody zimnej i ciepłej, ogrzewanie, usuwanie odpadów, ochrona, sprzątanie itp. Istnieje więc sytuacja ze Wnioskodawca płaci podatek od podatku.

Ponadto, wnioskodawca wskazał, iż wniosek dotyczy aktualnie płaconego podatku (za rok 2009) oraz lat ubiegłych gdzie płacił od sumy brutto. Są to lata 2008, 2007,2006,2005.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadczył, że podane przeze niego informacje są prawdziwe, nie toczy się i nigdy nie było żadnego postępowania podatkowego przeciwko niemu oraz, że nie zalegał i nie zalega z żadnymi opłatami podatkowymi.

Związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy podany sposób obliczania podatku jest właściwy, czy też istnieje inna korzystniejsza dla mnie forma rozliczenia się z podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, iż podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z umową Wnioskodawca z otrzymanej kwoty od najemcy opłaca co miesiąc czynsz należny spółdzielni. Czynsz zawiera zaliczkę za zużycie ciepłej i zimnej wody oraz zaliczkę za ogrzewanie, który łącznie wynosi około 450 zł.

Na koniec roku Wnioskodawca otrzymuje szczegółowe rozliczenie za zużyte media wg. wskazań wodomierzy oraz licznika ciepła za ogrzewanie. Dopłata z tytułu rozliczenia wynosi ok. 500 zł, którą pokrywa wynajmujący.

Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego. Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo opłaty związane z lokalem takie jak: czynsz uiszczany w spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej, opłata za wodę), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia.

Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu mieszkalnego nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym będzie otrzymana kwota czynszu wynikająca z umowy najmu. Natomiast otrzymane przez podatnika od najemcy należności z tytułu opłat do spółdzielni mieszkaniowej jak i opłaty eksploatacyjne nie będą stanowiły przychodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych pod warunkiem, że najemca został zobowiązany w umowie do ponoszenia wydatków związanych z eksploatacją wynajmowanego lokalu mieszkalnego.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl